יום ראשון, 09.06.2024 שעה 11:58

"הרעת תנאים": נדרש שינוי בתמריצים על הישגים

עקב ההחלטה שלא לחלק מענקים למקומות 5-8 בתחרויות הגדולות והדיון במועצה, הספורטאים והמאמנים הבכירים דורשים שינויים בקריטריונים: "חוזרים לאחור"

|
נבחרת הג'ודו (רויטרס)
נבחרת הג'ודו (רויטרס)

בשנה האחרונה נעשה שינוי בקריטריונים לתמריצים על ההישגים בספורט הישראלי, כאשר משרד התרבות והספורט החליט לקחת על עצמו את חלוקת המענקים ושינה את שיטת החלוקה. בעקבות זאת, בוועד האולימפי החליטו השנה שלא לחלק את התמריצים על מקומות 5-8 ובכירים בספורט הישראלי טוענים כי זה משול לכאורה להרעת תנאים.

ישנם כמה עיוותים בקריטריונים לחלוקת המענקים. ראשית, ספורטאים בכירים בארץ דורשים להחזיר את המענקים גם למי שהעפילו לגמרים באליפויות העולם ובאליפויות אירופה. “לא משנה מי מחליט על זה, אין ספק שזה לא תקין”, טענו כמה ספורטאים אולימפיים. “חשוב להחזיר את המצב לקדמותו. עצם ההעפלה לגמר בתחרויות הללו זה כבר הישג בפני עצמו”.

גם העובדה שהמאמנים זכאים למענקים בגובה של 50% מהמענק שמקבל הספורטאי לא מתקבלת על הדעת מבחינת הספורטאים והמאמנים, אך זהו נוהג שהיה קיים בעבר. אלא שלאחרונה הספורטאים קיבלו גם פטור מלא ממס מהמדינה, בעוד שהמאמנים לא זכאים לו, מה שהופך כל מענק ליחס של 100% לספורטאי וכ-25% למאמן בשורה התחתונה. כדי להשוות את התנאים, המדינה צריכה למצוא דרך להעניק פטור למאמנים או לחילופין להגדיל את התמריץ למאמנים, כך שבפועל אחרי מסים הם אכן יקבלו 50% מפרס הספורטאי בפועל.

שגיא מוקי (איציק בלניצקי)שגיא מוקי (איציק בלניצקי)

בנוסף, על פי הקריטריונים החדשים שנקבעו על ידי משרד התרבות והספורט, ככל שהמאמן מצליח יותר - כך יורד ערך של כל הישג והישג שלו. זה מנותק והפוך מהמצופה מהרצון לתמרץ כדי לרשום הישגים רבים וגדולים, הרי שמאמן עם ארבע מדליות שהשיג בתחרויות הגדולות יקבל על המדליה השלישית והרביעית רק 25% מהספורטאי, שלמעשה הם כ-12.5% אחרי מס מסך הפרס.

לצורך הדוגמה, במקרה של מאמן מצליח שזכה במהלך בכמה מדליות בתחרויות הגדולות, אם ספורטאי נוסף שלו יזכה במדליית ארד באליפות העולם - הספורטאי יקבל 75,000 שקל, בעוד שהמאמן יקבל מענק של 18,750 שקל; שהם כ-9,000 שקל בלבד אחרי מס. מדובר בפרס בגובה של כ-10% מהתמריץ שקיבל הספורטאי.

בנוסף, חלק מהמאמנים נוהגים לחלק את המענקים גם בין אנשי הצוות שלהם, הרי שהם רואים בהם כשותפים להצלחה. בעקבות זאת, תיבחן האפשרות לייצר בנק מענקים, בו ירוכזו כל התמריצים מכל ההישגים שלהם במהלך השנה, כך שהמאמן - לאחר המלצה שלו ואישור ועדה מקצועית ניטרלית - יוכל לחלק חלק מהפרס לצוות שעובד איתו. מאמנים בכירים טוענים: “למה לא מגיע חלק מסוים מהפרס למאמנים בצוות, או לאנשי הצוות הרפואי שעוזרים לנו להצליח?”

