תקלה חמורה באסותא: חשבו שיש לאישה סרטן בעקבות טעות בהקלדה

לג' מהדרום, אם ל־3, נאמר: יש לך סרטן, עלייך לעבור ניתוח • היא התעקשה לבחון את הבדיקה מחדש • התוצאות הדהימו את כולם: טעות הקלדה במעבדה של מכבי - במקום "אין סרטן" נכתב "יש סרטן" • אסותא ב"ש: הרופא עודכן • מכבי: טעות אנוש, אנחנו מאחלים לג' בריאות איתנה

בית החולים אסותא . צילום: דודו גרינשפן

התקלות והטעויות ממשיכות להתגלות ברשת בתי החולים אסותא. לאחר שתי התלונות החמורות על תקלות בטיפולי הפוריות, אנו מביאים כעת בפרסום ראשון סיפור על אישה שכמעט הוכנסה לחדר הניתוח לאחר שאובחן אצלה סרטן, אך בגלל התעקשותה לבדיקה נוספת התברר כי כלל לא היה לה סרטן, וכי במעבדה פשוט רשמו בטעות "יש" במקום "אין".

טעות קשה נוספת בטיפול הרפואי בבית חולים אסותא: אישה מדרום הארץ שעברה בדיקה לאיתור מוקדם של מחלת סרטן השד ובלוטת הלימפה ב־23 במארס השנה, קיבלה בטעות תוצאה שגויה של פענוח הבדיקה הפתולוגית שלפיה התגלו בגופה ממצאים סרטניים.

תקלה חמורה באסותא, צילום: GettyImages

בעקבות הבשורה המדאיגה שקיבלה, החלה האישה בסדרה של בדיקות הדמיה ובהכנות לניתוח לכריתת הבלוטה.

יותר מדי תקלות

הנבדקת דרשה ביוזמתה לעבור בדיקה נוספת באסותא של פענוח הבדיקה הראשונה. התוצאות היו מפתיעות – נקבע כי הרישום בבדיקה היה מוטעה ושגוי וכי לא נמצאו אצלה סימנים כלשהם למחלת הסרטן.

הבדיקה שבה נלקחה הדגימה הפתולוגית מבלוטת הלימפה של האישה נערכה בבית החולים אסותא בבאר שבע. את הדגימה עצמה בדקו ורשמו במכון לפתולוגיה של המעבדה המרכזית של קופת חולים מכבי ברחובות ותוצאת הבדיקה הועברה לד"ר אלה ממונוב מהיחידה לממוגרפיה בבית החולים אסותא רמת החייל בתל אביב. רשת בתי החולים של אסותא היא הגדולה ביותר בארץ לרפואה פרטית והיא בבעלות ובאחריות מלאה של קופת חולים מכבי.

רופאים (אילוסטרציה), צילום: גטיאימג'ס

הבדיקה הפתולוגית נערכה לג׳, בת 43 ואם ל־3 ילדים מבאר שבע, בעקבות בדיקת שד שגרתית שעברה בפברואר השנה אצל כירורג שד של קופת חולים מכבי שבה היא חברה. הכירורג המליץ על בדיקות ממוגרפיה ואולטרסאונד שד, ובעקבות בדיקות אלה בוצעה אצלה הבדיקה להוצאת דגימת ביופסיה מבלוטת הלימפה בבית השחי.

לאחר שהתקבלה תוצאת הבדיקה שלפיה נמצאו אצלה תאים סרטניים, היא נשלחה על ידי רופא כירורג לסדרה של בדיקות הדמיה כולל בדיקות MRI PETCT והוא דיבר איתה על ההכרח לבצע ניתוח ללקיחת ביופסיות נוספות, וציין גם שהוא כלל אינו מבין מה מקור הסרטן ושהמקרה שלה יוצא דופן.

ואולם, ג’ החליטה לדרוש בעצה מרופאה בכירה באסותא לעשות בדיקה חוזרת של רישומי הבדיקה ואז התגלתה הטעות של הרישום במעבדת מכבי כפי שנשלחה לרופאים בבתי החולים בבאר שבע וברמת החייל. רק בעקבות זאת הוצא טופס חדש של פענוח הבדיקה שבו נרשמה הפעם התוצאה הנכונה לפיה לא נמצאו כל תאים סרטניים. ואולם, הרופאים והמנהלים באסותא לא מצאו לנכון להסביר לג׳ כיצד קרתה הטעות ועד עכשיו לא מצאו לנכון להתנצל בפניה על התקלה הקשה שהדירה שינה מעיניה ומעיני יקיריה במשך שבועות ארוכים וגרמה לה לטלטלה אישית נפשית ומשפחתית קשה.

המטופלת הבחינה ברגע האחרון (אילוסטרציה), צילום: רפאל בן-ארי

ל"ישראל היום" נודע עוד כי בביקור של ג׳ אצל כירורג השד הוא אמר לה: "למזלי אמרו לי על הטעות לפני הדקה ה־90".

בבדיקה של ג׳ לפני כשבועיים כתבה ד"ר רוית אגסי, כירורגית כללית של מכבי בבאר שבע, כי ג׳ "עברה בדיקת ביופסיה עם עדות לממאירות (אלא) שביוזמתה של המטופלת היא פנתה למעבדה הפתולוגית ואז נתגלה כי היה מדובר בטעות הקלדה, ומדובר בבלוטת לימפה ללא תאים ממאירים ולפיכך שונתה גם תשובת ה־MRI".

התקלה החמורה ברישום פענוח בדיקת הסרטן מצטרפת לפרשת החלפת הביציות בטיפולי הפוריות באסותא ראשון לציון ולחשדות החדשים של החלפת הזרע בטיפולי הפוריות במכון הפוריות בבית החולים אסותא רמת החייל.

אסותא ומכבי התבקשו להגיב איך נחקרה אצלם הטעות, האם הטעות דווחה למשרד הבריאות ואיזה מידע הועבר למטופלת, ומאסותא נמסר בתגובה כי ״הרופאה ד״ר ממונוב זיהתה את הטעות ועדכנה את הרופא המטפל״.

תגובת מכבי: "הממצאים הרפואיים של הבדיקה במעבדה היו מדויקים אך עם זאת נעשתה טעות אנוש באופן ההקלדה של סיכום האבחנה. מייד עם גילוי הטעות, עודכנה המטופלת ע״י הרופא המטפל והדבר לא השפיע על המשך הטיפול. בכל מקרה, בהליכים רפואיים מורכבים בתחום זה נעשות בדיקות רבות נוספות, כולל בדיקות דימות, פתולוגיה והערכה כירורגית מלאה ע״י צוות מומחים שבודק את כל הנתונים לפני קביעת סוג הטיפול הנדרש. אנו מאחלים לחברה בריאות איתנה וממשיכים במעקב הרפואי המקצועי ביותר".

תקלה בניתוח: הפך לנכה סיעודי

זהו לא המקרה הראשון מסוג זה. לפני כשבועיים נחשפה ב"ישראל היום" פרשה נוספת באסותא כשהתגלה שבזמן ניתוח פרטי שנועד להסיר לחץ של דיסק בעמוד השדרה נשברה ידית העץ של מכשיר הניתוח (האימפקטור) בעת שהיכה עליו בפטיש הרופא המנתח הבכיר. התקלה הקשה והפתאומית גרמה באופן מיידי לתזוזה של המכשיר, ולזעזוע ופגיעה בחוט השדרה של המנותח עד כדי כך שמייד בניתוח עצמו התגלתה הפגיעה הקשה והבלתי הפיכה בשתי רגליו והוא נותר עד היום נכה באופן קשה ובמצב סעודי.

התקלה הקשה ויוצאת הדופן קרתה ב־14 ביוני 2021 בזמן הניתוח שעשה באסותא פרופ' אייל יצחיאק, מנהל המחלקה לניתוחי עמוד שדרה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה ואחד מבכירי הרופאים בישראל בתחום זה. את הניתוח בחר לעשות דווקא באסותא שלום אשל, בן 53 ואב ל־6 ילדים ממושב במרכז הארץ, והניתוח שולם ברובו על ידי הביטוח המשלים של קופת חולים מכבי.

מאסותא נמסר בתגובה לתביעה של אשל כי "מדובר בתביעה המתנהלת בבית המשפט ואסותא אינה מפרטת את ענייני מטופליה הן מפאת חיסיונם הרפואי וכל שכן כאשר הצדדים נמצאים בעיצומו של הליך משפטי. התייחסותה של אסותא נמצאת בפירוט רב ובשקיפות מלאה במכתבה של מנהלת ביה"ח אסותא רמת החייל שהועבר לתובע וביוני 2021 לסגנית מנהלת בית חולים אסותא רמת החייל על האירוע למשרד הבריאות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר