האם דימונה מתעוררת? המסחר בעיר מפתיע

ביקושים מפתיעים למרכז המסחרי החדש בעיר. הסכמי שכירויות במחירים גבוהים מהצפוי נחתמו במרכז מסחרי חדש בדימונה, עוד טרם סיום התכנון וקבלת היתרים.

צילום: יח"צ

קבוצת ברזילי וגלעד מור זכו בקרקע למרכז מסחרי שכונתי לפני פחות משנה. מאז, החלו לתכנן את המרכז המסחרי, כך שיתאים באופי לביקושים של השכונות. כיום, הם מדווחים בהפתעה כי כבר שליש מהמרכז הושכר בהשכרה מוקדמת במחירים גבוהים ממה שציפו - "ללא עלויות פרסום ושיווק, עם התחייבות למסירת הנכס רק בעוד 3 שנים".

המרכז יוקם כאמור בשכונת השחר החדשה בדימונה, הכוללת 3,200 דירות ומתגוררות בה כ-10 אלף נפשות, ובצמוד אליה שכונת ממשית הכוללת עוד 4,000 נפשות, כך שצפוי ביקוש גבוה מאוד להשכרת שטחי החנויות וכמובן הצפי לתנועה במרכז הוא גבוה.

הנגישות למרכז הקניות תהינה גבוהה, שכן הוא נמצא על אחד מהכבישים העוקפים של דימונה, מה שצפוי להביא אליו לא מעט קונים גם מחוץ לעיר. נדב ברזילי, מבעלי קבוצת ברזילי: "זה לא סוד שהמיקום האסטרטגי של המתחם בצמוד לשכונת השחר וממשית והתוכניות העתידיות של הבנייה המסיבית בשכונה היא סוד ההצלחה, עסקים רבים שפונים אליהם מתרכזים בעיקר בכמות הבניינים שמקיפה את המרכז המסחרי ותנועת מכוניות ותנועה רגלית של השכנים".

מרכזי מסחר שכונתיים כובשים את שוק הקמעונאות בישראל?

המרכזים המסחריים הפכו בשנים האחרונות למרכז הבילוי הפנאי והקניות, יחד עם פיתוחן של שכונות גדולות, בעיקר בערים פריפריאליות, החזירו אותנו, גם פסיכולוגית וגם מעשית לרצון לבצע כמה שיותר פעולות ליד הבית, במיוחד קניות ובילויים. הגידול המשמעותי בשכונות החדשות הביא לצורך מעשי למרכזי מסחר שכונתיים שיתנו מענה גבוה יותר מבעבר, מבחינת תמהיל החנויות שלהם.

לא רק מכולת ובית קפה, אלא תמהיל שכולל מעדניות, מסעדות גורמה ורשתות אוכל וביגוד מובילות ואף מרפאות ומשרדים. גם הנתונים העולים מ-RIS - מערכת מובילה בישראל להשוואה ומדידת ביצועים בתחום הקמעונאות, מראים כי המרכזים השכונתיים צמחו יותר מהקניונים בשנתיים הראשונות של הקורונה (2019-2021), עם שיעור צמיחה במכירות של 10% במרכזים השכונתיים לעומת 7% בלבד בקניונים. מי שהציג שיעור חד אף יותר היו הפאוור-סנטרים - עם עלייה של 17.5% במכירות בשנתיים האחרונות.

החברות הגדולות קונות במאות מיליוני שקלים מרכזים שכונתיים רבים, בעיקר באזורי הפריפריה, היכן שלא מעט שכונות חדשות נבנו או נבנות והיישוב מכניס אליו תושבים חדשים ומראה הגירה חיובית - תושבים שיצטרכו בקרוב מאוד חנויות מתחת לבית.

הכניסה של יותר חברות ומשקיעים לתחום הזה הביאה על פי RIS לעלייה של כ-25% במחירי השטחים במרכזים השכונתיים ביחס למחירי טרום קורונה. אחת הדוגמאות המרכזיות היא מכרזים של רמ"י, שנסגרו בחודשים האחרונים על אף עליית הריבית בעשרות מיליוני שקלים לקרקעות עם זכויות בניה למרכזים מסחריים שכונתיים באופקים, נתיבות ודימונה.

"היום האוכלוסייה מחפשת הכול מהר, כאן, עכשיו ומתחת למרפסת"

היזם גלעד מור מתייחס לתופעת המרכזים השכונתיים והצפי להצלחת המרכז המסחר השכונתי החדש, "המחסור במוצרים זמינים מתחת לבית הפך את הקונספט של מרכזים שכונתיים להיות שוב מבוקש, לא כחלופה לקניונים הגדולים במרכזי הערים אלא כקונספט משלים המטפל בצרכים הקמעונאים, החברתיים והקהילתיים המיידיים של השכונה".

מה המחירים לחנויות אצלכם במרכז? עידו ברזילי, מבעלי קבוצת ברזילי: "כיום עומד שכר דירה בקניונים על כ-500 שקל למ"ר ודמי הניהול בדרך כלל גבוהים מאוד. לעומת זאת, במרכז מסחרי שכונתי דמי השכירות הם 200 שקל למ"ר בלבד, ודמי ניהול שפויים הרבה יותר עם הנחות להשכרה מוקדמת לפני היתר הבניה". האם תתעניינו במכרזים נוספים בעתיד באזור? נדב ברזילי: "כמובן. לפי הביקושים שאנו זוכים כרגע, אנחנו נמשיך לפעול בעיר ונחפש נכסים .

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר