הדולר ממשיך לעלות גם היום (ד') ושערו היציג נקבע על 3.731 שקלים - עלייה של 1.6%, לאחר שאתמול זינק ב-1.3%. במקביל, גם האירו התחזק ושערו היציג נקבע על 4.0123 שקלים - עלייה של 1.38%. עבור הדולר מדובר בשיא של יותר מארבע שנים מול השקל.
ההתחזקות המשמעותית של המטבעות הזרים העיקריים מול השקל החלה אחרי הנאום שנשא הרמטכ"ל הרצי הלוי אתמול בצהריים, ששודר גם בתקשורת הזרה, ובו הזהיר כי "יש התפתחויות שליליות באיראן שיכולות להביא לפעולה". היום נמשכה המגמה למרות אישור התקציב הלילה, וברקע ההתבטאות של ראש הממשלה נתניהו על חזרת חקיקת המהפכה המשפטית לסדר היום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרצי הלוי
(צילום: מוטי קמחי)
רא"ל הלוי הזהיר בכנס הרצליה כי איראן "התקדמה בהעשרת האורניום יותר מאי פעם" ואמר כי "התעצמות חיזבאללה בלבנון היא אתגר מרכזי. צריך לשקול יוזמה שיכולה להביא ליתרון". הדברים מגיעים אחרי שראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, אמר גם הוא אתמול כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה "קרוב לעשות טעות שתדרדר את האזור למלחמה".
הלוי אמר בין השאר כי "איראן התקדמה בהעשרת אורניום יותר מאי פעם. מבלי להיכנס לפרטים, יש התפתחויות שליליות שעלולות להביא לפעולה. יש לנו את היכולות וזה משמעותי וחשוב. ישנה מגמה של התקרבות מדינות באזור לאיראן. זה נובע מרצון להוריד 'טמפרטורות' באזור ולא להגיע לעימותים גדולים".
עוד נזכיר כי ביום שני בנק ישראל העלה את הריבית בפעם העשירית ברציפות ב-0.25%, לגובה ריבית של 4.75%. ברקע, הזינוק בשיעור של 0.8% במדד המחירים לצרכן באפריל - פי שניים מהתחזיות.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "החשש מהסלמה ביטחונית לצד החשש ממשבר בשיחות הגישור בבית הנשיא, הזניקו את הביקוש לדולר וגררו לפיחות מהיר בשער הדולר אל מעל לרמת 3.7 שקלים. היצעי מט"ח מצד יצואנים בלמו את נסיקת הדולר בקרבת רמת 3.71 שקלים ותמכו בתיקון מהיר אל עבר רמת 3.67 שקלים. כאשר ביקושי מט"ח שהופיעו מצד בנקים זרים ומוסדות פיננסים, הזניקו מחדש את הדולר וגררו לפיחות מהיר לעבר רמת 3.7 שקלים.
"יציאתם של המשקיעים הזרים מהזירה המקומית מורגשת היטב, כאשר עודפי ביקוש פוגשים היצעים בהיקפים נמוכים בהרבה מאלו שהיינו רגילים אליהם בעבר. אי הוודאות בתקופה בה היצעי המט"ח מוגבלים, צפויה לתמוך בהמשך רכבת ההרים ובתנודות חדות בשער הדולר, אף אל מעל לרמת 3.7 שקלים. העלאת ריבית בארה"ב שתגרור לחולשה בשוק המניות, עשויה להזרים ביקושי מט"ח ערים, גם מצד הטייס האוטומטי של הגופים המוסדיים שיבקשו להתאים את היקף ההגנות לשווי תיק ההשקעות", מוסיף פריימן.
פורסם לראשונה: 19:57, 23.05.23