"אין יחידת דיור אחת שרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) יכולה לשווק והיא לא משווקת, אין יחידת דיור אחת פנויה על המדף. יחידות הדיור שאינן בשיווק כרגע, חסומות מסיבות שונות כמו היבטי תשתיות, קונפליקטים עם ראשי רשויות שצריך להתעמת איתם על אישורי תוכניות וקידום פרויקטים וכדומה. עכשיו שנת בחירות וזה רק מחריף את המצב". כך אמר היום (שלישי) מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט בכנס השנתי של בנק מזרחי טפחות. הדברים נאמרו בפאנל בו נכחו קוינט לצד נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו.
קוינט התייחס לטענות המופנות לרמ"י על אי-שיווק קרקע, ואף תקף את מדיניות האוצר בתחום: "אנחנו ברשות עומלים כדי להעמיס על אותה קרקע ובאותן הכנסות משיווק הקרקע, כל מה שרק ניתן החל ממתקני טיהור שפכים, דרך מימון מחלפים לקיצור ונגישות תחבורתית ועד לבניית כיתות לימוד, גני ילדים ומתנ"סים. הכל כדי לפתח את עתודות הקרקע הבאות ולשמור על קצב התחלות הבניה הגבוה. לצערי, לאחרונה בלחץ של משרד האוצר, התמריץ לרשות המקומית עבור כל יחידת דיון צומצם משמעותית וחבל. התמריץ הגביר מאוד את קצב השיווקים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
 ינקי קוינט
 ינקי קוינט
ינקי קוינט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
קוינט התייחס בדבריו גם למכרזי הקרקע שנסגרים לאחרונה במחירים נמוכים יותר ולהשפעה של הדבר על מחירי הדירות העתידיים: "בשנה האחרונה אנו מזהים ירידה במחירים שהקבלנים מגישים עבור הקרקע, ירידה של כ-30%-40% , מה שאומר שהם מעריכים שכאשר הדירות ישווקו לשוק המחירים יהיו נמוכים יותר, בפריפריה בכלל מכרזים מתחילים להיכשל, מכרזי דיור להשכרה נכשלים ובמקביל הריבית עולה, זה בהכרח מלמד שהקבלנים מעריכים שהמחירים ירדו והם מכירים את השוק טוב מכולם".

"הריבית חייבת להתחיל לרדת"

סרוגו, שנכח אף הוא בפאנל, התייחס בדבריו לעליית הריבית ואמר: "הריבית היא גלולת הרעל של כלכלת ישראל והיא חייבת להתחיל לרדת. אנשים כבר מתחילים למצות את היכולת שלהם לשלם את עלות עליית המשכנתא וזה מצב מסוכן. ענף הבנייה נמצא במיתון, מיתון עמוק וממשלת ישראל לא עושה כלום". עוד הוסיף סרוגו כי גם הקבלנים סובלים מהעלאות הריבית: "אני מודאג מאוד. הקבלנים שנמצאים בסיכון הכי גבוה אלה קבלני הביצוע והתשתיות. ברגע שהם בסיכון לא יהיה דיור. אני לא רואה את שלושת השרים הרלוונטיים יושבים ומגבשים תוכנית סדורה. איך פותרים את בעיית שוק השכירות למשל. המשקיעים לא רק מפסיקים לקנות אלא גם מוכרים, כלומר מחודש לחודש מלאי הדירות להשכרה יורד ואיפה הממשלה?".
2 צפייה בגלריה
מימין: מנכ"ל רמ"י ינקי קווינט, ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ואטילה שומפלבי בכנס הנדל"ן
מימין: מנכ"ל רמ"י ינקי קווינט, ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ואטילה שומפלבי בכנס הנדל"ן
מימין: מנכ"ל רמ"י ינקי קוינט, ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ואטילה שומפלבי בכנס הנדל"ן
(צילום: תומר לוי)
משה לארי, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, התייחס בכנס להיקפי המשכנתאות ואמר: "עליית מחירי הדיור שחווינו פה בעשור האחרון השפיעה דרמטית על החזרי המשכנתא, יותר מהעלייה בריבית בנק ישראל. אם עבור דירה ממוצעת בשנת 2015 החזר המשכנתא עמד על 3,000 שקל, היום עבור אותה דירה ההחזר זינק בכ-2,000 שקל. לזה יש להוסיף עלייה ממוצעת של כ-1,000 שקל בשנה האחרונה כתוצאה מעליית הריבית. אני קורא לממשלה שלא להתייחס למה שקורה היום בשוק הנדל"ן כ"ארוע ריבית", אלא לנצל את הנסיבות כדי לנקוט מהלכים מהירים בתחום הגדלת ההיצע ופישוט ההליכים הבירוקרטיים, כדי לתכנן ולהציל את העשור הבא".
מחירי הקרקעות, הריבית הגואה והשפעתה על ענף הנדל"ן הם בין הנושאים שיעלו בוועידת הנדל"ן והבטיחות בבנייה של ידיעות אחרונת ו-ynet . הוועידה תתקיים ב-10 ליולי באולם LAGO בראשון לציון ותעסוק בנושאים הבוערים של ענף הנדל"ן. בוועידה ישתתפו אנשי מפתח מהממשלה ממשרדי הממשלה וענף הנדל"ן לצד אנשי מקצוע וקובעי מדיניות. בין הנושאים שיעלו בוועידה: המשבר בתחום הנדל"ן, השפעת הריבית על הענף, תאונות עבודה באתרי הבנייה, מוכנות מדינת ישראל לרעידות אדמה, המחסור בעובדים בענף והצורך בהכשרתם ועוד.