גל ההתייקרויות במשק מכה בישראלים שוב ושוב בשבועות האחרונים וגם השבוע צפויה התייקרות אחת בטוחה - במחירי החלב המפוקח. גם מחירי הדלק יתעדכנו בלילה שבין רביעי לחמישי, אך נכון לעכשיו לא ידוע האם עבור הצרכן תהיה התייקרות, הוזלה או שבכל מקרה בממשלה יעשו את מה שעשו בחודשים האחרונים ויתאימו את שיעור המס לשיעור העלייה כדי שהמחיר לא ישתנה. היחלשות השקל גם צפויה לשחק תפקיד בקביעת מחיר הדלק - ולהשפיע כמובן על התייקרויות נוספות בהמשך - כשהמסחר יתחדש מחר אחרי הפיחות המשמעותי בשבוע שעבר.
במקביל, ראש הממשלה נתניהו הודיע היום (ראשון) שבישיבת הממשלה הבא תוקם "ועדת שרים למאבק ביוקר המחיה" שהוא יעמוד בראשה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock ויריב כץ)

הקרב על החלב

בתחילת החודש התייקרו מוצרי החלב בפיקוח ב-8.28%, בהתאם לצו שנחתם על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר, זאת אחרי שברגע האחרון הממשלה החליטה לפרוס את ההתייקרות המתוכננת של 16% תמורת פיצוי למחלבות. עם זאת, הסיכום היה שהמחיר יעלה מיידית ב-9.28% - ולא ב-8.28%, ולצורך כך סוכם שייחתם צו חדש עד סוף החודש הנוכחי - קרי יום רביעי השבוע. נכון לעכשיו הצו פורסם להערות הציבור, אך עדיין לא נחתם בשל כיפופי ידיים בין משרדי האוצר והחקלאות. אם לא יחתם הצו, העלייה תהיה כפי שתוכננה במקור - 16%.
לפי הסיכום, עליית מחיר נוספת של 3.1% תתבצע במאי 2024, עוד עלייה של 3.1% במאי 2025 והעלאה נוספת של 3.1% במאי 2026. כל זאת תמורת פיצוי למחלבות, כך שלמעשה הממשלה גילגלה את החוב למחלבות להמשך ובסך הכל מגדילה את ההתייקרות המתוכננת. כאמור, לאחר התייקרות המוצרים בפיקוח, תנובה, שטראוס, טרה ומחלבות גד הודיעו גם על התייקרות של מוצרי החלב הלא מפוקחים ופתחו גל בלתי פוסק של התייקרויות בכל חברות המזון כמעט.


המשחק של הדלק

כדי לקבוע את מחיר הדלק בתחנות שאמור להתעדכן בלילה שבין רביעי לחמישי, כמו בכל סוף חודש, במשרד האנרגיה מחשבים במשך חמישה ימים בכמה התייקרה או הוזלה, בממוצע, חבית נפט בעולם ובעיקר באגן הים התיכון, וגם בהסכמים שיש לישראל עם הספקיות, שלעיתים קשורים בעוד כמה וכמה ענייני סחר אחרים שהשתיקה יפה להן. כך מחשבים גם את שערו של הדולר מול המטבע הישראלי בסוף החודש, בהשוואה לחודש הקודם, ומבצעים את החישוב הסופי בכמה יש לייקר או להוזיל את מחיר הדלק בתחנות ולמפעלים.
נכון להיום עדיין קשה לשער מה יהיו תוצאות החישוב האלה שכן הפיחות החד בשערו של השקל בשבוע שעבר, שייתכן וימשיך גם השבוע, יכול להשפיע משמעותית על החישוב, לצד העובדה שמחירי הנפט בעולם ירדו מעט בחודש האחרון אך לא ברור האם הדבר השפיע על המחיר שישראל משלמת.
עם זאת, בין אם החישוב יוביל להתייקרות או הוזלה, יש לזכור שכבר שלושה חודשים מחיר ליטר דלק אחד של אוקטן 95 עומד על 6.81 שקל בשירות עצמי ו-7.02 שקל בשירות מלא. איך זה קורה? לאחרונה בכל סוף חודש במשרד האוצר ובמשרד רה"מ רואים מה השינוי, ומשנים את הפחתת המס על הדלק בהתאם - וזאת כדי למנוע התייקרות. כך, נכון לעכשיו ההפחתה של המס עומדת על 49 אגורות לליטר.
כמובן שמשמעות הפחתת המס היא אובדן הכנסות ממיסים למדינה והדבר לווה בכל פעם בהתנגדות מצד בכירים באוצר בשל הירידה בהכנסות והעמקת הגירעון, אך סביר להניח שגם החודש "ימצא תקציב" כדי שלא תירשם עוד התייקרות לזכות הממשלה, בזמן שהחברות הגדולות במשק ממשיכות לבשר על עוד ועוד עליות מחירים.