יש את הקלאסיקו, המשחק בין מכבי ת"א להפועל ירושלים; ישנם גמרים כמו בעונה שעברה, מאבק נדיר ומהנה בין הפועל חולון לבני הרצליה; אבל אם מדברים על עניין ואווירה דרמטית והיסטורית, אין סדרת גמר כמו הדרבי בין מכבי להפועל ת"א שתיפתח הערב (חמישי, 21:15). הנה חמש נקודות קריטיות שיכריעו את זהות האלופה.

1. בראון נגד בראון

שניהם בראון, שניהם מנהיגים ושניהם צריכים להוביל את הקבוצות שלהם בסדרת הגמר. ג'ייקובן בהפועל ת"א ולורנזו במכבי ת"א והשאלה היא איך הם יגיעו למשחק הראשון.
6 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א לורנזו בראון
שחקן מכבי ת"א לורנזו בראון
המנהיג של הצהובים. לורנזו בראון
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
ג'ייקובן בראון
ג'ייקובן בראון
הפציעה תפריע? ג'ייקובן בראון
(צילום: עוז מועלם)
פרנקו: "צריכים לשחק בדרך שלנו"
(צילום: ONE)
הקרב על הצלחת
לא פעם נטען שמכבי ת"א תקום או תיפול על היכולת של בראון, בעיקר במשחקי מאני טיים. בסדרת רבע גמר היורוליג מול מונאקו בראון לא היה בשיאו, רק במשחק הרביעי הוא חזר לעצמו, ולא במקרה המשחק הזה הסתיים בניצחון מוחץ של הצהובים. בפלייאוף הישראלי מכבי קיבלה את בראון ביכולת טובה, אבל הסתמכה יותר על התעלות של ווייד בולדווין. מנגד, במקרה של בראון האדום אפשר פשוט לחזור למשחק האחרון בחצי הגמר. ג'ייקובן קיבל מכה בקרסול, ירד לחדר ההלבשה בתחילת הרבע השני ואז עלה במחצית השנייה כשהוא בקושי דורך על הרגל השמאלית. זה לא הפריע לו להציג את המשחק הכי טוב שלו בתקופה האחרונה עם 29 נקודות ב־21 דקות.

2. האקס פקטור

מעבר למנהיגים, בסדרת גמר צריך גם את השחקן שיבוא קצת מהצד, יתעלה ברגע האמת וייתן את האקסטרה. במכבי ת"א מי שאחראי כמעט בלעדית לתחום הזה הוא בונזי קולסון. הוא אמנם הגיע בלי ניסיון ביורוליג, אבל עם עבודה קשה, הקרבה והרבה מחויבות הוכיח שאפשר לגשר על הפערים האלה. קולסון עשה זאת גם בשני המשחקים מול הפועל חולון בחצי הגמר כשהצטיין עם ממוצע של 20 נקודות. אצל הפועל יש מספר שחקנים שעברו במשבצת המדוברת: פעם זה ג'יילן הורד, פעם אחרת אקסבייר מנפורד ולעיתים ג'ורדן מקריי. כל אחד מהשלושה יכול להתפוצץ בערב נתון.

3. הישראלים

לשתי הקבוצות יש ישראלים בכירים ומנוסים, אבל הם מגיעים במצב נפשי שונה. אצל מכבי יפתח זיו מיובש בתקופה האחרונה, ג'ייק כהן - מלבד המשחק האחרון בחולון - נמצא במגמת ירידה ורומן סורקין תלוי תמידית באלכס פוית'רס או ג'וש ניבו בכל הקשור לכמות הדקות שיקבל מקטש. עם זאת, לצהובים יש את הנשק הישראלי האולטימטיבי - גיא פניני. גם מקצה הספסל והרוטציה הוא האיש שיודע לזרוק את השלשה או המילה הנכונה כדי להטריף את חבריו.
6 צפייה בגלריה
תומר גינת שחקן הפועל ת"א
תומר גינת שחקן הפועל ת"א
הישראלים של הפועל מחוברים מאוד למועדון. תומר גינת
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
ג'ון דיברתולומאו שחקן מכבי ת"א
ג'ון דיברתולומאו שחקן מכבי ת"א
קפטן מכבי ת"א ג'ון דיברתולומאו
(צילום: עוז מועלם)
קטש: "משחקים מול קבוצה טובה"
(צילום: ONE)
בהפועל, הישראלים בראשות תומר גינת הם חלק מאוד משמעותי בקבוצה. התפוקה שלהם עדיין לא מספיק גדולה, אבל לחיבור של גינת, בר טימור וגיל בני למועדון יש ערך מוסף, בטח בדרבי.

4. מסורת מול חוסר ניסיון

מהרגע שמכבי ת"א הודחה ברבע גמר היורוליג כל אנשי הקבוצה שמו לעצמם כמטרה מרכזית לזכות בתואר האליפות, בטח לאור הפאשלה בגמר גביע המדינה מול הפועל ירושלים. אמנם בעשור האחרון המועדון זכה רק חמש פעמים בצלחת האליפות, אבל כשמסתכלים על המספר הכללי - 55 אליפויות - נוחתים מלוא כובדה של המסורת העשירה, והניסיון במעמדים שכאלה. ובצד השני? הפעם האחרונה שהפועל ת"א זכתה באליפות הייתה אי שם ב־1969 והפעם האחרונה שהגיעה לגמר הפלייאוף הייתה אי שם ב־2005. אמנם בשנים האחרונות המועדון עשה כברת דרך גדולה מקצועית וניהולית, אבל חוסר הניסיון של האדומים במשחקי אליפות הוא פרמטר משמעותי בהתמודדות מול היריבה המושבעת.

5. אוהדים

דרבי זה יריבות, אמוציות ואוהדים מוטרפים. תוסיפו את העובדה שהוא ייערך במסגרת סדרת גמר והלהט מוכפל עשרות מונים. לקינוח תוסיפו את סאגת הכרטיסים שאנשי מכבי לא הסכימו להעביר לקהל החוץ של הפועל והסיפור כבר מקבל ממדים של מלחמת עולמות.
6 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי ת"א
אוהדי מכבי ת"א
אוהדי מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
העניין אמנם נפתר אתמול בבית הדין של איגוד הכדורסל והכרטיסים הועברו לאוהדים האדומים, אבל האש הגדולה כבר הוצתה, וזאת בשני מועדונים שגם ככה יש ביניהם איבה עמוקה. היכל מנורה מבטחים צפוי להתמלא עד אפס מקום והאווירה תהיה מחשמלת ומטורפת. במקום תהיה אבטחה כבדה שתחל שעות ארוכות לפני המשחק וייערך בידוק קפדני כדי למנוע הכנסת אבוקות ושאר מיני פירוטכניקה כפי שהיה בדרבי האחרון. אוהדי הפועל ת"א הגיעו אתמול לאימון המסכם כדי להכניס את השחקנים למוד דרבי, אוהדי מכבי מבטיחים קבלת פנים חמה בהיכל ועכשיו רק נותר לראות על מי מהקבוצות האטרף הזה ישפיע לטובה.