"הוא יכול להיות מנהיג": רון בק עושה שמות בטריאתלון הספיישל אולימפיקס

הצעיר החיפאי בן ה-16 לא מפחד מהמכשולים, גם אם מדובר במים בטמפרטורות של מינוס 12 מעלות ("עבדתי קשה על השחייה, רציתי להביא את זה לידי ביטוי") • ואימו, אותה סחף לענף מודה: "רק לפני שנה שחררנו את הספקות"

רון בק הקו הסיום

בערב שלפני אליפות אירופה הפתוחה רון בק, צעיר חיפאי בן 16, היה חצוי בתחושותיו. מארגני אליפות אירופה הפתוחה בטריאתלון "ספיישל אולימפיקס" (לאנשים בעלי מוגבלויות מנטליות) הודיעו שייתכן שחלק השחייה בתחרות יבוטל בגלל שטמפרטורות המים בתעלת הדנובה בשאמורין, סלובקיה, ירדו אל מתחת ל-12 מעלות.

אליפות אירופה בטריאתלון ספיישל אולימפיקס | רונן דורפן

מהצד האחד הוא באמת חשש לשחות. "עשיתי אימון אחד במים ואתה מרגיש כאילו אתה ממש נשרף. כל החלקים החשופים בגוף שלך בכאבים קשים". גם מבחינה טקטית - הוספת מקטע ריצה על חשבון שחייה היה מוסיף לסיכוייו: "אבל עבדתי כל כך קשה השנה על השחייה, כל כך רציתי להביא את זה לידי ביטוי".  

הם שחו. הוא יצא שני מהמים והתגבר על תקלה קטנה בהורדת החליפה בין השחייה לריצה ומשם זו הייתה הופעה דומיננטית. הוא לא רק הגן על האליפות בה זכה לפני שנה, אלא גם הקדים את כל המתחרים בקטגוריית הבוגרים.

בק הוא בעליל לא מחצין רגשות. זה אפילו הגיע למצב בו שאל את משפחתו אם זה היה בסדר שהניף את שני אגרופיו כששמו ושמה של ישראל הוכרז מראש הפודיום. אבל הוא מלטף את המדליה באהבה. לפני שנה היא הייתה מזכוכית. השנה, ברוח הזמן, היא מחומרים ממוחזרים.

רון בק,

יותר קשה היה בשנה שעברה או השנה?

"השנה. כי כל כך רציתי לשמור על זה".

רון מתחרה לא רע בכלל גם בליגת טריאתלון הישראלית בקטגוריה רגילה. אני שואל אותו אם הוא מעדיף את התחרות בקטגוריית המוגבלות או התחרות הרגילה; בתשובה הוא עונה שאוהב להיות בצמרת עולמית, את המפגשים הבינלאומיים, את החברים שהוא פוגש, את ההזדמנויות שמייצרות הניצחונות. בסמוך לטקס הסיום מבטיח לו פילנטרופ-ספורט אמריקני להזמין אותו לארצות הברית הברית למחנה אימון. מדובר באדם שמקדיש את ההון שעשה בחייו לקידום הספיישל אולימפיקס בעולם.

"אתה פוגש את האנשים הטובים הללו כשאתה עובד קשה". בק מדבר הרבה על מאמנו הראשון אילן גולדמן בקבוצת טריאתלון חיפאית; מנטור מעצים שהיה מכנה אותו "מלך העליות" באופניים, וגם את מועדון THE BUTTONS החיפאי.

החשיבות של עיסוק בספורט והצלחה בספורט לאדם עם מוגבלויות מנטליות ברורות ומתועדות לחלוטין. אבל הילה בק, אימו של רון, מדברת על הצד האחר - מה עושות ההצלחות של בנה למשפחתה.

״אתה יודע, רון לא היה יכול להיות אח גדול לאחיו הצעיר משום בחינה: לא יכול להגן עליו, לא יכול לעזור לו בלימודים, לא יכול להדריך אותו, אבל הם שניהם החלו להתאמן בטריאתלון. ענף תובעני ביותר. עדן ראה כמה זה קשה והעדיף בעצמו לעבור לכדורגל. הוא ראה את רון מתמיד ומתקדם ומנצח. ועכשיו הוא יכול להיות ׳רול-מודל׳ עבורו. הוא יכול להיות מנהיג".

רון והילה בק,

רק עבורו?

״גם עבורי״, היא אומרת. ספורטאית מחוננת מילדותה בהתעמלות ואתלטיקה היא זינקה למחרת לתחרות ״חצי איירון מן״ (1.9 ק״מ שחיה, 90 ק״מ אופניים לפני חצי מרתון). הילה פשוט נסחפה אחריו בהשקעה בטריאתלון, אבל כשאני שואל אותה על החשיבות הכי גדולה למשפחה היא מדברת על היכולת של משפחה להיחשף, שזה אחד החלקים הקשים ביותר בגידול ילד על הספקטרום האוטיסטי. "לא תמיד היינו הכי טובים אני ובעלי בעניין הזה. אתה יודע, יש תמיד את הספקות. אולי זה קרה כי משהו בך הוא לא בסדר. אולי בגלל טיפול רפואי לא נכון שעברתי בהריון. אתה תמיד חי עם התחושות הללו".

ומתי הרגשת שכל זה מאחוריכם?

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

״רק לפני שנה. כשזכה באליפות אירופה בפעם הראשונה״, היא עוצרת. מהססת קצת. וחוזרת ״כן, רק לפני שנה״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר