הפיגוע הוגדר כ"שוד": הסדר טיעון מקל לפלשתיני שתקף לוחם

התביעה הצבאית הגיעה להסדר עם פלשתיני שתקף וניסה לחטוף את נשקו של יוסי עמר, לוחם בכפיר • "נאבקתי על חיי, הוא ניסה לרצוח אותי"

סירב להיכנע ונלחם על חייו. הלוחם יוסי עמר . צילום: ערוץ 13

פלשתיני שתקף באלימות לוחם, פצע אותו וניסה לחטוף את נשקו במה שהוגדר בזמן אמת כפיגוע, הגיע להסדר טיעון מקל במיוחד עם התביעה הצבאית, שלפיו ירצה 40 חודשי מאסר בלבד, ויחזור לביתו בתוך שנה וחצי מהיום.

הלוחם, שמלווה על ידי ארגון חוננו, התנגד להסדר, שכלל אינו מגדיר את האירוע כפיגוע אלא כ"שוד", אך חרף זאת התביעה הציגה את ההסדר לבית המשפט ומבקשת לקדם אותו.

האירוע התרחש במאי 2021, אז עמד יוסי עמר, לוחם בחטיבת כפיר, בתחנת אוטובוס בסמוך לבסיס נבי מוסא. המחבל, עמר אלחטיב, שוהה בלתי חוקי פלשתיני שנסע ברכב ישראלי, זיהה את עמר, ירד מרכבו, התנפל עליו והתיז לעברו גז פלפל. לאחר מכן ניסה לחטוף את נשקו.

עמר סירב להיכנע, ונלחם על חייו במשך דקות ארוכות שנדמו כמו נצח. במהלך דיון בבית הדין הצבאי סיפר לשופטים: "אני רוצה שתבינו את התחושה שלי, תחושה שאתה עומד למות במשך עשר דקות שלמות, אתה לא רואה כלום תוך כדי, אתה מפחד למות ואתה נאבק וזה לא נגמר, זה קרב לחיים ולמוות... אני הרגשתי שאני עומד למות, זה היה ניסיון לרצח".

נבי מוסא, צילום: אורן בן חקון

הלוחם הדף את אלחטיב חרף העובדה שראייתו נפגעה בצורה קשה, ולבסוף ניסה אלחטיב להימלט תוך שעמר דולק אחריו ומפיל אותו שוב. קצין משמר הגבול שהיה באזור ראה את המאבק וסייע לעמר לנטרל את הפלשתיני. בזמן אמת, יש לציין, הוגדר האירוע כפיגוע לכל דבר ועניין, דבר שלא בא לידי ביטוי בכתב האישום.

השבוע, למורת רוחם של הלוחם ועורך דינו חיים בלייכר מטעם ארגון חוננו, הגישה התביעה הצבאית כתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון עם אלחטיב. בכתב אישום זה כלל לא נכתב כי מדובר בפיגוע או ניסיון רצח, אלא ניסיון שוד ונהיגה ברכב ישראלי. העונש שמוצע הינו 40 חודשי מאסר בפועל, שיותר ממחציתם כבר רוצו. בנוסף הוצע לשלם ללוחם, שהוגדר בעקבות האירוע האלים כנכה צה"ל וסובל מנזקים ופציעות עד היום, תשלום פיצויים של 8,000 שקלים.

בפועל המשמעות היא שאם הסדר הטיעון יתקבל, אלחטיב ישוחרר בתוך כשנה וחצי. בארגון "חוננו" דורשים מבית המשפט שלא לקבל את הסדר הטיעון.

"החייל גבר עליו בנס"

"זה לא נתפס שמחבל שניסה לחטוף נשק מחייל, השפריץ עליו גז, הכה אותו באגרופים רבים ואך בשל אומץ ליבו של החייל לאחר מאבק ממושך של חיים ומוות הצליח החייל בנס לגבור עליו - יזכה בהסדר מקל שכזה", אומר עו"ד בלייכר. "ניתן לשער מה היה קורה לו המחבל היה מצליח במזימתו ונוטל נשק M-16 מחומש לידיו. בלתי נתפס שעוד שנתיים וחצי המחבל משוחרר לחופשי ומקבל הזדמנות שנייה. לא צריך להיות עם דוקטורט כדי להבין את המשמעות של חטיפת נשק אלימה ביהודה ושומרון מחייל".

אמבולנס צבאי סמוך לבסיס נבי מוסא, צילום: אורן בן חקון

"טרם ניתן גזר דין ועל כתפי בית המשפט האחריות לבחון האם הסדר הטיעון עומד באמות מידה הגיוניות. אנו דורשים מבית המשפט לעשות את המחויב, לבטל את הסדר הטיעון ולהשית על המחבל שנות מאסר רבות ככל שניתן", הוסיף בלייכר.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הנאשם הורשע על פי הודאתו, בניסיון לגניבת נשק תוך שימוש בכוח ועבירות נוספות, לאחר שתקף חייל וניסה לחטוף את נשקו. בפני בית המשפט הצבאי הוצג הסדר טיעון, שהושג לאחר הליך של גישור ממושך, בפני שופטת של בית המשפט הצבאי. במסגרת הסדר הטיעון, עתרו הצדדים כי על הנאשם ייגזרו 40 חודשי מאסר לריצוי בפועל ומאסר על תנאי. בנוסף עתרה התביעה הצבאית לפיצוי כספי של נפגע העבירה. בטרם הובא הסדר הטיעון לאישור בית המשפט הצבאי, עדכנה התביעה הצבאית את נפגע העבירה ובאי כוחו וקיבלה את עמדתו בעניין ההסדר. במעמד הדיון, הצהיר נפגע העבירה בפני בית המשפט הצבאי כי הוא מתנגד לעונש המאסר בפועל שהוסכם עליו בהסדר הטיעון. גזר הדין, שבו יחליט בית המשפט הצבאי אם לאמץ את ההסדר, יינתן בהמשך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר