האם שר הספורט מיקי זוהר יצליח לפתור את סאגת הכרטיסים למשחק מספר 1 של גמר הפלייאוף שצפוי להתקיים מחרתיים (חמישי, 21:15)? כזכור, מכבי ת"א לא מעבירה להפועל ת"א 1,500 כרטיסים כפי שמחייב אותה התקנון, בטענה כי היא מסרבת לקחת אחריות על חיי אדם. הסיבה, לטענתה: בדרבי האחרון שנערך בהיכל מנורה-מבטחים הדליקו אוהדי הפועל יותר מ-40 אבוקות שגרמו לעשן כבד באולם, ואחת מהן שרפה את רשת האבטחה שמפרידה בין מחנות האוהדים.
כעת, משרד הספורט מציע את עזרתו בכל הנוגע לאבטחה. משר התרבות והספורט מיקי זוהר נמסר בתגובה לפניית ynet: "במידה שהצדדים מעוניינים בכך, הם מוזמנים לפנות לעזרת משרד התרבות והספורט בענייני האבטחה. יש לאפשר גם לקהל חוץ לצפות במשחקי הקבוצה על פי תקנון מינהלת הליגה ואשמח לעזור ככל שיידרש".
2 צפייה בגלריה
מיקי זוהר בישיבת דירקטוריון מינהלת הליגה לצד יו"ר המינהלת ארי שטיינברג
מיקי זוהר בישיבת דירקטוריון מינהלת הליגה לצד יו"ר המינהלת ארי שטיינברג
יתערב ויעזור למצוא פתרון? מיקי זוהר
(צילום: דני מרון, מינהלת הליגה)
יש לציין שמינהלת הליגה, איגוד הכדורסל או אחת מהקבוצות עדיין לא פנו למשרד התרבות הספורט. אם יבחרו לעשות זאת, שר הספורט מיקי זוהר יוכל להציע את עזרתו בנושא על מנת להגיע לפשרה כמה שיותר מהר ולקיים את האירוע כמתוכנן, עם הקהל של שתי הקבוצות. בינתיים, הבוקר הייתה אמורה להיערך מסיבת עיתונאים משותפת לשתי הקבוצות, אך היא בוטלה בעקבות משבר הכרטיסים.
בהחלטה של בית הדין של איגוד הכדורסל נכתב כי מכבי ת"א עומדת בפני הפסד טכני וקנס כספי בגובה 70 אלף שקל, אך עוד נותרה לה האפשרות להעביר את הכרטיסים להפועל עד ערב המשחק ובכך להימנע מעונש. "על אף שאיני מקל ראש באירועי המשחק הקודם, אין קבוצה יכולה לעשות דין לעצמה", כתב התובע של האיגוד, עו"ד איתמר ליפנר. "אין לי אלא שלא לסכים לעמדתה של מכבי ת"א".

"התנהגות אוהדי הפועל עלולה לגרום לפגיעה בנפש"

נכון לעכשיו, נראה כי הסאגה הזו בדרך להכרעה בבית הדין של איגוד הכדורסל, בעקבות התלונה שהגישה הפועל ת"א. מינהלת הליגה שוב קראה למכבי ת"א להעביר את מכסת הכרטיסים הנדרשת, והוסיפה כי "אנחנו דורשים משתי הקבוצות לדאוג לסדר מופתי עם הקהלים שלהן על מנת להעביר את הסדרה באופן ספורטיבי ומכובד. במידה שיהיו הפרות סדר מכל סוג שהוא, נפעל להטלת עונשים כבדים, כולל עונשים שישפיעו על הסדרה הנוכחית".
עם זאת, מכבי ת"א עדיין לא יורדת מהעץ. הקבוצה הגישה תגובה לתלונת הפועל ת"א, שבה טענה כי "התנהגותם הפרועה של אוהדיה במשחקי הדרבי הנערכים בהיכל הספורט ביד אליהו מסכנת חיי אדם ועלולה, בסבירות גבוהה, לגרום לפגיעה המונית בנפש". כמו כן טענה מכבי כי "לא מדובר במקרה חד-פעמי, אלא בהידרדרות שיטתית, עקבית ונמשכת בהתנהגותם של אוהדי הפועל ת"א חרף 21 הרשעות משמעתיות במהלך השנתיים האחרונות בלבד: מאלימות מילולית לאלימות פיזית, ומאלימות פיזית להפעלה המונית של אמצעי חבלה".
בקבוצה הבהירו בתגובה כי "חיוב מכבי ת"א למכור כרטיסים לאוהדי הפועל ת"א יהיה מעשה איוולת, בלתי הגיוני ובלתי סביר בעליל. מכבי אינה צריכה להיענש על חטאיהם הרבים של הפועל ת"א ושל אוהדיה, אשר נעשים בכוונת מכוון". בנוסף, במכתב שהוגש באמצעות עו"ד ד"ר טל רוטמן ממשרד פרל-כהן, הקבוצה אף דורשת להעמיד לדין את הפועל ת"א "נוכח אחריותה להתנהגותם משולחת הרסן של אוהדיה" ומבקשת לפסוק כי "מכבי ת"א תהיה מנועה מלמכור כרטיסים לאוהדי הפועל ת"א עד שיימצאו אמצעים אפקטיביים והולמים להבטיח את שלום הציבור".

"סכנה בטיחותית" או "פגיעה באוהדים"?

הפועל ת"א הייתה אמורה לקבל כבר אתמול את מכסת 1,500 הכרטיסים המגיעים לקבוצה האורחת בהתאם לתקנון מינהלת הליגה, אך עד כה מכבי ת"א לא העבירה אותם. הצהובים טוענים כי הם אינם יכולים לקחת אחריות בטיחותית על האירוע, לאור מקרים קודמים שבהם הושלכו אבוקות מיציעי קהל החוץ באולם מנורה-מבטחים במשחקים מול הפועל ת"א והפועל חולון, וכי רשת ההפרדה שנועדה לעצור את האבוקות עלתה באש.
2 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א נגד מכבי ת"א
אוהדי הפועל ת"א נגד מכבי ת"א
אוהדי הפועל ת"א
(צילום: יאיר שגיא)
בדבריהם מסתמכים במכבי ת"א על מכתב של מהנדסי הבטיחות מטעם עיריית ת"א, שנשלח ב-30 במאי. המהנדסים כתבו: "בדרבי הקודם נזרקו 40 אבוקות שרק במזל לא פגעו באוהדים. במידה שלא יימצא פתרון אפקטיבי למניעת החדרת חומרי חבלה, קיימת סבירות כמעט ודאית למקרה של פציעה קשה ואף מוות של אוהדים. תמרורי האזהרה בולטים ואי אפשר להתעלם מהם".
הצהובים אף הודיעו כי "בנוסף למנהלי הבטיחות, מפקד המרחב של משטרת ישראל הצטרף להמלצה שלפיה אין לאפשר ערבוב אוהדים במשחקי הדרבי. לצערנו הרב, מינהלת הליגה מתנערת מאחריות ומתעלמת מעמדת גורמי המקצוע".
לאור הסירוב של מכבי ת"א להעביר את הכרטיסים, המינהלת תקפה אותה אתמול והתייצבה לצדה של הפועל ת"א: "לצערנו ולמרות דרישתנו, מכבי ת"א מסרבת להעביר כרטיסים להפועל ת"א. דבר זה אינו מקובל עלינו, מנוגד לתקנון המינהלת, נוגד לרוח הספורט ופוגע בכל אוהדי ואוהדות הכדורסל. המינהלת שומרת לעצמה את כל האופציות פתוחות על השולחן, כולל אופציות חוקיות. כמו כן, במידה שקבוצה כלשהי אינה מסוגלת לארח משחק ביתי בליגה או בפלייאוף, נצטרך לתת על זה את הדעת. חבל לנו שחגיגת הכדורסל לה כולם ציפו נפגעת כך".