בצה"ל יחלו בקרוב במהלך שיהפוך את גוש עציון למובלעת - המתיישבים זועמים

כבר כ-20 שנה נאבקים ביו"ש ברצון לבנות גדר הפרדה באזור, הן בשל פגיעה בטבע והן משיקולי ריבונות • אלא שכעת הצבא, שטוען כי המהלך נעשה משיקולים ביטחוניים בלבד, מתחיל בבנייה שתציב מחסום בין הגוש לבין ירושלים והמרכז • "מה שלא עשה שרון – עושה ממשלת הימין על מלא", כועסים התושבים • ירון רוזנטל, מוביל המאבק: "הגדר תנתק את גוש עציון מהרי ירושלים, בדיוק 56 שנה אחרי שחרור האזור"

גוש עציון (ארכיון). צילום: דודי ועקנין

בצה"ל מתכוונים להתחיל לבנות בתקופה הקרובה גדר שתנתק בין גוש עציון לבין ירושלים ואזור בית שמש ומרכז הארץ, כחלק מהשלמת גדר ההפרדה. ל"ישראל היום" נודע כי כבר עתה הופקעו השטחים הנחוצים לבניית הגדר שתהפוך את גוש עציון למובלעת, זאת למרות שכיום היא זוכה לקונצנזוס מלא מתוך הבנה כי קטן הסיכוי שתפונה בעתיד.

בעוד מדינת ישראל מתמהמהת בהחלטה לספח את גושי ההתיישבות, מבצעים גופי הביטחון צעדים טקטיים בשטח שעלולים לפגוע בהם ברמה האסטרטגית. כך, בממשלת השינוי פורסם כי שר הביטחון יאשר תוכניות בינוי בכפרים מסביב לגוש עציון שבפועל חונקים את הכניסה לירושלים. כעת בצה"ל מתכננים לבנות גדר שתפריד בין גוש עציון לבירה על מנת למגר תופעת מסתננים, אף שהדבר עלול לפגוע קשות באזור בכל הנוגע לתפיסתה ברמה האסטרטגית כשטח ישראל.

גדר ההפרדה תורחב לגוש (ארכיון), צילום: ללא

מדובר בהליך שכבר החל בפועל, הן בתכנון והן בביצוע. התכנון החל בתחילת מבצע שובר גלים כחלק מסגירת מרחב התפר, וכולל סוגים שונים של מערכים. יש לציין כי לא מדובר בגדר הרמטית, זאת בין היתר בשל הפגיעה בטבע והטופוגרפיה במקום. באזור הוואלג'ה לא ייבנה גדר אלא יופעלו אמצעים שונים, ובאזור וואדי פוכין, באזור צור הדסה, תיבנה גדר עם מעברים שיאפשרו לחיות הבר לנוע במרחב.

"מה ששרון לא עשה יעשה נתניהו"

התכנון לבנות גדר באזור שבין ואדי פוקין לגבעת הקרב אינה חדשה, ובגוש עציון מנהלים מאבק כבר קרוב ל-20 שנה נגד כוונה זו, בגיבוי של אנשי ציבור וארגוני טבע, זאת מכיוון שהפגיעה בטבע אנושה ואין לטענתם שום סיבה לבניית גדר שכזו שכן לא מדובר באזור מאויים באופן משמעותי. התושבים זועמים על כך שמתקבלות החלטות הרות גורל באזור בכסות ביטחונית, אף שהן עלולות להיות קשות או בלתי ניתנות לשינוי לאחר מכן.

ממזרח יהיו אמצעים אלקטרוניים, ממערב - גדר (מפה לצורך המחשה),

"הממשלה הימנית ביותר ב-20 השנים האחרונות הולכת לבנות גדר בין גוש עציון לירושלים בתוואי גדר ההפרדה. מה שאריאל שרון ואהוד אולמרט לא עשו, יעשו בנימין נתניהו, יואב גלנט, בצלאל סמוטריץ ואיתמר בן גביר". בצבא, מנגד, טוענים שמדובר בהחלטות ביטחוניות בלבד, ואין להם קשר להחלטות מדיניות כאלו ואחרות.

מאחורי המאבק עומד מאז 2005 ירון רוזנטל, לשעבר מנכ"ל בית ספר שדה כפר עציון והיום מרכז משק כפר עציון, שתוקף את ההחלטה לשוב ולקדם את בניית הגדר. "ישנו ספק רב מאוד אם הגדר הזאת, כמו שאר חלקי גדר ההפרדה שנבנו בעבר, תתרום לביטחון של הישראלים. מה שבטוח הוא שהנזקים שיגרמו לטבע ולנוף הכל כך מיוחדים באזור, גדולים מאוד. חמור מכך, הגדר תנתק את גוש עציון מירושלים והרי ירושלים, בדיוק 56 שנה אחרי שחרור גוש עציון".

החברה להגנת הטבע מתנגדת

גם בחברה להגנת הטבע יצאו בחריפות נגד קידום בניית הגדר. "מרחב ואדי פוכין ושמורת הסנסן הוא מרחב אקולוגי מתפקד וערכי ביותר. ואדי פוכין ורכס הסנסן הם למעשה אזור אחד, לא מופרד או מחולק מבחינה גיאוגרפית, והוא בעל ערכיות סביבתית גבוהה ביותר, לצד איכויות של נוף ומורשת חקלאית מסורתית ארצישראלית. הקמה של גדר וציר ביטחון יפגעו אנושות בשטח ויהרסו כמעט לחלוטין את התפקוד האקולוגי של המרחב כחלק מהמסדרון האקולוגי הארצי. מאז הקמת גדר ההפרדה ועד היום, ואדי פוכין ורכס הסנסן נשארו מרחב פתוח.

"לפני ביצוע הליך כל כך פוגעני, בשטח כל כך רגיש, יש לכל הפחות לבצע תסקיר השפעה על הסביבה, אך לצערנו גם דרישה בסיסית זו לא נעשתה כלל. החברה להגנת הטבע קוראת לבחון פתרונות ביטחוניים חלופיים ולשמור על המסדרון האקולוגי הארצי, על אוכלוסיית הצבאים הארצישראליים המקומית ועל ערכי הנוף והמורשת של האזור", הוסיפו בארגון.

מוביל המאבק נגד הבנייה. ירון רוזנטל (ארכיון), צילום: ליאור מזרחי

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ההחלטה על הקמת גדר במרחב רכס הסנסן התקבלה כחלק ממבצע "שובר גלים" במטרה לחזק את ההגנה, ולמנוע מעבר בלתי חוקי לעורף מדינת ישראל של מסתננים ואמצעי לחימה ולסכל פיגועי טרור.

טרם נקבע תאריך לתחילת העבודות באזור. נדגיש כי מדובר בדרך ביטחון הכוללת ציר פטרול וגדר שאינה מבטון. בבנית תוואי מבצעי זה, אין ניתוק בין גוש עציון מירושלים, וישנן דרכים נוספות. צה״ל פועל לשמירת ערכי הטבע, על כן העבודות נעשות באופן מידתי ומקצועי, תוך שיתוף פעולה עם הגורמים המקצועיים וארגוני איכות הסביבה".

ח"כ אריאל קלנר (הליכוד), הגיב לפרסום ב"ישראל היום" "גוש עציון לא תנותק מירושלים. בטח ובטח שלא במשמרת שלנו. הגם שמאבק במסתננים הוא חשוב ביותר, הרי שניתוק גוש עציון מירושלים הוא דבר שלא יעלה על הדעת. בטח לא בממשלת הימין שלנו. אדרוש כינוס ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לדון בהקדם האפשרי בנושא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר