חיילים במלחמת ששת הימים. צילום: אלבום יונתן טל - ארכיון המרכז למורשת מלחמת ששת הימים בגבעת התחמושת

המטמון הגנוז שנחשף: תמונות נדירות ממלחמת ששת הימים התגלו בבוידעם

השנה נציין 56 שנה ליום שחרור ירושלים • התערוכה "אלבומי מלחמה" חוזרת לרגע ההיסטורי • עשרות צילומים נדירים של לוחמי מלחמת ששת הימים נאספו וייחשפו לקהל הרחב • פרויקט מיוחד

ישראל תציין ביום חמישי את יום ירושלים, היום שבו העיר אשר חוברה לה יחדיו אוחדה בריבונות ישראלית. התערוכה החדשה "אלבומי מלחמה: פותחים את מגירות הזמן", מעוררת לחיים את הקרב ההיסטורי על חירותה של עיר הקודש.

באמצעות צילומים ותיעודים אישיים עוצרי נשימה שמעולם לא נחשפו התערוכה החדשה שבגבעת התחמושת מציגה את רגעי הגבורה והאימה של  לוחמי הקרב על ירושלים, במהלך מלחמת ששת הימים ולאחריה.

המזכרות נותרו על המדפים ובאריזות במשך שנים רבות, והוצאו במסגרת מבצע איסוף חפצים של ארכיון המרכז למורשת מלחמת ששת הימים בגבעת התחמושת. התערוכה החדשה מאפשרת הצצה להלך הרוח הלאומי התקופתי ולחוויותיהם הפרטיות של החיילים מאז. 

חייל במלחמת ששת הימים, צילום: אלבום מנחם קולטון -ארכיון המרכז למורשת מלחמת ששת הימים בגבעת התחמושת

מאחורי הקלעים

בשונה מהתמונות המסורתיות שבהן זכורים היטב רגעי הניצחון של ישראל, הצילומים החדשים מציגים רגעים אנושיים וגם פינות אפלות בשדה הקרב. "קיבלנו חומרים מרגשים ביותר", מספר לי-אור סקויאר, מנהל ארכיון גבעת התחמושת. "חלק מהתיעודים מציגים את היחס לשבויים, החברים שנפלו, ולכן עד כה היה קושי לגרום לאנשים לשתף פעולה לחשוף את התמונות".

בדרך כלל רואים לוחמים שרצים לעבר היעד ורובה בידיהם. התערוכה הזאת מספרת סיפור אחר: "אלו תמונות מאחורי הקלעים - פנצ'ר ברכבו של הרב הראשי לצה"ל שלמה גורן, לוחם שמקים אנדרטה לחברו, ועוד".

מלחמת ששת הימים // צילום: רפול בעוקב, אלבום יהודה יעקובוביץ - ארכיון המרכז למורשת מלחמת ששת הימים בגבעת התחמושת

מזכרת לילדה

אחד הצנחנים שתמונותיו כלולות בתערוכה מצא את המצלמה זרוקה במהלך הקרב על ירושלים, על יד הגדר של מלון אמריקן קולוני. הכוח פרץ לחנות שבה הסתתרו לגיונרים, והצנחן הצליח לשים את ידו על שני סרטי צילום ולדחוף אותם לכיסו.

הוא לא צילם תוך כדי הקרב, אלא את הרגעים שאחריו, ומספר שפעל מתוך צורך ספונטני. "בדרך לרמת הגולן עצרנו בחדרה", הוא מספר, "ואז ניגשה אלי ילדה וביקשה מזכרת. נתתי לה מפת תיירות של ירושלים שלקחתי מאחת החנויות בעיר המזרחית וכתבתי לה הקדשה: 'תזכרי כמה זה עלה לנו'".

מלחמת ששת הימים, צילום: אלבום יהודה יעקובוביץ' - ארכיון המרכז למורשת מלחמת ששת הימים בגבעת התחמושת

לוחם אחר התנדב למלחמה משום שנפגע בשירות הסדיר. הוא הוצב לשירות מילואים ביחידה עורפית. בדרך לתל נוף הוא קנה מצלמה קטנה שאפשר יהיה להכניס לפאוץ'. כשהגיע לתל נוף, הודות לבלאגן ששרר מסביב השליש רשם את פרטיו האישיים על פתק, שאותו הכניס לכיס חולצתו.

כך נפל בחלקו תפקיד ייחודי: להיות שומר ראשון של סא"ל אפרים חירם (פיחוטקה), שהיה סגנו של רפול. הודות לכך זכה לגישה חד-פעמית לצילומים ייחודיים של רפול. הצילומים נפסקו באחת בסוף היום השני למלחמה, אז נפצע במארב שאליו נקלע בחאן יונס.

מסדר סיום בזמן מלחמת ששת הימים, צילום: אלבום שמואל טורנר - ארכיון המרכז למורשת מלחמת ששת הימים בגבעת התחמושת

"בחייהם ובמותם לא נפרדו"

בצילום נדיר ביותר נראה מבנה מערת המכפלה רגע לאחר שהמדרגות שלו נהרסו בהוראת האלוך רחבעם זאבי (בשורה התחתונה, ראשון מימין), והאוטובוס שנשרף בשער האריות (שורה תחתונה, ראשון משמאל). בתמונה אחרת מתקופת ההמתנה נראה רפול מצחצח שיניים ליד עוקב מים (שורה עליונה, שלישי מימין).

סקויאר מספר כי הם מקווים שבעקבות התערוכה וחשיפת התמונות יגיעו לידיהם עוד תיעודים מהמלחמה. יחד עם התמונות והציוד שהגיעו התגלו גם סיפורים עצובים. "לוחם אחד סיפר לי דווקא על תמונה שהוא לא צילם ושנותרה בראשו עד היום: מ"פ שוכב מת על אלונקה ולצידו נשען הקשר שלו. כשהתקרב גילה שהקשר מת גם כן. בחייהם ובמותם לא נפרדו".

מערת המכפלה בזמן מלחמת ששת הימים, צילום: אלבום יהודה יעקובוביץ' - ארכיון המרכז למורשת מלחמת ששת הימים בגבעת התחמושת
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו