השף האוטומטי: הרובוט שיוכל להכין לכם ארוחה – רק מצפייה בסרטוני בישול

חוקרים באוניברסיטת קיימברידג' פיתחו רובוט מבוסס אינטליגנציה מלאכותית שמסוגל להכין מנות על בסיס צפייה בסרטוני בישול • נכון לעכשיו הוא יודע להכין רק שמונה סלטי פירות וירקות, אבל הצפי הוא שעם הזמן הוא יוכל ללמוד יותר מנות

סלט ירקות. צילום: לירון אלמוג

הכירו את השף האוטומטי שאף פעם לא יתעייף, לעולם לא יתבלבל ברכיבים ואין סיכוי שייעלב אם תגידו לו שאתם לא רעבים. מצד שני, הוא תמיד חייב להיות מחובר לחשמל, יעבוד רק לפי המתכון ואף פעם לא יוסיף, חלילה, מלח "לפי הטעם".

העתיד הקולינרי כבר דופק על הדלת, שכן חוקרים באוניברסיטת קיימברידג' הבריטית פיתחו רובוט מבוסס אינטליגנציה מלאכותית שמסוגל להכין מנות על בסיס צפייה בסרטוני בישול. הרובוט יודע לנתח כמעט כל פריים בסרטונים ומסיק מהם מה בדיוק צריך לעשות עם כל מרכיב – ואפילו מסוגל להעיר לשף אנושי אם וכאשר יטעה או יחרוג מהמתכון.

אז האם גורדון רמזי, רנה רדזפי, אייל שני ושות' צריכים להתחיל לחשוש א-לה "שליחות קטלנית" במטבח? האם כוכב המישלן הבא יוענק דווקא למכונה? עדיין לא, אבל חכו כמה שנים, אולי גם זה יגיע.

צפו ברובוט מכין סלט - מצפייה באדם מכין סלט בעצמו:

מנהל המחקר, דוקטורנט במעבדת הרובוטיקה של קיימברידג' בשם גז'גוז' סוחסקי, הסביר כי הוא ועמיתיו רצו לבדוק אם ניתן "לאמן" שף רובוטי ולגרום לו ללמוד להכין את המנות בדיוק כפי שבני אדם לומדים: על ידי זיהוי המרכיבים וההבנה כיצד לשלב אותם במנה. "היה מדהים לראות את הדקויות שהרובוט הצליח לקלוט", התמוגג המדען הנרגש, אולם סייג מעט את דבריו והבהיר שהרובוט שלו, לפחות לעת עתה, "לא מתעניין בסרטוני האוכל הוויראליים ברשתות החברתיות –ד מפני שקשה מאוד לעקוב אחריהם (בשל העריכה המהירה והאפקטים שלהם, ד"פ). מצד שני, ככל שהשפים הרובוטיים הללו ישתפרו ויזהו את מרכיבי המנות מהר יותר, הם עשויים להשתמש באתרים כמו יוטיוב על מנת ללמוד להכין מגוון רחב של מתכונים", הוסיף סוחסקי.

הרובוט בעבודה, צילום: צילום מסך מתוך חשבון היוטיוב cambridgeuniversity

מעשה בשמונה סלטים

אז מה ה"רובושף" של סוחסקי וחבריו, העושה שימוש ברשת נוירונים (מודל מתמטי שפותח בהשראת תהליכים מוחיים, ולמעשה מנסה לחקות את המוח האנושי, ד"פ), יודע להכין כרגע? אולי כדאי שתחכו קצת עם האצבע על הוולט, כי נכון לעכשיו מדובר בשמונה מתכונים פשוטים לסלטי פירות וירקות, שמקסימום יספיקו לכם לארוחת ביניים קלילה.

מאידך, החוקרים טענו שאחרי שהרובוט צפה בסרטוני ההכנה של הסלטים, הוא הצליח לפענח את הנעשה בהם ב-93% מהזמן. לדוגמה, כשהמציג האנושי בסרטון אחז בסכין ביד אחת ובגזר בידו השנייה, הסיק הרובוט שהגזר עומד להיפרס – וחתך גם הוא את הירק הכתום.

יתרה מזאת, הרובוט גם ידע לזהות מתי נעשו שינויים במתכון, כמו הוספת מנה כפולה של מרכיב כלשהו – ואף למד לזהות מתכון של סלט תשיעי על בסיס הידע שצבר בשמונת הסלטים הקודמים.

התוצר הסופי. הייתם אוכלים אותו?, צילום: צילום מסך מתוך חשבון היוטיוב cambridgeuniversity
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר