מגמת התחזקות השקל נמשכת: הדולר צולל ב-1.6%, ה-OECD צופה יציבות בצמיחה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו על רקע ציפיית המשקיעים לפשרה ברפורמה המשפטית נמשכת ביתר שאת • משעות הבוקר הדולר צלל לרמה של כ-3.65 שקלים • סמוטריץ': "מודה ל-OECD על תחזית הצמיחה המצוינת, אין לי ספק שהחוסן הכלכלי של ישראל במים הסוערים הם עוגן משמעותי"

הדולר נוטה להיחלש (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

הדולר צולל מול השקל: מגמת התחזקות השקל מול הדולר והאירו על רקע ציפיית המשקיעים לפשרה ברפורמה המשפטית נמשכת גם היום וביתר שאת. משעות הבוקר הדולר צלל בכ-1.5% לרמה של 3.66, ושער האירו צנח ב1.3% ל-3.9170.

מגמת תיסוף השקל החלה אתמול על רקע ההשערה הרווחת שהשיחות בבית הנשיא יובילו בקרוב לפשרה. נזכיר כי רק ביום שישי האחרון הדולר עלה לרמות של 3.75 שקלים. בשיחה עם "ישראל היום" מסביר כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, רונן מנחם, את המהלך.

רונן מנחם, צילום: מזרחי טפחות

"מדובר בהמשך השפעת הסנטימנט החיובי הנובע מהכיסוי התקשורתי של הליכה לקראת הסכמות בנושא הרפורמה המשפטית – מומנטום שהחל אתמול," אומר מנחם. "גורם זה היה אחראי לחלק הארי של פיחותו העודף של השקל כנגד הדולר בשבועות האחרונים. מלכתחילה, כאשר נגיד בנק ישראל נקב בשיעור של כ-10% לאמידת פיחות העודף, ניתן היה להניח כי כל התפתחות שתאותת על רגיעה בנושא – תשתקף בהתחזקות מהירה יחסית של השקל. רגיעה בזירה זו תסייע לשקל לחזור לרמות שתתיישבנה עם הגורמים הבסיסיים של המשק".

"יש לזכור כי תנודתיות השקל כנגד הדולר גבוהה יחסית ותלויה גם בהתפתחויות בזירה המדינית – ביטחונית," מסכם מנחם. "התנודתיות הגבוהה עשויה בהחלט להימשך חרף התיסוף הנוכחי."

לא מוריד את התחזית אך מזהיר מפני הרפורמה

בתוך כך, פורסם היום (רביעי) דו"ח של ארגון OECD על כלכלת ישראל ובו נאמר בפעם נוספת כי המשך מתיחות סביב נושא הרפורמה יגדיל את הסיכון המיוחס למשק. עוד נכתב בדו"ח כי המדיניות המוניטארית בישראל צריכה להמשיך להיות מרסנת כל עוד האינפלציה לא יורדת לכיוון רמת היעד של אחד עד שלושה אחוזים. רמתה כיום עומדת על חמישה אחוזים והדבר מחזק את ההערכות כי הריבית תישאר גבוהה לתקופה ממושכת – מצב שיספק תמיכה נוספת למטבע המקומי.

"נמשיך לפעול לביצור מעמדנו כאחת המדינות היציבות". שר האוצר סמוטריץ',

עם זאת, כלכלני הארגון הותירו את תחזית הצמיחה של ישראל לשנתיים הבאות ללא שינוי על 2.9% ו-3.3%, בהתאמה. נוסף על כך, ב-OECD סבורים כי הצמיחה של המשק הישראלי תהיה גבוהה לעומת מדינות מפותחות אחרות.

ברקע פתיחת כנס מועצת השרים של ה-OECD שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר על פרסום דו״ח התחזית הכלכלית של הארגון: "אני מודה לארגון על תחזית הצמיחה המצוינת שניתנה לנו. אין לי ספק שהחוסן הכלכלי והיציבות של ישראל במים הסוערים של הכלכלה הבינלאומית הם עוגן משמעותי".

עוד מוסיף השר: "התקציב המצוין שהעברנו לאחרונה, יחד עם חוק ההסדרים הגדול ביותר, מוסיפים נקודות זכות רבות לתדמיתה של ישראל כמדינה המעודדת צמיחה והזנקה כלכלית. נמשיך לפעול לחיזוקה של ישראל ולביצור מעמדה כאחת מהמדינות המפותחות והיציבות בעולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר