אין גבול לחלום: כך ראקוב הפכה מקבוצה מושפלת לאלופת פולין

רדיפה ע"י הנאצים, השפלות בליגות הנמוכות וסכנת פירוק, היו במשך שנים הפנים של ראקוב • אז הגיעו איש עסקים אמביציוזי ומאמן מיוחד, שהפכו קבוצה מושפלת לאלופת פולין

שחקני ראקוב מניפים את פפשון באוויר . צילום: Getty Images

לסיפור של ראקוב, המועדון הצנוע מהעיר צֶ'נסטוֹחוֹבה שבדרום פולין, יאה רק הגדרה אחת - סיפור סינדרלה. קשה להאמין שהקבוצה, אשר הבטיחה לראשונה בתולדותיה את אליפות הליגה הבכירה של פולין שלושה מחזורים לפני סיום העונה, שהתה עוד בשנת 2017 במעמקי הטבלה של הליגה השלישית.

איך מועדון שאפילו שמו (בכפר ראקוב בקרבת צ'נסטוֹחוֹבה שכן מפעל הפלדה שנתן חסות לקבוצת הכדורגל) שידר אפרוריות נצחית זינק מבינוניות למצוינות? להבדיל מסיפור סינדרלה מהאגדות, את התפקיד המרכזי מילאו לא הקסמים אלא הנחישות.

ראקוב נוסדה לפני 102 שנה, אבל מרבית שנות קיומה היטלטלו בין הליגות הנמוכות. בשנות השפל הקבוצה ירדה עד לליגה החמישית, וכמה פעמים היתה קרובה לחלוף מן העולם לחלוטין. בתקופת מלחמת העולם השנייה קיומה פסק, שניים מנשיאיה הקודמים נרצחו על ידי הגרמנים במחנות ריכוז, וכמה מהשחקנים נפלו בידי הכובשים. הקבוצה הוקמה מחדש בשנת 1949, אך גם אז לא ידעה הרבה נחת. ההברקה היחידה נרשמה בעונת 1966/67, כאשר ראקוב שיחקה בליגה השלישית, ולמרבה ההפתעה הגיעה לגמר הגביע הפולני. הניסים באותה שנה אזלו בגמר - ראקוב החזיקה מעמד מול ויסלה קראקוב העדיפה במשך 90 דקות, אבל ספגה שני שערים בתוספת הזמן.

בשנת 1993 ראקוב עלתה לראשונה לליגה הבכירה, אולם נשרה ממנה בתום ארבע עונות וצנחה עד לליגה הרביעית. גם שם הקבוצה לא רוותה נחת, ובשנת 2001 נודעה לדיראון בתבוסה מפוארת 10:0 באחד ממשחקיה בליגה הרביעית. מה הפלא שהרשויות תכננו להפקיע את האצטדיון הקטן שלה, ורק התלבטו מה לבנות במקומו - מרכז מסחרי או בית קברות חדש.

שוורצ'בסקי, צילום: Getty Images

תשחק באלופות?

התיקון, כצפוי, החל משילוב של רומנטיקה וכסף - שניהם באדיבות איש העסקים מיכל שוורצ'בסקי, הבעלים של רשת חנויות האלקטרוניקה x-kom וכוכב רשימת עשירי פולין. כמו בעסקים, שוורצ'בסקי, שאהד את ראקוב מילדות, הגה תוכנית מפורטת להעלאת ראקוב לעילית הכדורגל הפולני, אך כדי לממש אותה הוא נזקק למאמן מסוג אחר. מאמן בעל החלומות, כמו מארק פפשון, שהגיע למועדון בשנת 2016.

ההתחלה של פפשון היתה צנועה, כמו המועדון שאותו נבחר לאמן. הוא בכלל היה מורה להיסטוריה ולחינוך גופני בבית ספר, אבל כבר באימונים הראשונים חזר והסביר לשחקניו חסרי הביטחון שהם ראויים להתמודד אפילו מול ברצלונה. הנחישות שלו והסבלנות של שוורצ'בסקי הבעלים החלו להשתלם: בשנת 2019 ראקוב כבר עלתה לליגה הבכירה, ובשנת 2021 שחקניה השיגו את מה שקודמיהם פספסו כמעט 55 שנה לפני כן - את הגביע הפולני.

אוהדי ראקוב. סוף סוף הולכים בגאווה, צילום: Getty Images
israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

בקיץ שלאחר מכן שוורצ'בסקי הוסיף לגביע הישג כללי: השחקנים המפתיעים של ראקוב, שעלו לו רק 100 אלף יורו, נמכרו לקבוצות אחרות ב־8 מיליון יורו. השיטה מייד נוסתה מחדש, ושוב עבדה - פפשון איתר והחתים שחקנים אלמונים וזולים, והם אלה שהביאו לראקוב את האליפות חסרת התקדים. האם בכך ייגמר סיפורה של סינדרלה מצ'נסטוחובה או שהיא תגיע גם לליגת האלופות? סימנים ראשונים מעידים שהניסים נגמרו, ושהמציאות מתחילה לגבור על האגדה - פפשון הודיע על פרישתו מעמדת המאמן, והאצטדיון הביתי של ראקוב כלל לא מתאים לליגת האלופות. אבל מי יודע, אולי ראקוב עוד תוכל ללמד את כולנו שאין גבול לחלומות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר