חגיגות האליפות של מכבי חיפה
(צילום: איתן גליקמן)
עכשיו זה רשמי: עם האות שניתן לפתיחת חגיגות האליפות, הודיע היום מאמן מכבי חיפה בשלוש העונות האחרונות, ברק בכר, כי הוא עוזב את הירוקים וחתם אצל אלופת סרביה הכוכב האדום בלגרד, שתהיה הקבוצה הראשונה שלו מעבר לים. הכוכב האדום, שאף היא חגגה אליפות נוספת, תשחק בעונה הבאה בשלב הבתים של ליגת האלופות, שם יקווה בכר להותיר שוב רושם חיובי על הבמה הגדולה ביותר בעולם כדורגל המועדונים. מי שצפוי להחליפו יהיה דווקא מאמן קבוצת הנוער של הירוקים אשתקד, מסאי דגו.
האימפריה מכה שלישית: האליפות של מכבי חיפה
"אמנם אני עוזב, אבל לא נפרד", אמר בכר לאתר הרשמי של מכבי חיפה בעקבות החתימה. "יצאנו יחד למסע אדיר של שלוש שנים. שלוש שנים מרגשות, מטלטלות ובלתי נשכחות. תודה לכל שחקן ואיש צוות שהיה חלק מהמסע הזה. לעוזי, אור, גל, אסף, איציק וכמובן ליענקל'ה. תודה שנתתם לי להרגיש שייכות וחלק מהמשפחה המדהימה. לסיום תודה ענקית לכם האוהדים, על הדחיפה, העידוד ושהייתם איתנו בכל מצב וללא תנאי. קשה ובלתי אפשרי לחבק כל אחד מכם אז אסיים במילה אחת - אוהב".
1 צפייה בגלריה
בכר
בכר
בדרך לפסגה חדשה. בכר
(צילום: עוז מועלם)
המנהל הספורטיבי, גל אלברמן, אמר בעקבות החתימה: "היום זהו יום מיוחד ומלא ברגש, בו אנו נפרדים ממאמן הקבוצה ברק בכר. אנו נפרדים מאישיות יוצאת דופן אשר הובילה את קבוצת הכדורגל מכבי חיפה למסע מדהים ובלתי נשכח. ברק, העבודה לצידך הייתה מעשירה, מעצימה ומעוררת השראה. בשמי ובשם כל הצוותים איתם עבדנו יחד ובשם קהל האוהדים העצום המלווה את הקבוצה, אני רוצה להודות על שלוש עונותיך בתפקיד מאמן הקבוצה, אשר עליהן ידובר עוד שנים רבות בעתיד.
"אני רוצה לאחל לך בהצלחה רבה באתגר החדש ובטוח ששיאים והישגים רבים עוד לפניך. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לאנשי הצוות המקצועי, גיא צרפתי, גיא וייזינגר, אדם דייויד ודני ענבר. העבודה היומיומית לצידכם כצוות הייתה מרגשת, מהנה ומלאה בחוויות יוצאות דופן. אנו מאחלים לכולכם הצלחה מרובה בהמשך דרכיכם המקצועית והאישית".
נשיא המועדון, יעקב שחר: "יקיריי. ברק בכר, גיא צרפתי, גיא ויזינגר, דני ענבר ואדם דייויד היוצאים לשליחות. ולכל הנשארים. בשלוש השנים האחרונות חתמתם פרק מפואר בהיסטוריה של המועדון שלנו. תודה למי שהביא אתכם, כנראה שצפה זאת מראש. הרווחתם בכבוד את החיזורים מחו"ל ואני מאחל לכם שתצליחו. תמיד יזכרו מאיפה באתם. לטוב ולרע. אז הניפו בגאון את דגל מכבי חיפה בבלגרד. המון תודה ולהתראות".
בשמונה העונות האחרונות בכר בן ה-43 זכה בשש אליפויות כמאמן (שלוש עם הפועל באר-שבע ושלוש עם מכבי חיפה), ובארון התארים שלו ניתן גם למצוא את גביע המדינה (בו זכה עם עירוני קריית שמונה בעונת 2013/14), שני גביעי טוטו, ושלושה תארי אלוף האלופים.
העונה הוא עלה עם מכבי חיפה לליגת האלופות, בפעם השלישית בתולדות המועדון. בדרך לשם הוא חלף על פני הכוכב האדום עצמה באופן דרמטי במיוחד, ואולי זו גם אחת הסיבות לכך שהסרבים היו כל כך להוטים להחתים אותו. בשלב הבתים הוגרלה חיפה יחד עם פריז סן-ז'רמן, יובנטוס ובנפיקה ליסבון. הניצחון 0:2 בסמי עופר על יובנטוס היה גולת הכותרת של הקמפיין האירופי של בכר עם הירוקים, שמנגד גם ספגו תבוסה 7:2 כואבת בפריז ושישייה ביתית מבנפיקה.
בבלגרד אמנם לא מצפים מבכר לזכות בליגת האלופות (תואר שבו זכתה הקבוצה ב-1991) - או בליגה האירופית - אבל משום שהשליטה הספורטיבית בליגה המקומית היא די ברורה ופחות מאתגרת (שבע אליפויות בתשע העונות האחרונות) הציפייה מהמאמן הישראלי היא לעשות קפיצה משמעותית בזירה האירופית. ההצלחה היחסית של בכר בליגת האלופות עם מכבי חיפה היא גורם מרכזי שהפך אותו ליעד מבוקש בבלגרד.
בפורמט הבתים הנוכחי של ליגת האלופות רשמה הכוכב האדום שתי הופעות בלבד. הראשונה הייתה בעונת 2018/19, אז שובצה לבית אחד עם פריז סן-ז'רמן, ליברפול ונאפולי, וסיימה עם ניצחון אחד (0:2 על הקבוצה של יורגן קלופ), תיקו (0:0 עם נאפולי), ארבעה הפסדים ונתון עגום של 17 שערי חובה. עונה לאחר מכן חזרה בלגרד לשלב הבתים והוגרלה לבית אחד עם באיירן מינכן, טוטנהאם ואולימפיאקוס. לצד חמישה הפסדים, ניצחו הסרבים את היוונים 1:3, והודחו עם מאזן של שלושה שערי זכות ו-20 שערי חובה. מאז לא הצליחה הקבוצה להעפיל לשלב זה.