קיבוץ שדות ים סוגר לאחר 73 שנה את מפעל אבן קיסר למשטחי קווארץ, 150 עובדים יפוטרו. הפעילות תמוזג למפעל החברה באזור התעשייה בר לב, שסמוך לכביש עכו-צפת.
אבן קיסר, שנשלטת על ידי קיבוץ שדות ים וקרן ההשקעות טנא, סובלת בשנים האחרונות ממשבר וירידה חדה ברווחיות עקב ירידה בביקושים למשטחי השיש של החברה, התגברות התחרות מצד יצרנים סינים שאילצו אותה להוריד מחירים, קשיים בהפעלת המפעל בארה"ב, והגברת הרגולציה של המשרד לאיכות הסביבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
משרדי אבן קיסר בישראל
משרדי אבן קיסר בישראל
משרדי אבן קיסר בישראל
(צילום: זהר מדר)
בסוף השנה שעברה הודיעה החברה על פיטורי כ-200 עובדים, רובם בארה"ב, כשליש מעובדיה באותו הזמן.
מניית אבן קיסר נסגרת בשווי הנמוך ביותר שלה מאז ההנפקה ב-2012, שהעשירה את הקיבוץ. היום, מחיר המניה שנסחרת בנאסד"ק עומד על פחות מ-5 דולר, כשבכל שנת 2022 ירדה המניה ב-48%.
בהנפקה של המפעל מכר הקיבוץ חלק ממניותיו בעבור 950 מיליון שקל, חלק מהתמורה חולקה בין החברים. העובדה שהפך לקיבוץ הכי עשיר בארץ לא מנעה מלחמות פנימיות בין מחנות בתוך הקיבוץ, שנגעו לסוגיות הקשורות במפעל ומי מהמחנות ינהיג את הפעילות הכלכלית של הקיבוץ.
בתוך כך, החברה פרסמה היום את דוחותיה לרבעון ראשון של 2023, שהציגו הרעה בתוצאותיה הכספיות. החברה סיימה את הרבעון הראשון של 2023 עם הפסד נקי בסך 3.8 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של כ-6.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות ברבעון הראשון הסתכמו ב-150 מיליון בהשוואה ל-170 מיליון שקל ברבעון המקביל, בשל ירידה במכירות.
החברה התייחסה בדוחות גם לסגירת המפעל בקיבוץ שדות ים, ומסרה כי תישא בעלויות סגירה תזרימיות של כארבעה-שמונה מיליון דולר החל מהרבעון השני של 2023 ולמשך 12 חודשים. החברה מצפה לחיסכון תזרימי שנתי של כ-15-10 מיליון דולר בעקבות הסגירה, והודיעה כי שטח המפעל יושכר. אין בכוונת החברה לחלק דיביבדנד עבור הראשון הראשון של 2023.