"השופטים קידמו רק את מי שרצו": ח"כ לשעבר נורית קורן חוזרת אל מאחורי הקלעים של הוועדה

קורן טוענת כי מניסיונה לחברים בוועדה לבחירת שופטים אין כמעט כל השפעה • "חוות הדעת היו נגועות - וקידמו בעיקר את עוזרי השופטים"

קורן. לא מוכנה לקבל את זה. צילום: אורן בן חקון

יממה לפני הבחירות בכנסת לנציגי הוועדה לבחירת שופטים, אומרת חברת הוועדה לשעבר, ח"כ לשעבר נורית קורן, כי מניסיונה, לחברים בוועדה אין כמעט כל השפעה. "ראיתי איך חוות הדעת שהוגשו היו נגועות", היא מסבירה ל"ישראל היום". "רק את מי שרצו לקדם - קידמו".

קורן (ליכוד) כיהנה בוועדה בין השנים 2015 ל־2019. למרות הזמן שעבר מאז, גם היום יש לה בטן מלאה על התהליך. לטענתה, כבר אחרי ישיבה אחת היא הבינה לאן הרוח נושבת.

"כשהגעתי לוועדה בפעם הראשונה - היה מחסור גדול בשופטים", היא נזכרת. "למדתי את החומר מבעוד מועד על כל שופט ושופט. ואז הגיעה נשיאת ביהמ"ש העליון מרים נאור ז"ל ואומרת לי 'אי אפשר לקדם את השופט הזה והזה כי ועדת השתיים (הוועדה המייעצת לנשיא העליון בנושא; שא"כ) החליטה שהוא לא מתאים'. אמרתי לה - אין כזו ועדה בחוק והוועדה הזו לא מחייבת אותי. ראיתי איך חוות הדעת היו נגועות - וקידמו בעיקר את עוזרי השופטים".

נאור ז"ל. ועדת ה־2 החליטה, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

לדבריה, היא נבחרה לוועדה במטרה לקדם אג'נדה לייצוג הולם בבית המשפט לכל המגזרים. "רציתי שופטים ערכיים גם ובעיקר בהרכבים הנמוכים יותר - שם פוגשים את האזרח ברמה היומיומית", היא מסבירה.

"עשיתי שיעורי בית"

ויש שיטת סינון נוספת שקורן מתארת. "גיליתי ש'המכון להשתלמות שופטים' פוסל מועמדים. לא ידעתי שיש דבר כזה בכלל. התברר שכשמועמד מגיע לוועדת משנה שבה יושבים שופט, נציג לשכת עורכי הדין ופוליטיקאי שדנים במועמדות שלו - הם מביאים בחשבון את המלצת המכון, אם הוא מתאים או לא.

"אמרתי להם 'אני לא מוכנה לקבל את זה', ואז הכניסו את נציג הלשכה כמשקיף. שופטים שעברו דרך המכון הזה סיפרו לי ששאלו אותם על שמות משפחה ומוצא. שאלו שופטת דתייה על הסרט שהיה לה על הראש ולמה היא גרה בהתיישבות. מועמדים מזרחים שהחליפו שם משפחה נשאלו על כך. רק אחרי שביקשתי לדעת מדוע נפסלו מועמדים, החל רישום מסודר של ההליך".

שר המשפטים לוין: "לא ניתן לקבל את הרכב הוועדה לבחירת שופטים הנוכחי; דוחפים קדימה את הרפורמה המשפטית"

הוועדה לבחירת שופטים בימיה של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, צילום: אורן בן חקון

וכבר אז חשבת שיש צורך ברפורמה?

"מדברים היום על רפורמה? אני עשיתי אותה בפועל. ביקשתי שרשם יידרש להיות בתפקיד שלוש שנים עד שייבחר לתפקיד שיפוט. היה מי שאמר עלינו שהפוליטיקאים לא עושים שיעורי בית לפני הוועדה - אני עשיתי שיעורי בית והרמתי יד רק כשידעתי שאני מצביעה בעד שופט טוב. היו שופטים כמו אלרון שאמרו עליו שאין לו את הדנ"א לשיפוט עליון. סליחה? על מי אתם מדברים? היום הוא שופט מצוין".

לדבריה, היא התנגדה גם לבחירת נשיא העליון בשיטת הסניוריטי. "אמרתי לאיילת שקד (שרת המשפטים באותן השנים) 'אני לא בוחרת נשיא לפי שיטת הסניוריטי' ובאמת לא הצבעתי לחיות. ברכתי אותה אחרי הבחירה, אבל סירבתי להגיע לישיבה שבה נבחרה".

"אמרתי לאיילת שקד 'אני לא בוחרת נשיא לפי שיטת הסניוריטי' ובאמת לא הצבעתי לחיות, אבל בירכתי אותה אחרי שנבחרה"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר