היום (שני) אחר הצהריים צפוי בנק ישראל להודיע על העלאת ריבית נוספת במשק - העשירית ברציפות. לצד כל אלה, ייכנסו השבוע וגם למחרת חג השבועות לתוקף שורת התייקרויות נוספות של מאות מוצרי מזון, היגיינה וקוסמטיקה, וכל זאת כאשר האינפלציה בישראל הרימה ראש באופן מדאיג בחודש אפריל, עם עלייה גבוהה במיוחד של 0.8%.
בשל כך, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון צפויה להודיע היום על עוד העלאה בריבית, שתעמוד ככל הנראה על רבע אחוז, ותיכנס לתוקף, בשל החג, בראשית השבוע שלאחר מכן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
הבניין המיתולוגי של בנק ישראל
הבניין המיתולוגי של בנק ישראל
הבניין המיתולוגי של בנק ישראל
(צילום: גיא אסייג)
אם אכן יוחלט על כך כמצופה, תהיה זאת ההעלאה העשירית ברציפות בריבית הבסיסית במשק של בנק ישראל, מאז אמצע חודש אפריל 2022, אז הייתה הריבית בשיעור שפל בישראל בכל הזמנים, רק 0.1%, וריבית הפריים עמדה על שיעור נמוך של 1.6% בלבד, שעודד את נטילת המשכנתאות הזולות ורכישת דירות בהיקפים חסרי תקדים. אולם, מאז זינקה הריבית עד לשיעור של 4.5% וריבית הפריים עלתה כבר לשיעור גבוה של 6%. אם תעלה הריבית, כפי שמצפים האנליסטים, ברבע אחוז ל-4.75%, ריבית הפריים בישראל תקפוץ כבר לשיעור של 6.25% - הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2006.
העלאת ריבית בשיעור כה גבוה עלולה לדעת גורמים במערכת הבנקאית וגם קבלנים ובכירי המשק להביא לאי-יכולת של לפחות חלק מרוכשי הדירות לעמוד בהחזרים החודשיים של המשכנתא ולמנוע גם רכישת דירות על ידי מחוסרי דיור או מי שמבקשים לשפר דיור. מצב כזה, צפוי להעמיק עוד את המשבר בענף הנדל"ן, כאשר רכישת הדירות בישראל ירדה לאחרונה לשפל מזה שנים והשוק "תקוע" למעשה כבר חודשים אחדים.
פרופסור אשר בלס, כלכלן ראשי לשעבר בבנק ישראל ומרצה לכלכלה במכללה האקדמאית אשקלון, הסביר ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, כי "בנק ישראל מחליט בכמה להעלות את הריבית על רקע תרשימים ונתונים שמביאים בחשבון גם את הסביבה האינפלציונית בארץ, שהיא לא טובה, וגם מה שעושים בחוץ לארץ, בבנקים אחרים. בנוסף הוא מתייחס גם לנתונים בארץ בקשר לגירעון ולהרחבה הפיסקלית וגם לאן הולך התקציב, מה הם היעדים, מה הם הנושאים שמקבלים דחיפה - והנושאים שמקבלים דחיפה הם פחות בכיוונים הרצויים ולכן כל זה בוודאי פועל לכיוון ההחלטה להעלות את הריבית".
בנוגע לאזהרות מהעברת הכספים הקואליציוניים לחרדים במכתב הכלכלנים שנשלח היום לממשלה ופורסם לראשונה ב-ynet, אמר בלס כי "מצב שבו כספים שמועברים לסקטור מסוים אינם מעודדים את אותו סקטור לצאת לעבודה או לגרום לצמיחה - מדיניות כזאת בטווח הארוך היא בוודאי לא רצויה, וקשה לראות כלכלן אחד שיגיד שמדיניות כזאת היא מבחינה מקצועית היא מדיניות ראויה". הריאיון המלא בנגן שבראש הכתבה ובאפליקציות הפודקאסטים.

בתוך כך, לא מעט ארגונים כלכליים מזהירים מהעלאת הריבית. כך למשל, נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, הזהיר שמפעלים ייקלעו לקשיים ועלולים לפטר עובדים וכי העלאת ריבית נוספת עלולה להוביל את המשק למיתון. נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, מודאג מכך שבתי עסק שנטלו הלוואות יקרסו ולא תהיה עוד הרחבה של עסקים ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אף הזהיר בסוף השבוע כי "חברות ביצוע רבות יקרסו, מחירי השכירות ימשיכו לעלות, רבבות יאבדו את בתיהם, כיוון שלא יעמדו עוד בהחזר המשכנתאות, התחלות הבנייה ימשיכו לרדת, מה שיגרום בהקדם דווקא ללחצים לעליית מחירי הדיור, והכנסות המדינה ממיסים יקטנו משמעותית ולכן הגירעון בתקציב יגדל".
אולם, כל אלה ככל הנראה לא ישפיעו על החלטת בנק ישראל, שכן כבר בימים האחרונים העלו חברות רבות וגם יבואנים את מחיריהם של עשרות מוצרים ועליות נוספות צפויות עוד השבוע וכבר, כהודעת מפעלי וחברות מזון, מיד למחרת חג השבועות. ההתייקרויות הללו עוד לא באו בחשבון מדד חודש אפריל הגבוה, שעלה כאמור בשיעור של 0.8%, והן צפויות על פי התחזיות להעלות את מדד חודש מאי גם כן בשיעור גבוה של 0.6% עד 0.8% ויש אף שהביעו חשש שהמדד עלול אפילו להתקרב לאחוז שלם. זאת, לפני שמדד חודש יוני יהיה כנראה נמוך יותר, מסיבות עונתיות, כמו הוזלה צפויה של הפירות והירקות בראשית הקיץ, ויעלה רק ב-0.1%-0.2%.
פורסם לראשונה: 21:12, 21.05.23