יחידת רשם העמותות והחל"צ ברשות התאגידים במשרד המשפטים הגישה בקשה לבית המשפט המחוזי בת"א למתן צו פירוק לעמותת "סלעים איתנים", המפעילה את קבוצת הכדורסל של הפועל חולון.
על-פי הודעת הרשם, בהתנהלות העמותה "נמצאו ליקויים מהותיים, המהווים עילת פירוק בהתאם לחוק העמותות, ולפיכך תיק העמותה הועבר להמשך טיפול יחידת אכיפה ובקרה של רשות התאגידים. במקביל להגשת בקשת הפירוק לבית המשפט, הגישה יחידת אכיפה ובקרה ברשות התאגידים בקשה דחופה, בהסכמת העמותה, למינוי בעל תפקיד, על מנת שהקבוצה לא תינזק". משמעות ההודעה היא שאדם חיצוני ינהל את הקבוצה בניסיון להסדיר את פעילותה הכספית.
3 צפייה בגלריה
דו"ח חמור. מנכ"ל הפועל חולון רועי דבורה עם צלחת האליפות
דו"ח חמור. מנכ"ל הפועל חולון רועי דבורה עם צלחת האליפות
דו"ח חמור. מנכ"ל הפועל חולון רועי דבורה עם צלחת האליפות
(צילום: איציק בלניצקי, ONE)
בדו"ח חריף של הרשם, שנכתב ב-2 במאי 2023 ונמתח על פני יותר מ-30 עמודים, נכתב בין היתר כי בשנת 2020 קיבלה הפועל חולון אישור ניהול תקין, אולם בשנה שלאחר מכן, 2021, כאשר הבקשה הוגשה שוב, התגלה גירעון מצטבר והקבוצה נדרשה לשתף פעולה עם הרשם כדי לברר "קיומם של ליקויים בעמותה וכן תיקון ליקויים אלה". עוד נכתב כי מי שאחראי על חלק גדול מהליקויים הוא שלמה אייזיק, שהיה בעבר אחד מבעלי הקבוצה אך עזב אותה.
"הליך הפיקוח שבוצע על ידי הרשם מעלה כי נפלו פגמים חמורים בהתנהלות העמותה, לרבות: חלוקת רווחים אסורה, שימוש פרטי בנכסי העמותה, התקשרויות עם חבר ועד בניגוד עניינים, העברות כספים 'צינוריות' באמצעות חשבונות העמותה, הנפקת קבלות כוזבות לצורכי חבר הוועד, ועוד. עוד עלה במסגרת הליך הפיקוח, וביתר שאת במהלך הפגישה שהתקיימה ביום 21.12.21, כי נושאי משרה בעמותה שהיו מעורבים בליקויים החמורים שנמצאו ואף גרמו לחלקם, בפועל או במחדל, עודם מעורבים בפעילות העמותה, באופן המונע את הבראת העמותה, ומאפשר את המשך הליקויים החמורים".
3 צפייה בגלריה
לנציאנו
לנציאנו
לפי הדו"ח, הוציא קבלה פיקטיבית על נסיעה לחו"ל עם המועדון. היו"ר איתן לנציאנו
(צילום: עוז מועלם)
בין היתר מצוין שחולון, המופעלת תחת "סלע איתנים", לא סיפקה קבלות עבור המרצ'נדייז של המועדון. במסמך מצוין כי באתר הקבוצה ישנה הפנייה לטלפון שבו ניתן לרכוש את המוצרים, אולם לא נמצאו בספר ניהול החשבונות קבלות המאשרות הכנסה משמעותית ממכירת מוצרים אלה. לפי המסמך, מי שהיו אחראיות על מכירת המוצרים הן בנותיו של אייזיק, שעשו זאת בלובי האולם חולון - וההכנסות מהמכירות לא הגיעו לקופת המועדון.
גם היו"ר איתן לנציאנו והמנכ"ל רועי דבורה מוזכרים בדו"ח: "היו שותפים אף הם לליקויים שנמצאו בהתנהלות העמותה, ולו במחדל, ועל כן אין בהפסקת הקשר בין העמותה לבין מר אייזיק, כדי לתקן את הליקויים שנמצאו בעמותה", נכתב במסמך. לפי הדו"ח, לנציאנו הוציא קבלה פיקטיבית על נסיעה ושהייה לחו"ל בין השנים 2017 ו-2018 ליעדים שאליהם טסה חולון במסגרת משחקיה במפעלים האירופיים. "בעבור החזר הוצאות הטיסה והשהייה בחו"ל נמסרו לחבר הוועד לנציאנו, מאת העמותה, שתי קבלות פיקטיביות בעבור תשלום על שירותי פרסום. קבלה מיום 17.12.31 על סך 10,000 שקל עבור החזרי עלויות טיסה בשנת 2017 למספר יעדים – ססארי, מונאקו, קרסנויארסק ואולדנבורג. קבלה שניה מיום 18.11.12 על סך 15,000 שקל עבור החזרי טיסה בשנת 2018 גם כן למספר יעדים – ונציה, טנריף, נאנטר ופרייבורג".
3 צפייה בגלריה
שלמה אייזיק
שלמה אייזיק
לפי רשם העמותות, הליקויים נעשו בתקופתו. שלמה אייזיק, מבעלי הקבוצה לשעבר
(צילום: ראובן שוורץ)
עו"ד טובה פריש, מנהלת יחידת אכיפה ובקרה, אמרה: "הליכי האכיפה המבוצעים ברשות התאגידים נועדו להבטיח שעמותות וחברות לתועלת הציבור שנמצאו הפרות חמורות בהתנהלותן, לרבות חלוקת רווחים אסורה, התקשרויות עם חבר ועד ושימוש פרטי בנכסי עמותה, יועברו להליכי פירוק בפיקוח בית המשפט. זאת במטרה להביא להתנהלות תקינה של התאגיד ולהבראתו או, במקרים המתאימים, לחיסולו, והכל בהתאם להוראות הדין".
בהפועל חולון טענו כי בינתיים אייזיק התפטר מתפקידיו ועזב את המועדון, והגיבו לממצאי הדו"ח: "בהמשך לדוח הפיקוח שפורסם ב-2.5.2023, קיימנו פגישה עם נציגי מחלקת אכיפה ובקרה ברשם העמותות. בקשת הפירוק נעשית בידיעתנו, אך לא בהסכמת המועדון, עם זאת, המועדון הסכים למינוי בעל תפקיד מלווה אשר אנו סמוכים ובטוחים שיתרשם כי הליקויים שהועלו תוקנו וכי העמותה פועלת כיום על פי התקנות".