מחווה מרגשת בברזיל: שיחזור העצרת הכללית של האו״ם מכ״ט בנובמבר

באירוע השתתף נכדו של הדיפלומט הברזילאי אווסוולדו ארניה, שעמד בראש העצרת אז ופעל להעברת ההחלטה • האירוע שודר בשידור ישיר בטלווייזיה הברזילאית, והשתתפו בו נציגים מהמדינות המצביעות ושגריר ישראל במדינה

שחזור האירוע. צילום: משרד החוץ

כבוד מיוחד ניתן אמש למדינת ישראל בברזיל, כאשר בטקס מיוחד ששודר בשידור חי שוחזרה ההצבעה ההיסטורית בעצרת הכללית של האומות המאוחדות בכ"ט בנובמבר 1947. השחזור היה במסגרת טקס מיוחד שנערך לכבוד ציון 75 שנות עצמאות למדינת ישראל.

באירוע השתתף נכדו של הדיפלומט הברזליאי אווסוולדו ארניה, שעמד בראש העצרת. רבים לא מכירים את התפקיד המיוחד שמילא ארניה בקבלת ההחלטה על הקמתה של המדינה היהודית.  ארניה השקיע מאמצים רבים בהשגת רוב להחלטה, וכאשר הבין שייתכן ולא יושג לה רוב של שני שלישים הדרושים, הוא לחץ על הנציגים להאריך את נאומיהם ובמקביל גייס תמיכה להחלטה. על שמו של ארניה קרויים רחובות בתל אביב ובבאר שבע, וגם כיכר בירושלים.

תמונות מהאירוע, צילום: משרד החוץ

באירוע אמש, שהתקיים באסיפה המחוקקת של ממשל המחוז המרכזי בברזיליה, השתתפו אנשים ממדינות שונות בעולם אשר ״ייצגו״ את מדיונתיהם והניפו את דגלי ארצותיהם בשידור חי בטלוויזיה הברזילאית. אנדרה ארניה, שגם הוא הולך בדרכו של סבו וכיום גם הוא דיפלומט בכיר במשרד החוץ הברזילאי, נאם על הבמה המרכזית ודיבר על מורשת סבו ועל רצונו לבקר בישראל ובפרט לראות את הפטיש בו השתמש אביו בעצרת, שנמצא כיום בקיבוץ ברור חיל בישראל.

ההצבעה באו"ם בכ"ט בנובמבר 1947.,

באירוע דיבר שגריר ישראל דניאל זוהר זונשיין על קבלת הפנים החמה שבה מתקבלים הישראלים בברזיל ועל שיתוף הפעולה הכלכלי והטכנולוגי בין המדינות. זונשיין אמר: ״היתה זו הפתעה נעימה לראות את נכדו של הדיפלומט הברזילאי ארניה שעמד בראש העצרת משתתף בישיבה המיוחדת. סיועו של ארניה בהעברת ההחלטה היה משמעותי מאוד״.
מחוקקים ברזילאים שהתתפו באיורע אמרו: ״אנחנו אוהבים את ישראל. הברזילאים למדו רבות מישראל ומהטכנולוגיה שלה ואנו מוקירים זאת״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר