ח"כים זועמים: "ניתוק גוש עציון מירושלים לא יעלה על הדעת"

בתגובה לפרסום ב"ישראל היום" כי בצה"ל מתכננים להקים חלק מגדר ההפרדה בגוש עציון, תקף ח"כ אריאל קלנר: "גוש עציון לא תנותק מירושלים, לא במשמרת שלנו" • ח"כ סון הר-מלך: "הפתרון להסתננות אינו גדר, אלא רצף טריטוריאלי של בניה שתחבר בין י-ם לגוש עציון"

גדר ההפרדה ליד ירושלים. צילום: אורן בן חקון

בעקבות חשיפת "ישראל היום" שלפיה צה"ל צפוי צאת בקרוב לבנייה של גדר ההפרדה בצד הצפון-מערבי של גוש עציון, חברי כנסת הגיבו היום (חמישי) וזעמו על ההחלטה. מדובר במהלך שנוי במחלוקת שנמנע כבר כ-20 שנה, זאת בין היתר בשל הפגיעה בטבע באזור וכן בשל העובדה שבפועל גדר תפריד בין גוש עציון לירושלים ומרכז הארץ ותהפוך אותה לקצה יהודה ולא לפרוור של ירושלים.

"מהלך שיפריד את הגוש מירושלים". גוש עציון (ארכיון), צילום: דודי ועקנין

"גוש עציון לא ינותק מירושלים, בטח ובטח לא במשמרת שלנו", אמר ל"ישראל היום" ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) לאחר ששמע על החשיפה. "הגם שמאבק במסתננים הוא חשוב ביותר, הרי שניתוק גוש עציון מירושלים הוא דבר שלא יעלה על הדעת. בטח לא בממשלת הימין שלנו. אדרוש את כינוס ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לדון בהקדם האפשרי בנושא".

חברת הכנסת לימור סון הר-מלך הגיבה גם היא לפרסום ב"ישראל היום" והבהירה שתיאבק במהלך. "אנחנו ביום ירושלים שבו אנו חוגגים את חזרת עם ישראל למחוזות רבים בארץ ישראל. במשמרת שלנו לא ינתקו שום יישוב. הפתרון להסתננות אינו גדר, אלא רצף טריטוריאלי של בנייה שתחבר פיזית בין גוש עציון וירושלים".

ח"כ סון הר-מלך. "לא במשמרת שלנו", צילום: אורן בן חקון
ח"כ אריאל קלנר. יפנה לוועדת חוץ וביטחון, צילום: יהונתן שאול

כזכור, ב"ישראל היום" פורסם הבוקר כי בצה"ל מתכוונים להתחיל לבנות בתקופה הקרובה גדר שתנתק בין גוש עציון לבין ירושלים ואזור בית שמש ומרכז הארץ, כחלק מהשלמת גדר ההפרדה. ל"ישראל היום" נודע כי כבר עתה הופקעו השטחים הנחוצים לבניית הגדר שתהפוך את גוש עציון למובלעת, זאת למרות שכיום היא זוכה לקונצנזוס מלא מתוך הבנה כי קטן הסיכוי שתפונה בעתיד.

מדובר בהליך שכבר החל בפועל, הן בתכנון והן בביצוע. התכנון החל בתחילת מבצע שובר גלים כחלק מסגירת מרחב התפר, וכולל סוגים שונים של מערכים. יש לציין כי לא מדובר בגדר הרמטית, זאת בין היתר בשל הפגיעה בטבע והטופוגרפיה במקום. באזור הוואלג'ה לא תוקם גדר אלא יופעלו אמצעים שונים, ובאזור וואדי פוכין, באזור צור הדסה, תיבנה גדר עם מעברים שיאפשרו לחיות הבר לנוע במרחב.

מצד מזרח יהיו אמצעים אלקטרוניים, ממערב - גדר (מפה לצורך המחשה),

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לידיעה כי, "ההחלטה על הקמת גדר במרחב רכס הסנסן התקבלה כחלק ממבצע "שובר גלים" במטרה לחזק את ההגנה, ולמנוע מעבר בלתי חוקי לעורף מדינת ישראל של מסתננים ואמצעי לחימה ולסכל פיגועי טרור.

טרם נקבע תאריך לתחילת העבודות באזור. נדגיש כי מדובר בדרך ביטחון הכוללת ציר פטרול וגדר שאינה מבטון. בבנית תוואי מבצעי זה, אין ניתוק בין גוש עציון מירושלים, וישנן דרכים נוספות. צה"ל פועל לשמירת ערכי הטבע, על כן העבודות נעשות באופן מידתי ומקצועי, תוך שיתוף פעולה עם הגורמים המקצועיים וארגוני איכות הסביבה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר