"מבחן ההורים הגדול": כשזכויותיהם של הילדים נרמסות

בעידן שבו כל אדם רוצה להיות מפורסם ומשפיען, צריך להיות קו אדום - ילדים מחוץ למשחק • אבל הרייטינג הפך לאלוהים החדש ודחק הצידה מושגי יסוד כמו צנעת הפרט

ריאליטי - "מבחן ההורים הגדול", צילום: מתוך קשת12

מעולם לא צפיתי בהתעללות בילדים שמתרחשת על מסך הטלוויזיה בפריים טיים, אך הרייטינג הפך לאלוהים החדש, שדחק הצידה מושגי יסוד כמו אתיקה טיפולית, אתיקה מחקרית ושמירה על צנעת הפרט.

כל חוקר חינוך יודע כמה קשה זה לקבל מלשכת המדען הראשי אישור לבצע מחקר שמעורבים בו קטינים. לדוגמה: ביקשתי לחקור מחברות של בני נוער המאושפזים במחלקות פסיכיאטריות, ובקשתי נשללה. כלומר - גם מחקר שהיה אמור להתבצע סביב דפוסי כתיבה של קטינים, ושלא מצריך מפגש עם התלמידים, נדחה בשל חשש לפגיעה באתיקה המחקרית. והנה, על מסך הטלוויזיה של כולנו מופיעים הורים וילדים באצטלה של "תרומה לשיח החינוכי בישראל".

חשוב להבהיר: "מבחן ההורים הגדול" היא סדרה שמעודדת התעללות בילדים ומפקירה את כבודם ואת זכותם לפרטיות, והכל - בחסות הסגידה לרייטינג, הן של ההורים המפקירים והן של המנחים וההפקה, ששכחו ששלום הילד קודם להילת הפרסום. בעוד "חתונה ממבט ראשון" מציגה לא אחת את משתתפיה במצבים מביכים ורגישים, כאן מדובר בילדים, קטינים, שכלל לא ניתנה להם ההזדמנות לסרב להופיע בסדרה.

יתרה מכך: כשילד אומר להוריו "אני מפחד" בשעה שהוא ניצב על קיר טיפוס, וגופו מביע אותות מצוקה, ההפקה כלל לא חושבת שיש להוציא את הצילום בעריכה. אז מה אם למחרת מדינה שלמה נחשפת לאירוע המביך (מבחינת הילד), כולל חבריו והוריהם.

שוב ושוב חוזרים המנחים על המנטרה שלפיה הסדרה תקדם שיח חינוכי על מתודות של הורות, אך לפני שמדברים על ההבדל בין חינוך סמכותי, חינוך להישגים וחינוך ביתי, יש לדבר על חינוך לתפיסת הילד כאדם - דבר שהיה ברור ליאנוש קורצ'אק, גדול המחנכים, אך שאינו ברור למדריכי ההורים שבסדרה.

האם מישהו עצר לרגע ושאל האם ואיך יזיקו הצילומים לילדים? מישהו הטריד את עצמו באשר למחאה של הילדים בעוד כמה שנים נגד הסדרה וצילומיה, שפלשה לבתיהם ולחדריהם והציגה אותם בפני כל? הרי כשסדרה העוסקת בחינוך שודרה בעבר - למשל "קשר משפחתי" - היא השתמשה בשחקנים כדי להדגים סיטואציות שמתרחשות במשפחה.

בעידן שבו כל אדם רוצה להיות מפורסם ומשפיען, צריך להיות קו אדום - ילדים מחוץ למשחק. העובדה שהמועצה לשלום הילד וארגונים חינוכיים אחרים מאפשרים את צילומי הסדרה ואת שידוריה היא מטרידה ביותר, שכן יש בכך הפרה של המוסכמה האנושית שמלווה את המעשה החינוכי ב־50 השנים האחרונות - שמירה על הומניות והגנה על ילדים מפני שרירות ליבם של מבוגרים.

בשנת 1986 הוקמה המועצה הלאומית לשלום הילד, והבטיחה "לפעול לקידום זכויות הילדים בישראל ולהוביל שינוי בסדר העדיפויות הלאומי, למען יצירת חברה צודקת וטובה יותר לילדים ולנוער". נדמה שאנשיה שכחו את הכתוב בחזון הארגון, שכן בכל פרק של "מבחן ההורים הגדול" זכויותיהם של הילדים נרמסות, ובמקום חברה צודקת אנחנו מקבלים חברה מתעללת.

אין ספק שהדיון על סדרה זו שזור בדיון על השימוש שנעשה בילדים ברשתות החברתיות, ועל כן נמתין שהרשות המחוקקת בישראל תאמר את דברה הנוקב בנושא, ואולי תחולל רפורמה בעניין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר