שנים ארוכות ירושלים דשדשה בכל הקשור להתחדשות עירונית, אולם, אישור תוכנית כוללנית כמו גם דחיפה של העירייה בתחום הפכה אותה לאחד המובילות בתחום. נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתייחסים להתחלות בנייה במסגרת התחדשות עירונית בערים השונות בישראל מגלים כי בזמן שבערים מרכזיות נרשמה ירידה מסוימת, ירושלים רק ממשיכה לעלות. במקביל, על פי הדו"ח השנתי של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית שפורסם לא מזמן, הבירה עומדת בראש הטבלה בכל הקשור למתן היתרי בנייה בתכניות פינוי-בינוי בשנת 2022. על פי הדו"ח מדובר במתן היתרים הכוללים 2,780 יח"ד במיזמי פינוי בינוי בעיר.
מניתוח של נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2022, בהשוואה לשנת 2021, עולה כי, בירושלים נרשם גידול של 18% במספר התחלות בנייה של יחידות דיור במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית. סה"כ החלו להבנות בעיר ירושלים 765 דירות חדשות במסגרת התחדשות עירונית - במסגרת פרויקטים של הריסה ובנייה ותוספת של דירות לבניינים קיימים. מדובר כאמור בעליה בשיעור 18%. מתוכן, 548 דירות חדשות החלו להיבנות בשנת 2022 במסגרת פרויקטים של הריסה ובנייה (פינוי בינוי ותמ"א 38/2) וזאת לעומת 289 דירות במסלולים אלו בשנה שלפני כן.
1 צפייה בגלריה
הדמייה של פרויקט פינוי בינוי בירושלים פרויקט ברזיל של חברת אבני דרך
הדמייה של פרויקט פינוי בינוי בירושלים פרויקט ברזיל של חברת אבני דרך
הדמייה של פרויקט פינוי בינוי בירושלים פרויקט ברזיל של חברת אבני דרך
(הדמיה: evolve media)
נציין כי ברמה המספרית, מי שמובילה על פי נתוני הלמ"ס בהתחלות בנייה במסגרת התחדשות עירונית היא תל אביב-יפו עם 1,956 יחידות דיור שהחלו להבנות בשנת 2022 במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38. עם זאת השוואת הנתונים לשנת 2021 מעלה כי חלה ירידה בהתחלות הבנייה במסגרת התחדשות עירונית. גם ברמת גן, שפעם נחשבה לבירת התמ"א, נרשמה ירידה במימוש פרויקטים בין 2021 ל-2022. כך,ב-2022 החלו להיבנות 807 יח"ד בהתחדשות עירונית לעומת 1,290 דירות ב-2021.

"עיריית ירושלים משקיעה רבות"

חברות הפועלות בירושלים מאשרות כי ניתן להרגיש את הרוח הגבית שמאפשרת למספרים לגדול. "המינהלת להתחדשות עירונית ברשות לפיתוח ירושלים, השכילה לתמוך בכלי חשוב זה, ומשקיעה מאמצים רבים בתחום שיביאו בסופו של תהליך להגדלת היקף היצע הדיור בעיר, לשיפור בבטיחות המבנים ולחידוש השכונות", כך אומר גיל גולדשטיין, מנכ"ל אבני דרך התחדשות עירונית.
גיל גולדשטיין מנכ"ל אבני דרך התחדשות עירוניתגיל גולדשטיין מנכ"ל אבני דרך התחדשות עירוניתצילום: רמי זרנגר
עוד על פי גולדשטיין, "זאת לצד, מציאת פתרונות לזוגות צעירים ולהגירה חיובית של אוכלוסיות חדשות שיגיעו לעיר. ולראייה, ירושלים הפכה להיות אחת מהערים במרכז הארץ שהציגה גידול בהתחלות בנייה בתחום ההתחדשות, כאשר קריית יובל היא השכונה המובילה כיום בעיר מבחינת היקף פרויקטים חדשים בתחום. קבוצת אבני דרך פעילה עם שני פרויקטים בשכונה - פרויקט ברזיל שבין הרחובות ברזיל ואולסוונגר, הכולל ארבעה מגדלים חדשים, בגובה של 25 קומות, סה"כ כ-600 דירות חדשות. ובנוסף, 150 יחידות דיור בפרויקט יובל שבבעלות קבוצת אבני דרך וצברים. לפי התכנית האסטרטגית לדיור לשנת 2040, בשנים הקרובות כ-30% מהדירות שיתווספו לשוק יגיעו מהתחדשות עירונית. ניכר שעיריית ירושלים משקיעה רבות על מנת לעמוד ביעדי התכנית".
איילת קראוס, שותפה ומנהלת סניף ירושלים בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית איילת קראוס, שותפה ומנהלת סניף ירושלים בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית צילום: שחרית אמסלם
איילת קראוס, שותפה ומנהלת שלוחת ירושלים בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית שכיהנה בעברה כמנהלת תחום התכנון במנהלת התחדשות עירונית בירושלים וכראש תחום באגף התחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון מציינת: "הפוטנציאל להתחדשות עירונית בירושלים הוא עצום ולא ממומש במלואו". עוד מוסיפה קראוס על הפעילות של החברה בירושים: "אנו מלווים ומייצגים בעלי דירות בתהליכי פינוי בינוי ומתייחסים אליהם כאל בעלי הקרקע. אנו קודם מקדמים תב"ע חדשה עם ועבור בעלי הדירות ורק לאחר אישורה בוועדות, מסייעים לבעלי הדירות לפרסם מכרז לבחירת חברה יזמית. כך אנחנו מחזירים את השליטה בתהליך לידיים של בעלי הדירות".