יעל ארד (צילום: הדר ואן קולא)יעל ארד (צילום: הדר ואן קולא)

המאמנים והספורטאים בספורט האולימפי אף טוענים כי הגיע הזמן שהמועצה הלאומית לספורט תדאג גם למעמד המאמן. הסעיף הבעייתי ביותר בקריטריונים החדשים הוא הפחתת התגמול על הישגים רבים. ככל שמצליחים יותר ומשיגים עוד מדליות, התמריץ עבור כל הישג לא עולה אלא דווקא יורד. המצב הנוכחי מנוגד להחלטה לתמרץ להישגים על הצלחות בכל תחום אחר.

מאמן נבחרת הנשים בג’ודו, שני הרשקו, שזכה להצלחות גדולות לאחרונה, אמר: “בעצם ההחלטה לשנות את הקריטריונים חווינו הרעת תנאים. כולם מנופפים בסיסמאות על מעמד המאמן הישראלי, אבל מעמד המאמן נבנה לא בדיבורים אלא במעשים. בשנה האחרונה העובדות מלמדות שמעמד המאמן הורע”.

הרשקו הוסיף: “אם ספורטאי מקבל פרס על הישג, הוא מקבל 100% ממנו כשהסכום פטור ממס, לאחר שהכנסת הצביעה על הענקת פטור עבור הספורטאים ממס הכנסה - בעוד שהמאמן שלו מקבל 50% מהפרס ונדרש לשלם מס בגובה של כ-50%. עיני לא צרה בספורטאים, מבחינתי מגיע להם על הישגים במשחקים אולימפיים, אליפות עולם ואליפות אירופה פטור ממס לכל החיים, אבל זה לא נכון לומר שאנחנו מקבלים מחצית מהסכום, הרי שההפרש הוא פי 4 ולא פי 2”.

שני הרשקו (שחר גרוס)שני הרשקו (שחר גרוס)

בישיבת המועצה הלאומית לספורט מתכוונים לדון בקריטריונים החדשים לחלוקת התמריצים הללו, כאשר על השולחן יש הצעה להשוות את תנאי המאמנים הצעירים לתמריצים שיקבלו הספורטאים שלהם, אך נשאלת השאלה מדוע לא מגיעים תנאים דומים גם למאמני הבוגרים הבכירים?

הרשקו הוסיף באשר להצעה שתעלה בדיוני המועצה הלאומית לספורט, להעניק למאמני הנוער מענקים שווים לאלו של הספורטאים אותם הם מלווים: “אני בעד שיעלו למאמנים צעירים ל-100% מגובה המענק של הספורטאי, אבל לא יכול להיות שהמאמנים הבוגרים יקבלו מחצית מהסכום. זה לא ייתכן שדווקא במקום בו יותר קשה להשיג מדליות, המאמנים מקבלים פחות, כי להצליח בבוגרים זה הרבה יותר קשה ועובדה שככל שעולים למעלה יש פחות הצלחות. צריך לעזור ככל הניתן למאמנים הצעירים אבל גם למאמנים הבוגרים באופן שווה, צריך להשוות לכולם את המענקים ל-100%”.

הרשקו טען: “לא פגשתי באף ארגון מקצועי שאומרים בו שככל שאתה יותר מצליח אתה מקבל פחות תמריצים פר הצלחה. זו המצאה ישראלית שלא נתפסת. אם הג’ודאית רז הרשקו זכתה במדליה מכל תחרות בסבב העולמי, למה היא צריכה לקבל פחות כסף? מה זה השטויות האלה? מי המציא את הדבר הזה? האם טניסאי מקבל פרס כספי מופחת על זכייה שלו ברולאן גארוס כי הוא זכה באותה השנה גם בווימבלדון? האם כדורגלן מקבל פחות מענקים אם הוא מבקיע יותר שערים? הפוך, הוא צריך לקבל בונוסים גדולים יותר על הצלחות. המדינה לא רוצה לדחוף ספורטאים ישראלים להצטיינות? אותו הדבר גם לגבי המאמנים. אני מקבל כ-3,000 שקל על מדלית ארד שלישית באליפות אירופה, אחרי תשלום מסים, האם זה נשמע הגיוני למישהו? כמה מאמנים ישראלים משיגים כל כך הרבה מדליות במהלך השנה?”

שני הרשקו (ראובן שוורץ)שני הרשקו (ראובן שוורץ)

שחר צוברי, מאמן נבחרת הנשים בגלישת רוח, הגיב: “אנחנו עדים בשנים האחרונות לתוצאות מדהימות והישגים מרשימים של הספורט הישראלי בעולם. מפתיע אותי שבמקום להמשיך ולעודד את גל ההצלחה הזה, שרק מביא כבוד למדינה, בוחרים להכניס פוליטיקה ופוגעים בכיסם של הספורטאים והמאמנים. זה ייקח את הספורט הישראלי לאחור ויגרום לספורטאים ומאמנים לפרוש”.

מאמן נבחרת הגברים בהתעמלות מכשירים, סרגיי וייסבורג, טען: “אני בדעה שאם מורידים מענקים אז צריכים במקביל גם להעלות את המלגות. איך ייתכן שספורטאי שמעפיל לגמר באליפות אירופה מקבל מלגה של חבר סגל בכיר 3,000 שקל לחודש? רק השכירות של דירה בישראל עולה לא פחות מ-4,000 שקל, אז איך אפשר לחיות מזה אם עכשיו גם לוקחים לו את המענקים? איזו מוטיבציה הוא יכול לקבל כדי להמשיך ולהתאמן?”

ארטיום דולגופיאט וסרגיי וייסבורג (אסי ממן)ארטיום דולגופיאט וסרגיי וייסבורג (אסי ממן)

מאמן נבחרת התעמלות המכשירים, שחתום על אחד מההישגים הגדולים בתולדות הספורט הישראלי עם הזכייה של חניכו ארטיום דולגופיאט במדליית הזהב האולימפית, סיפר: “למאמנים גם חשוב לקבל את ההכרה מהמדינה. למשל, על הזכייה במדליה האולימפית נשאר לי סכום קטן כי רוב הכסף הלך למס הכנסה בסוף השנה. מה ההבדל בין המאמנים לספורטאים? נכון שהקריירה של ספורטאי היא קצרה, אבל גם עבור מאמן שעובד 30-40 שנה כדי להשיג מדליה אולימפית, השגת המדליה היא משהו שקורה אולי פעם בחיים, ואנחנו מקבלים על זה רק 50% מגובה המענק ועוד צריכים לשלם עליו מס? בלי להיכנס לפוליטיקה, יש מדינות בהן נותנים לכל מי שזכה במדליה אולימפית מלגה לכל החיים כי אם אתה מדליסט אולימפי זה משהו מדהים שהביא הרבה כבוד למדינה”.

שני הרשקו הסכים עם רוח הדברים והוסיף: “אני חיכיתי כמעט עשור כדי להצליח ולהביא זהב נוסף באליפות העולם, ולראשונה זכינו בשתי מדליות באליפות העולם ובארבע מדליות באליפות אירופה. יש איש מקצוע אחד בעולם או בישראל שחושב שזו בדיוק הסיבה שמגיע לי לקבל פחות תמריץ על כל הישג? אני פונה למי שרק יכול לעזור, הבנתי שבימים הקרובים הנושא עולה למועצה הלאומית לספורט, וזוהי הזדמנות לעשות תיקון היסטורי. דרוש תיקון שמעודד ומתגמל מצוינות והישגים. אני יודע כמה הספורט האולימפי חשוב לשר התרבות והספורט, השר חייב להתערב בנושא ולפעול למען הספורטאים והמאמנים. בלי מאמנים אין ספורטאים, בלי ספורטאים אין מאמנים, ובלי מאמנים וספורטאים אין ספורט. אני מאוד מאמין ביכולת וברצון שלו לעשות את השינויים”.

אסור לפספס
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
נגןתומר חמד בחופשה מפסיד במשחק טניס ומתעצבן
תומר חמד בחופשה מפסיד במשחק טניס ומתעצבן
נגןאיך הגיב לוקה דונצ'יץ' להחתמה של אמבפה?
איך הגיב לוקה דונצ'יץ' להחתמה של אמבפה?
נגןמי הצטרף לליאו מסי בפרסומת של אדידס?
מי הצטרף לליאו מסי בפרסומת של אדידס?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */