יין הנשיא: היקב הכשר שהפך מעצמה עולמית

זה החל בשורד שואה, נצר לשושלת ייננים מסלובקיה, שהגיע בשנות ה־50 לניו יורק עם יותר ילדים מאשר דולרים בכיס • כיום יקב הרצוג המנוהל על ידי צאצאיו הוא מעצמה עולמית - שגם היתה הראשונה ששיווקה יין ישראלי בארה"ב • סיפורה של משפחה

יקב הרצוג. צילום: יקב הרצוג

אחרי שנדדה בין ניו יורק, לוס אנג'לס, פריז, לונדון ומיאמי, מגיעה לתל אביב "KFWE 2023" - תערוכת היין הכשר הבינלאומית הגדולה בעולם. זו סיבה מצוינת להתוודע למשפחת הרצוג היהודית־אמריקנית, שעומדת מאחורי התערוכה (היום, בטראסק שבנמל תל אביב) ושנמנית עם עשרת יצרני היין הגדולים בארה"ב, שמשום מה פחות מוכרת בארץ.

יקבי המשפחה, באוקסנארד שבקליפורניה ובמרלבורו שבניו יורק, מייצרים מגוון יינות רחב - ממיץ הענבים הטבעי "קדם" (האמריקנים משתגעים עליו, אבל לנו הוא קצת מזכיר טעמי ילדות של טרופית ענבים) ויינות שולחניים בסיסיים, עד יינות פרימיום מעמק הנאפה שזוכים בתחרויות ושעלותם עשויה להגיע למאות דולרים (ראו מסגרת סמוכה: רשמינו על ארבעה ממגוון היינות של היקב).

היינן הראשי של היקב הוא דיוויד גלציניאטו (Galzignato), שנחת אצל ההרצוגים לפני כשנתיים אחרי שנים רבות של ייצור יין באיטליה ובארה"ב, ביקבים חשובים כמו פיטר מונדאבי האב, צ'רלס קרוג ו־Duckhorn Wine, ולאחרונה ב־Provenance Vineyards Rutherford.

פגישה נשיאותית. נתן הרצוג ויצחק הרצוג,

"80 אחוזים מהענבים שאנחנו קולטים כיום מגיעים מכרמים שבבעלותנו או באחריותנו, כך שיש לנו שליטה רבה מאוד על אופן הטיפול בגפנים ועל רמתו, ובסופו של דבר על איכות הענבים", אמר לנו גלציניאטו בביקורו האחרון בארץ.

לדבריו, "אנחנו אמנם יקב מסחרי גדול, אבל שיטת הייצור שלנו היא 'יקב בתוך יקב'. כלומר, יש לנו מחלקות נפרדות בתוך היקב הגדול, שבהן אנחנו מייצרים במתודות של יקבי בוטיק - מפרידים כל חלקה למכלים ייעודיים וכדומה - ולכן יכולים להציע יינות במחירים של כ־10 דולרים עד 360 דולר לבקבוק".

הנהג שהפך לבעלים

הכל החל בסלובקיה של ראשית המאה ה־19, כשהרב מנחם הרצוג הקים בעיירה ורבובה את היקב של המשפחה. התקופה היתה אז טובה לאימפריה האוסטרו־הונגרית, שצמחה לכוח עולמי רב עוצמה, והקיסר פרנץ יוזף ששלט בה התרשם כל כך מיינות הרצוג, עד שהחליט להעניק לפיליפ (פייביש) הרצוג, נכדו של מנחם, את התואר "ברון", וכן בלעדיות באספקת יין לחצר המלוכה.

נכדו של פיליפ, יוג'ין (יונה), הצליח לשרוד את השואה, אך הרוחות הקומוניסטיות שנשבו בסיומה דחפו אותו להגר עם משפחתו אל מעבר לים. לניו יורק הוא הגיע עם יותר ילדים מאשר דולרים בכיס - שישה - והשתלב ביקב המקומי Royal Wine Company כיינן, כמנהל מכירות וכנהג משאית.

מכיוון שהתקופה היתה מאתגרת הוא ניאות לקבל את שכרו במניות, וכעבור שנים מעטות (1958) כבר הפך לבעל המניות הגדול ביקב. ב־1985 הועברה אופרציית הייצור לקליפורניה, בירת היין של ארה"ב, ובהמשך הורחבה הפעילות גם לאירופה, לאוסטרליה ולדרום אפריקה. שם הם מייצרים מגוון עצום של יינות במהדורות כשרות ביקבים מקומיים נחשבים - כמו שאטו ז'יסקורס, לאוויל פויפרה, שאטו לסקומב ובית השמפניה דרפייה.

בנו של יוג'ין, דיוויד, קיבל את המושכות והיה הראשון ששיווק יין ישראלי בארה"ב - לא כיין כשר, אלא כיין לגיטימי בעל מאפיינים ייחודיים. הוא טיפח את תדמית היין הישראלי, שנחשב עד אז מוצר נחות המיועד לטקסים דתיים, ומיצב אותו כיין איכותי שיכול להתחרות בכל יין אחר כשווה בין שווים.

תחילה שיווקו בלעדית את יינות יקב רמת הגולן, ובהמשך ועד היום הם האחראים להפצת כ־%80 מהיינות הישראליים באמריקה, ובהם יינות יקבי כרמל, בנימינה, טפרברג, קסטל, שילה, פסגות, הר אודם, אלכסנדר, פלם, המערה, תבור וטוליפ.

"מבוקש בעולם"

"היין הקליפורני מבוקש מאוד בעולם, ולא בכדי", מספר לנו מוטי הרצוג, שמנהל כיום את היקב בקליפורניה ובעצם את כל פעילות המשפחה שם. "מאז המהפכה ב־1978 (כשלראשונה גבר יין קליפורני על יינות סופר־פרימיום צרפתיים בתחרות החשובה בעולם, ר"פ), הביקוש אליו רק גובר, וזה משפיע על מחיר הענבים.

"בישראל פחות מודעים ליין מקליפורניה, כי אין הרבה יבוא, אבל רק כדי לסבר את האוזן אספר כי המחיר הממוצע של טונה ענבים מעמק הנאפה עומד על כ־8,500 דולר, ואף יכול להגיע ל־27 אלף דולר - כ־100 שקלים לק"ג! זה פשוט עניין של ביקוש והיצע, ומובן שזה משפיע על מחיר היין".

חלק מהיינות

ממתק ממשרוזה זינפנדל לבן, ברון הרצוג 2022:

יין בגוון ורוד בהיר נוטה לכתום, מזן הענבים זינפנדל המככב בקליפורניה. באף שלל תותי גינה וחמוציות מיובשות, ובלגימה הוא מתגלה על הצד היותר מתקתק (חצי יבש). למרות זאת הוא נעים וחביב, ויתאים לא רק למי שלא מורגלים ביינות יבשים. לקראת שבועות הוא נהדר לצד עוגת גבינה. (40 שקלים) תמורה טובה.

שרדונה ברון הרצוג 2021:

90% מהענבים מגיעים מאזור קלרקסבורג ותוססים במכלי נירוסטה, והיתר תוססים ומתיישנים בחביות אלון במשך כשנה. מתקבל יין בעל אף אגוזי מאוד לצד ניחוח אגס אפוי, במרקם סמיך ורחב. בפה מרכיבי העץ מורגשים יותר מה־%10 הנותרים, אך גם חומציות לא נעדרת ובסיום מרירות נעימה. (60 שקלים)משהו־משהו!

שרדונה ברון הרצוג,

מלבק ליניאז' 2020:

יין על טהרת המלבק מאזור קלרקסבורג, זן המזוהה עם ארגנטינה ונותן כאן מופע מרהיב. אחרי 14 חודשים בחביות עץ הוא מפגין צבע סגול עמוק מהפנט, אף נהדר של פירות כחולים (שזיפים, אוכמניות) ופלפל לבן, וברקע גם איקליפטוס ועלי טבק. בלגימה הוא עשיר ופירותי, והטאנינים שלו רכים ונעימים. נהדר כבר עכשיו, אבל בעוד כשנה הוא רק ישתבח. (100 שקלים) יצירת פאר.

מלבק ליניאז הרצוג,

קברנה סוביניון ספיישל ריזרב נאפה ואלי, הרצוג 2019:

הענבים מגיעים מחמש חלקות מובחרות של היקב, חלקן בנות עשרות שנים. לאחר מיון ותסיסה מועבר התירוש ל־22 חודשים בחביות אמריקניות וצרפתיות איכותיות. כבר באף מרגישים ארומות דובדבן, אסנה, עור, וניל ומעט פלפל ירוק. בפה הוא נפלא אף יותר: עשיר, עוצמתי ומורכב, עם סיומת ארוכה. (220 שקלים)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר