"מי שעושה את השירות לחרדים ולכלל הצרכנים באספקת לחם מפוקח הוא המאפיות ולא להפך. על כל כיכר לחם בפיקוח שאנג'ל ואנחנו מוכרים, אנחנו מפסידים כסף, כי המדינה מסרבת לעדכן את מחירו". כך אמר ל-ynet ולממון בעלי אחת המאפיות הגדולות בישראל, בעקבות חרם החרדים על מאפיית אנג'ל, לאחר שהיו"ר החדש שלה והשר לביטחון פנים לשעבר, עמר בר-לב, השתתף בהפגנה בבני ברק לשוויון בנטל מול ביתו של מנהיג הזרם הליטאי ביהדות התורה, הרב גרשון אדלשטיין.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
לחמים ממאפיית אנג'ל במכולת ביד אליהו
לחמים ממאפיית אנג'ל במכולת ביד אליהו
לחמים ממאפיית אנג'ל
לדבריו, "באופן אבסורדי, על כל כיכר לחם בפיקוח שהחרדים לא קונים, אנג'ל מרוויח. הסיבה שכולנו ממשיכים לייצר לחם מפוקח למרות ההפסד, כי זה חלק מסל המוצרים שהרשתות דורשות. הגענו למצב הקשה הזה 'תודות' לשרת הכלכלה הקודמת אורנה ברביבאי, שסירבה לעלייה של 3.2% במחיר הלחם המפוקח, וכעת שר הכלכלה ניר ברקת מסרב לעלייה הנוכחית של 5.5%, למרות שמחיר הקמח לא ירד.
"אם משהו יקרה למאפיית אנג'ל בגלל החרם, או לאחת המאפיות התעשייתיות, הצרכן הוא זה שיינזק, כי האופציה שתישאר לו היא לרכוש בבתי מאפה לחמים ב-25 שקל לכיכר במקום בשבעה שקלים", טען.
מאפיית אנג'ל, שבבעלות ירון אנג'ל, בן למשפחת המייסדים, מייצרת 40% משוק הלחמים המפוקחים שמוערך ב-270 מיליון שקל. הלחמים המפוקחים מהווים 30% מהכנסותיה, 13% מתוכם בשוק החרדי שצורך כמעט רק לחם מוזל.
ל-ynet נודע כי ביולי הקרוב אמור בג"ץ להכריע בתביעה של המאפיות לעליית מחיר הלחם ב-5.5%, שהוגשה לפני שנה. אז, כאמור, ברביבאי סירבה לאשר עלייה בגובה 3.2%, כפי שהמליצה ועדת המחירים הממשלתית. לאחרונה, בעדכון נוסף שביצעה הוועדה, היא המליצה על ייקור הלחמים המפוקחים ב-5.5%, הכולל בתוכו את החוב המתגלגל מהשנה שעברה, היות שגם שר הכלכלה הנוכחי, ברקת, הודיע כי לא יאשר את עליית המחיר.
המאפיות טוענות כי מדובר בהפרת התחייבות המדינה כלפיהן לעדכון תקופתי של עלויות ייצור הלחם. על סמך מקרים דומים, רוב הסיכויים שתביעתם תאושר. המאפיות, כמו המחלבות, מבצעות סבסוד צולב, כאשרי מחירי הלחמים הלא-מפקוחים מתוצרתם מגיעים עד ל-20 שקל ומממנים את הלחמים בפיקוח.
מחאת החרדים תפסה תאוצה בסוף השבוע כאשר קמעונאים לא מכרו את החלות והמאפים המפוקחים של אנג'ל שנותרו על המדרכות. מנגד, רבים מהציבור החילוני רכשו חלות של המאפייה לאות סולדריות ובחלק מהסופרים נותרו מדפים ריקים. ברשתות החברתיות התבקשו צרכנים לעלות סלפי עם מוצרי אנג'ל.