"כל כמה דקות עוברת רכבת - ואנחנו מתוסכלים": זעם בעלי העסקים ביפו

רק בשבוע שעבר הוחלט שוב על דחייה נוספת במועד פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה, שהיה אמור להיפתח בחודש יוני. מדובר בדחייה השלישית בשנה האחרונה, וכרגע אין אפילו תאריך חדש לפתיחה. מי שסובל מאוד מהמצב הם בעלי העסקים שצמודים לרכבת הקלה, שנאבקים מדי יום על פרנסתם.
אותם בעלי עסקים סבלו בזמן בניית הרכבת מכך שהיה קשה עד בלתי אפשר ללקוחות בכלל להגיע אליהם, וגם עכשיו כשכבר הכל בנוי ויפה, הם סובלים מכך שהקו עוד לא נפתח, מה שגורם לחנויות שלהם להישאר ריקות ברוב היום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
שדרות ירושלים ביפו נפתחו להולכי רגל ורוכבי אופניים
שדרות ירושלים ביפו נפתחו להולכי רגל ורוכבי אופניים
שדרות ירושלים ביפו
(צילום: אסף זגריזק)
"מה שאנחנו עוברים פה הוא לא סביר בכלל", מספר שילו גואטה, בעלי מסעדת גואטה בשדרות ירושלים ביפו, בשיחה עם אולפן ynet. "השדרה איבדה את האטרקטיביות שלה לפני שנים. אנחנו פה בעסק המשפחתי מעל 30 שנה עושים את מה שאנחנו עושים הכי טוב. פעם היה פה שוקק, מכוניות היו באות ויוצאות, היו הרבה חנויות. היום זה נהפך לשדרת רפאים. אין שום אטרקציה ושום דבר נעים. השדרה מאוד יפה, מאוד מסודרת, אבל בעלי עסקים בורחים".
עוד אמר גואטה: "חשבנו שהרכבת הקלה תהיה המושיע או הבשורה, אבל כרגע היא בגדר מטרד בלבד. אם המדינה לא תעשה משהו בשביל לעורר פה כל העסקים, אלה שעדיין לא קרסו, יקרסו".
כמה זה כואב לראות את הרכבת היפה עוברת ממש מאחוריך בשדרה הריקה? "המשפחה שלי פתחה פה בית קפה מהמם, שאמור להיות מושתת על הנוסעים של הרכבת הקלה. עסק קטן כזה של קפה מאפה לדרך, כריכים, דברים מאוד נוחים למי שנוסע, וזה לא קורה, אנשים פה פשוט נאבקים יום יום, עסקים מנסים להתאים את עצמם לצו השעה, וצו השעה הולך ומתרחק. זה פשוט קטסטרופה כבר, וכמו שאתם יודעים במדינה שלנו הכל רק הולך ומתייקר".
לאבנר סוויט יש מעדניה בשדרה, וגם הוא כמו גואטה, מרגיש שרימו אותו: "החיים ממשיכים, אבל תראו את שדרות ירושלים, אין בן אדם אחד על המדרכה. עכשיו ידחו את הפתיחה של הרכבת בעוד חצי שנה, כשכבר הבטיחו לנו שבמרץ היא תתחיל לפעול, ואחרי זה ביום העצמאות. אף אחד לא מבין אותנו, תראו כמה חנויות סגורות יש בשדרה".
מה המשמעות הכלכלית של עוד חצי שנה כזאת? "אתה מנסה לשרוד, אז אתה אוכל פחות, חי פחות, נושם פחות וסוגר את המעדנייה יותר מוקדם. במצב הזה אני לא מאמין שנוכל להמשיך לשרוד, זה ירידה של למעלה מ-50% במחזור וזה ממש צורב".
שילו, יש לך מסר לבעלי עסקים באלנבי, שם עובדים על הקו הסגול, והדרכים כבר נחסמו? "קודם כל שלא יאמינו לשום הבטחה, זה הטיפ הכי טוב שאני יכול לתת להם. דבר שני, שיהיו חזקים כי בסוף מי שטוב באמת שורד. שימציאו את עצמם מחדש ואני שולח להם הרבה חיבוקים. אנחנו עדיין באותו מצב כמוהם. נכון, העבודות הסתיימו והכל נראה פה ממש יפה, אבל אין שום סיבה אטרקטיבית לאף אחד להגיע לפה. לא קיימות פה שום חנויות אטרקטיביות, שום עסקים, שום דבר שידרוש בדריכת רגל ויגרום לאנשים לרצות להגיע".
מנת"ע נמסר בתגובה: "הקו האדום מוכן לפעולה, על קרונותיו, תחנותיו ומערכותיו, ובמשך כל היום, כל יום, נוסעת הרכבת לאורך הקו - בינתיים ללא נוסעים. נת"ע ממתינה בימים אלה לאישור הסופי להפעלה, ולאחריו צפוי משרד התחבורה להעניק לקו האדום אישור להסעה מסחרית. כבר כעת נהנים הסוחרים לאורך התוואי מהפיתוח המושקע שביצעה נתע ברחובות (כמו בשד' ירושלים), ובקרוב עם פתיחת הקו יהנו גם מתנועת הנוסעים שתביא הרכבת הקלה, כפי שקרה בירושלים ובכל מקום אחר בעולם".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה להפעלתו המסחרית של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן בהקדם האפשרי. לצערנו, למרות הבטחות חוזרות ונשנות, חברת נת"ע האמונה על הקמת הקו ומסירתו לידי המפעיל, מתעכבת כבר כשנה וחצי בפתיחת הקו. הקו האדום אינו עומד עדיין בתנאי הבטיחות הנדרשים להפעלתו המסחרית. לא נוכל לאשר את הפעלת הקו לפני שכל בעיות הבטיחות נפתרו, מתוך חשש לסיכון חיי אדם. מועד ההפעלה של הקו האדום יקבע לאחר שחברת נת"ע תעמוד בכל מדדי השירות והבטיחות שנקבעו על ידי הגורמים המוסמכים. נסיעות המבחן מתקיימות ללא נוסעים במסגרת תהליך ההרצה וההיערכות לפתיחת הקו, והן יימשכו עד לפתרון הבעיות כאמור ופתיחת הקו לציבור".