בדרך לפתרון?

''לעגן בחוק קצבה לכל ילד חולה, ולהקל בתנאי הזכאות לקצבת נכות כללית"

יו"ר החברה המרכזית למימוש זכויות – הרב שמאי שזירי בועדת הבריאות של הכנסת בדיון על טיפול במחלת הקרוהן והקוליטיס (בריאות)

הרב שמאי שזירי, יו"ר החברה המרכזית למימוש זכויות בכנסת (צילום: באדיבות המצלם)

מידי שנה מתגלים בישראל כ- 4,000 חולים חדשים במחלות מעי דלקתיות קרוהן וקוליטיס, כך לפי נתונים שהתפרסמו, ולמרות זאת, עולה כי קיים מחסור חמור במתן שירותים רפואיים לחולים המתגוררים באזורי הפריפריה. בעקבות כך, התכנסה ועדת הבריאות של הכנסת בשבוע שעבר (שלישי), בכדי לדון בנושא, בהשתתפות משרד הבריאות, בתי חולים, נציגי קופות חולים, האגודה לזכויות החולה ועוד.

"לכולם מגיעה מערכת בריאות מתקדמת, זמינה ושוויונית" אמר בדיון ח"כ אריאל בוסו מסיעת ש"ס, יו"ר ועדת הבריאות וסגן יו"ר הכנסת.

הדיון הציף את הפערים בין המענה שמקבלים חולי קרוהן וקוליטיס באזורי המרכז, לבין זה שמקבלים באזורי הפריפריה. "יכול לקחת שנים עד שמאבחנים את המחלה, המתנה של חודשים לתורים, חסרים רופאים ומרפאות המתמחות במחלה".

הדיון בכנסת (באדיבות המצלם)

בדיון השתתפו גם חולים והורים לילדים חולים אשר באו לזעוק את זעקתם בהיעדר טיפול נאות למחלה כה קשה.

חלק מרכזי בדיון הוקצה לטובת דיון בזכויות החולים לקצבאות נכות, בהובלת הרב שמאי שזירי, יו"ר החברה המרכזית למימוש זכויות, שהביא בפני חברי הוועדה את זעקת החולים ומשפחותיהם, שמנסים לשמור על שגרה ככל האפשר לנוכח ההתמודדות עם המחלה. אך כדבריו לא יכולים לעשות זאת בלי הכרה סדורה ותמיכה חודשית של הביטוח הלאומי.

הרב שזירי בדיון התייחס לשני מהלכים אשר לדבריו יכולים להקל ולשפר את ההתמודדות עם המחלה, כשהוא מצביע על הגורם שנדרש להתערבות בנושא – הביטוח הלאומי.

האחד, עיגון בחוק "קצבה לכל ילד חולה קרוהן וקוליטיס" כפי שקיים היום במחלות אחרות כמו מחלת הסוכרת שבה כל ילד מקבל אוטומטית קצבה נכות. "מחלה בגיל צעיר היא קשה מאוד, הן לילד והן להורים. היעדרויות מהלימודים, של ההורים מעבודה, התקפים תכופים וממושכים, כאבים בלתי נסבלים, ובוועדות הרפואיות לא מקלים עליהם, רק חלק מהילדים מקבלים קצבה, אלו עם המחלה הקשה ביותר – אך מה עם כל השאר שלא מקבלים קצבה ? "אנחנו פוגשים אותם מידי יום ומסייעים להם לשנות את הגזירה".

הדיון בכנסת (באדיבות המצלם)

המהלך השני שהוא מדבר עליו נוגע לתנאי הזכאות מגיל שמונה עשרה ומעלה. "אנשים צעירים שלא מצליחים להתמיד במסגרת לימודית, נפלטים מעבודות, זוהי מחלה קשה, כרונית, לא צפויה, ולמרות זאת רבים לא מצליחים לקבל קצבה.

אנו פוגשים חולים רבים שהוועדות קבעו להם אחוזי נכות נמוכים, מה הם יעשו עם האחוזים האלו? לקצבה הם לא זכאים. אנו מסייעים להם לתקן את המצב ורואים הצלחות, אך נדרש כאן שינוי מהותי מצד הביטוח הלאומי באופן קביעת אחוזי הנכות. ושלא לדבר על עקרות בית מהן דורשים להגיע לאחוזים עוד יותר גבוהים. גם כאן צריך להקל על מבחני הזכאות. כמובן שהחולים הקשים בדרך כלל מקבלים קצבה, אך אסור להתעלם מכל השאר."

הדיון הסתיים עם קבלת החלטות לבדק בית יסודי מצד כל הגורמים הנוגעים בדבר. נציגת משרד הבריאות ציינה כי "המשרד ישלים בקרוב את מיפוי הצרכים של החולים במדינה" לסיום, וועדת הבריאות החליטה להתכנס שוב למעקב על ההתקדמות בעוד חצי שנה.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר