נובאק ג'וקוביץ', גם אם לא התכוון לכך, היה מעורב אתמול (שני) בשערורייה חדשה. רגע אחרי הניצחון 3:6, 2:6, 6:7 (1) על אלכסנדר קובאצ'ביץ' האמריקאי בסיבוב הראשון ברולאן גארוס, הטניסאי הסרבי השתמש בחתימה המקובלת במצלמות המשדרות את המשחק כדי להעביר מסר. זאת לאחר שכתב: "קוסובו היא הלב של סרביה. הפסיקו את האלימות".
ההערה של ג'וקוביץ' התייחסה לתסיסה והאלימות האחרונה בקוסובו לאור תוצאות הבחירות באפריל האחרון. רק אתמול 25 חיילים בכוח שמירת השלום של נאט"ו בקוסובו נפצעו בעימותים מול מפגינים סרבים. החיילים בברית הצבאית נפגעו אחרי שנשלחו לאבטח בניינים של שלוש מועצות מקומיות בצפון קוסובו - אזור שרוב תושביו הם סרבים.
4 צפייה בגלריה
ג'וקוביץ'
ג'וקוביץ'
שוב בעין הסערה. ג'וקוביץ'
(צילום: Emmanuel DUNAND / AFP)
יותר מ-90% מתושבי קוסובו (1.2 מיליון איש) הם אלבנים, ובצפון המדינה חי מיעוט סרבי שמונה כ-120,000 איש. בעבר הייתה קוסובו מחוז בתוך סרביה, וחתירתה לשלטון עצמי הובילה לפרוץ מלחמת קוסובו, שבה נהרגו בשנים 1999-1998 כ-13 אלף בני אדם. במלחמה ההיא ניהלה סרביה מבצע דיכוי אכזרי נגד הבדלנים האלבנים בקוסובו, ובעקבות זאת פתחה ב-1999 נאט"ו במבצע הפצצות נגד סרביה כדי להביא לסיום הלחימה. לבסוף נאלצה בלגרד להסיג את כוחותיה מקוסובו ואיבדה את השליטה על השטח. בצפון השטח הזה נותר עד היום מיעוט אתני סרבי גדול.
בשנת 2008 הכריזה קוסובו באופן חד-צדדי על עצמאותה, אך סרביה מסרבת להכיר בה כמדינה - ומתייחסת לגבול בין השתיים כגבול זמני. המיעוט הסרבי בצפון קוסובו, שלא מכיר בעצמאותה של המדינה, החרים בחודש שעבר את הבחירות המקומיות. כתוצאה מכך שיעור ההצבעה בצפון קוסובו עמד על פחות מ-3.5%, והחרם אפשר לאלבנים להשתלט על ארבע מועצות מקומיות באזור.
4 צפייה בגלריה
חיילים של נאט"ו צפון קוסובו עימותים מול מפגינים סרבים
חיילים של נאט"ו צפון קוסובו עימותים מול מפגינים סרבים
העימותים בקוסובו בשבוע האחרון
(צילום: EPA )
4 צפייה בגלריה
חיילים של נאט"ו צפון קוסובו עימותים מול מפגינים סרבים
חיילים של נאט"ו צפון קוסובו עימותים מול מפגינים סרבים
מכונית עולה באש במהלך העימותים בגבול
(צילום: EPA )
בסוף השבוע פרצו עימותים בין מפגינים סרבים לשוטרים בצפון קוסובו, כאשר המפגינים מחו על כניסתם לתפקיד של ראשי המועצות האלבנים שניצחו בבחירות.
במסיבת העיתונאים לאחר המשחק, אמר ג'וקוביץ' לתקשורת הסרבית: "אני לא פוליטיקאי ואין לי כוונה להיכנס לוויכוח פוליטי. הנושא הזה מאוד רגיש. בתור סרבי, כל מה שקורה בקוסובו כואב לי מאוד. זה המעט שיכולתי לעשות. אני מרגיש את האחריות כאיש ציבור - לא משנה באיזה תחום - לתת תמיכה. במיוחד כבן לאדם שנולד בקוסובו, אני מרגיש צורך לתמוך בה ובסרביה. אני לא יודע מה יביא העתיד לעם הסרבי ולקוסובו, אבל יש צורך להראות תמיכה ולהפגין אחדות במצבים מסוג זה".
4 צפייה בגלריה
ג'וקוביץ'
ג'וקוביץ'
" אני נגד מלחמות, אלימות וכל סוג של סכסוך". ג'וקוביץ'
(צילום: Emmanuel DUNAND / AFP)
ג'וקוביץ' אמר שאף אחד ממארגני הטורניר לא פנה או העיר לו על המעורבות הפוליטית: "אני לא יודע מה הולך לקרות - שמעתי שהיו הרבה התנגדויות ברשתות החברתיות. בכל מקרה, הייתי עושה את זה שוב. העמדה שלי ברורה: אני נגד מלחמות, אלימות וכל סוג של סכסוך, כפי שתמיד הצהרתי בפומבי".
שערוריות לא חסרות לג'וקוביץ' בקריירה. רק בשנה שעברה 'נולה' לא הורשה לשחק באליפות אוסטרליה (וגם לארה"ב לא אפשרו לו להיכנס) בגלל הסירוב שלו להתחסן נגד קורונה. מאז כבר הספיק לחזור לסבב והשנה בפריז הוא רוצה לזכות במייג'ור ה-23 שלו ולהפוך לשיאן הזכיות הבלעדי.