לכבוד יום ירושלים ה־56 נחשוף כאן שישה מקומות סודיים בירושלים, אחד לכל עשור:

1. שער השמיים

הלב הפועם של ירושלים הוא אבן השתייה בראש הר הבית, שעליה וסביבה מתקיים כבר למעלה מ־5,000 שנה פולחן דתי כלשהו.
בחומה המקיפה את הר הבית ואת העיר העתיקה ניצב רק שער אחד למזרח, השער החתום, הידוע כשער הרחמים או שער הזהב. שתי הקשתות של שער זה והעמודים התומכים בהן מתוארכים לסוף התקופה הביזנטית, וסביב השער קיימות אגדות ומסורות רבות.
6 צפייה בגלריה
שער הזהב בירושלים
שער הזהב בירושלים
שער הזהב בירושלים
(צילום:domain public Steinwell udi)
אבל הסוד הגדול של הכניסה המזרחית נסתר מהעין עמוק מתחתיו...
לפי המקורות היהודיים, השער המזרחי בחומה, שהיה נמוך משאר שערי הר הבית, נקרא שער שושן, והיה מכוּון בצורה מדויקת נוכח בית המקדש וקודש הקדשים.
אז איפה הוא השער הזה?
חוקרים שונים שפעלו באזור מצאו קצת רמזים: קפטן צ'ארלס וורן השאיר מפת חפירה מפורטת משנת 1867, והארכיאולוג ג'יימס פלמינג גילה בתחתית אחד מהקברים קשת עתיקה כ־5 מטרים מתחת למפלס השער הנוכחי.
מכיוון שזאת ירושלים, אז מובן שרב הנסתר על הגלוי. לכו למצפה רחבעם בהר הזיתים וצלמו משם סלפי עם השער. אל תסתירו את החומה מדרום לשער, ושימו לב לתצורה המיוחדת של הצמחייה הנוכחית עליה. לא. לא נגלה כאן מה התצורה. זה סוד, כמובן.
6 צפייה בגלריה
שומרי החומות חוזרים. טיילת החומות ומציאות רבודה
שומרי החומות חוזרים. טיילת החומות ומציאות רבודה
שומרי החומות חוזרים. טיילת החומות ומציאות רבודה
(צילום: פמ"י)

2. בית הכנסת העתיק ביותר בירושלים

כיכר החורבה הומה. תיירים, מתפללים ותושבים מתרוצצים מפינה לפינה, ומפספסים את אחד הסודות הגדולים של הרובע היהודי: בית הכנסת הקראי, העתיק ביותר מבין בתי הכנסת בירושלים.
בית הכנסת הקראי הוקם במאה ה־8 לספירה בימיו של רבי ענן בן דוד, שעלה לירושלים מבבל וביקש את רשותו של החליף העבאסי לבנות בית כנסת. הבנייה אושרה בתנאי שבית כנסת יהיה תת־קרקעי ונטול חלונות, כדי שקולות המתפללים לא יישמעו אל מחוץ למבנה ויאפילו על צלילי התפילות האיסלאמיות.
כיום מסתתר בית הכנסת במפלס התחתון של מרכז המורשת הקראי, הממוקם בחצר הקראית שברחוב הקראים, מרחק של פחות משלוש דקות הליכה מכיכר החורבה. הביקור כולל סרט היכרות עם הקהילה ותצוגת רפליקות של כתבי יד עתיקים ונדירים, שנכתבו בידי חכמים קראים (על כתר ארם צובא, שמעתם?).
בתצוגה גם הסבר על ייחודם של בני מקרא (כפי שקוראים הקראים לעצמם), ועל הפרשנות הקראית לחגים ולמנהגים היהודיים, המבוססת על ספרי התנ"ך וכוללת גם חפצים, קטעי אודיו של פיוטים מטקסים שונים, בהם טקס ברית מילה, סדר פסח ושירי שבת של בנות הקהילה.
גולת הכותרת בסיור היא ההצצה לתוך בית הכנסת, ששמר על ייחודו במהלך מאות שנים, ובו מתפללים היהודים הקראים עד היום כמנהגם: על שטיחים וללא נעליים. לפרטים:

3. ורק ירושלים 2.0

איפה המקום הכי הגיוני להסתיר סוד ירושלמי גדול? נכון! באור השמש.
חומת ירושלים, זו האחרונה שנבנתה במאה ה־16, מחזיקה בתוכה עשרות סודות, ובימים אלה ממש מצטרף אליה סוד חדש נוסף.
החומה נבנתה על ידי הסולטן העות'מאני סולימאן המפואר, והיא החומה הראשונה בעולם ששילבה בין נשק חם לנשק קר. רחבת מגדל דוד היא בכלל רחבת תותחים!
מעל כל מגדל שער מסתתרים מתקני הצצה, ניטור, פיקוח ולחימה. לאורך החומה נקבעו תאי לוחמים ובין הקירות הפנימיים והחיצוניים שלה נמצאים חדרי התארגנות וציוד שרובם נסתרים מהעין.
החומה הירושלמית הנמתחת לאורך של 4.2 ק"מ נבנתה בזמן שיא של כארבע וחצי שנים על ידי כ־10,000 פועלים שהובאו לעיר במיוחד, ו... לא חצבו אפילו אבן אחת. במקום זה הם השתמשו ביסודות של חומות קודמות, ואת האבנים לבנייה פירקו ממבנים שעמדו על תוואי הבנייה.
בימים אלה, לאט לאט, עולים על החומה הדרומית מגיני העיר מכל התקופות ההיסטוריות, זמינים לספר את סיפורם באמצעות הסוד הכי שמור בשכונה – מציאות מרובדת, המקימה אותם לחיים ישירות בטלפון האישי שלכם. בואו עכשיו ומהר, לפני שהסוד הזה יהיה גלוי לכולם. לפרטים: www.pami.co.il

4. פסטורליה ליד שער יפו

תכירו את אחד הסודות הגדולים של ירושלים - מתחם עמנואל.
מתחם היסטורי צעיר יחסית לירושלים, רק מהמאה ה־19, ובשטחו כנסייה אנגליקנית מהממת, מרכז מורשת ובו דגמי ירושלים של קונרד שיק, בית הארחה מהחלומות, בית קפה נפלא וגינה אחורית קסומה.
6 צפייה בגלריה
עוגת גזר
עוגת גזר
עוגת גזר
(צילום: מתחם עמנואל)
המקום גדוש בהיסטוריה מפוארת של אירופאים שחלמו את ירושלים החדשה ובנו בה בתי חולים ובתי ספר, והביאו לעיר מודרניזציה, טכנולוגיה ופיתוח. עם השנים נוספו במתחם גם בית הארחה, מוזיאון ובית קפה. מתחת למתחם התגלו תעלות מים היסטוריות, שניקזו את מי הגשמים.
הכניסה ללא תשלום, ובדרך כלל המקום פתוח עד סביבות 17:00. קל מאוד לפספס את הכניסה – נכנסים דרך בית הקפה הפתוח 7 ימים בשבוע ונמצא ליד הדואר, ממש מול מדרגות הכניסה למגדל דוד. במתחם נערכים אירועי תרבות מדי שבוע באווירה בינלאומית, הרצאות, קונצרטים וסיורים, חלקם בתשלום וחלקם חינם.
מתחם עמנואל פתוח 7 ימים בשבוע, כניסה וסיורים ללא תשלום. לפרטים:
6 צפייה בגלריה
דגם כנסיית הקבר
דגם כנסיית הקבר
דגם כנסיית הקבר
(צילום: מתחם עמנואל)

5. סוד צבאי – תעלת הקשר בהר ציון

עם חתימת הסכמי שביתת הנשק בנובמבר 1948 נותרה על הר ציון מובלעת ישראלית. ההגעה להר לוותה בסכנה, מכיוון שנדרש לעבור בשטח ההפקר. הלוחמים חפרו תעלת קשר צרה, תלולה וקשה למעבר, ששימשה לאספקת תגבורת וציוד ולפינוי פצועים. המעבר בתעלה היה קשה בשל תלילותה ונמשך שעות רבות.
כדי לתגבר את אספקת המזון והציוד למגינים הקים בדצמבר 1948 אוריאל חפץ, בוגר האצ”ל וקצין ההנדסה של חטיבת עציוני, רכבת אווירית, שזכתה לקוד הצבאי "דרך אבשלום".
6 צפייה בגלריה
תעלת הקשר בהר ציון בשעות היום
תעלת הקשר בהר ציון בשעות היום
תעלת הקשר בהר ציון בשעות היום
( צילום: פמ"י)
חפץ תכנן כבל פלדה באורך של כ־200 מ' בגובה כ־50 מטר מעל גיא בן הינום, שעליו נתלתה קרונית שנשאה כ־250 ק”ג. ה"רכבת" קישרה בין הר ציון והלוחמים שהחזיקו בו לחלקה המערבי של העיר - גבעת התנ"ך ומשכנות שאננים.
הרכבל היה סוד צבאי. על מנת שהכוחות הירדניים שניצבו על חומות העיר העתיקה לא יבחינו בקיומו, הוא היה מורד במהלך היום לקרקעית גיא בן הינום, ועם רדת החשכה הקרונית הייתה מועמסת, הכבל היה נמתח, והיו מעבירים בה את הציוד. סוד הרכבל נחשף לציבור רק ב־1972, עת הקימה החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י) את "מוזיאון הרכבל" בתוך מלון הר ציון.
6 צפייה בגלריה
הרכבל
הרכבל
הרכבל
( צילום: רון פלד ALLABOUTJERUSALEM)
כחלק מאירועי 50 שנה לאיחוד ירושלים יזמה החברה לפיתוח ירושלים (פמ"י) ניקוי, שיקום ותכנון מחדש של תעלת הקשר ההיסטורית, בעלות של כ־2.5 מיליון ₪ במימון משרד ירושלים ומורשת.
התעלה המשוקמת נחנכה ביום ירושלים תשפ"א, ממש לפני שנה, וכעת ניתן לעקוב אחר מסלולי האספקה והגישה להר ציון במהלך 19 שנות העיר המחולקת. גג התעלה חופה בפח ופלדה, המדמים את חיפוי הפח המקורי, ואת חורי כדורי הקרבות מחליפה מחווה מרגשת לעיר ולמגיניה: שמות ירושלים הרבים והשונים נחתכו בתוך הברזל, ואור השמש החודר דרכם מאיר באור נגוהות ומקשט את קירות המנהרה. האור החודר פנימה בשעות היום משרה אווירה סוריאליסטית של תאורת חוץ.
כדי לאפשר הליכה גם בחשיכה הוארה התעלה בתאורה מיוחדת, הבוקעת בלילה כלפי חוץ דרך שמותיה של העיר, משל "אור גדול מציון תאיר".
התעלה פתוחה לקהל ללא תשלום לסיור עצמאי, ללא הדרכה מקומית, מדי יום בין השעות 8:00-20:00. לפרטים: www.pami.co.il

6. גני העדן של ירושלים

בשקט בשקט, בפינות נסתרות בעיר, הוקמו בשנים האחרונות כ־70 גינות קהילתיות ב־16 שכונות. הגינות הן גני עדן מקומיים, שקמו מתוך התארגנות של הקהילה המקומית. כמעט בכל השכונות הפכה הגינה הקהילתית אבן שואבת והעניקה גישה מיידית לטבע, חיזוק הקשר לאדמה ולחיים מקיימים בעיר כמו גם מפגש בין האוכלוסיות השונות, וחשוב לא פחות - הפיכת שטחים מוזנחים לבוסתנים. בגינות נשתלים, מטופחים ונקטפים שלל צמחי תבלין, ירקות העונה ועצי פרי וכמעט בכולן הוקמו פינות ישיבה קסומות. חוויה אמיתית של עבודת האדמה, יצירה משותפת, חברה ותרבות.
הגינות הן סוד אמיתי של העיר, אבל צוות הגינות הקהילתיות, עובדי תחום קיימות חברתית באגף חברה בעיריית ירושלים, לקחו את זה צעד אחד קדימה, ופיתחו סיור חווייתי, מודרך וחינמי, המותאם לטלפון הנייד של כל אחד, בשותפות עם פעילי הגינות ועם חברת גוביטרוול, המתמחה בפיתוח חוויות סיור דיגיטליות. בפעם הבאה שאתם מבקרים משפחה או חברים בעיר, לא משנה באיזו שכונה, אל תשכחו להוריד את הסיור ולצאת לטיול בירושלים שמאחורי הקלעים.
כמה? 99 שקל (מספיקה הורדה אחת למשפחה), הסיור בגני העדן של ירושלים - חינם! לפרטים: www.gobeetravel.com