יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, ביקש לבחון מחדש את ההחלטה לאסור על הספקים הגדולים לסדר מדפים אצל הקמעונאים הגדולים, ובמקום זאת לחייב את הקמעונאים למכור יותר מ-50% ממוצרי הספקים הקטנים - זאת במטרה לעודד ספקים קטנים ולהגביר את התחרות. הדברים נאמרו במסגרת סדרת דיונים שמוביל ביטן למאבק ביוקר המחיה בוועדה, בנוגע להחלטה של רשות התחרות מפברואר השנה, שאמורה להיכנס לתוקף בינואר 2024.
ביטן, בראשית הדיון, פנה לממונה על התחרות וביקש שתסביר לו את ההוראה שנתנה בזמנו באשר לביטול הפטור המאפשר לספקים לסדר את המדפים בסופרים הגדולים. הממונה אמרה כי האיסור היה קיים בחוק המזון אך בעבר, ניתן לספקים הגדולים פטור ממנו, והכוונה כעת לחזור לאיסור המקורי בעקבות תלונות של ספקים קטנים שמתקשים לסדר את המדפים בעצמם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
סופרמרקט
סופרמרקט
סופרמרקט
(צילום: shutterstock)
לדבריה, "המטרה של הפטור הייתה להקל רגולטורים. רצינו שכולם ירוויחו ושהקמעונאי יחליט איך מסדרים את המדף והספק רק יניח על המדף. מה שקרה שהספקים גם סידרו את המוצרים על המדף בעוד לספקים הקטנים לא היתה יכולת דומה". ביטן בין השאר גם שאל מה לגבי 8,000 הסדרנים, שרובם משכבות הנמוכות, שעלולים להתייתר בעקבות החוק.
הממונה על התחרות הסכימה לבחון מחדש את החלטתה לבטל את הפטור על האיסור לסדר מדפים על ידי הספקים הגדולים במהלך החודש הקרוב, ואמרה כי המטרה שלה הייתה לייעל ולהוזיל מחירים. לדבריה, כיום אף אחד מהקמעונאים לא מוכר 50% מהמוצרים שהוא מציע מספקים קטנים, ולכן לא עומד בתנאי לקבל פטור.
מנכ"ל ויקטורי, אייל רביד, אמר: "אני לא מבין את האינטרס מאחורי ביטול הפטור. אני רק 28 שנה קימעונאי ועדיין לא יודע לסדר מדפים. תמיד הספקים סידרו. כשאישרו לי פטור עבדתי עם 60% ספקים קטנים ו40% גדולים, אבל הגדולים קנו את הקטנים". לדבריו, "מה שיקרה עכשיו, בניגוד למטרת הממונה, זה שבמקום 12,000 פריטים הוא ימכור 5,000, ואלה יהיו המוצרים שנמכרים הכי הרבה, קרי - של הספקים הגדולים".
מנכ"ל אושר עד, עידן גורן, אמר: "הממונה צודקת שסידור מדפים מגדיל מכירות, לכן אצלנו ברשת דואגים שגם הקטנים יסדרו, כי אם לא יהיו מוצרים שלהם על המדף, המכירות יקטנו והמחיר יעלה כי מי שגדול קונה בתנאים טובים יותר, אבל הממונה פוגעת ביכולת זאת בשם קידום התחרות של הספק הקטן וזה ישפיע לרעה על יוקר המחיה".
סמנכ"ל התפעול של רשת רמי לוי, ניסן דוידי, אמר כי הוא יכול לקלוט לא יותר מ-200 סדרנים שיפוטרו. נציג ההסתדרות אמר כי כבר עכשיו חברות המזון מדברות על פיטורי עובדים והזהיר כי מדובר ב-6,000 סדרנים שכחצי מהם לא ייקלטו במקומות אחרים.
היו"ר ביטן אמר שצריך לשקול את האפשרות להשיג את אותה מטרה לגבי ספקים קטנים באמצעים אחרים ולא איסור סידור המדפים שיגרום לפגיעה בעובדים. הממונה ענתה לו ש"אם היו מוכרים 50% ממגון החנות של ספקים קטנים הרשתות היו מקבלות פטור, אבל אף אחת לא עומדת בתנאי ולכן החלטתי לחזור לאכוף את האיסור". עוד אמרה הממונה כי בבדיקה שערכה לאחרונה עלה כי הספקים נותנים לרשת 2% הנחת סדרנות ולכן למרות שיש חשש לעובדים המטרה היא להוזיל מחירים. ביטן סיכם את הישיבה בדרישה ממהמונה לשקול שוב את החלטתה.