בשיתוף אתר "המקצוענים"
זוג בשנות ה-60 לחייו החליט לשפץ את ביתם ולהתאימו לצרכים שלהם. כעת, הילדים כבר אינם מתגוררים בבית, והוא משמש למגורים שלהם ולאירוח הילדים והנכדים.
הבית עבר התאמות גם בהתחשב בטווח ארוך, ולא רק בצרכים הנוכחיים שלהם. הגבר עובד בתחום הביטחון, והאישה פנסיונרית שעסקה בעבר בתחום ההוראה.
25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
הבית, אשר נבנה לפני כ-30 שנה בבנייה פרטית, תוכנן לפי תבניות קבועות מתוכן ניתן היה לבחור, ליצירת אחידות ביישוב. כלומר, לא הייתה להם גמישות רבה מבחינת האדריכלות והעיצוב של הבית.

25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)



מיקום: היישוב הקהילתי נירית.
סוג המבנה: בית פרטי, עם 4 כיווני אוויר, אשר נבנה לפני כ-30 שנה.
גודל: שטח המגרש הוא 600 מ"ר, מתוכם 200 מ"ר של שטח בנוי.
דיירים: זוג בשנות ה-60 לחייהם.
עיצוב פנים: דנה שבדרון.
סכום השיפוץ: 1.2 מיליון שקל.
משך השיפוץ: תהליך התכנון נמשך כ-5 חודשים ותהליך השיפוץ בפועל נמשך כחצי שנה.


25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)


25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)


קומת הכניסה הורחבה על חשבון שטח החצר, ובכך התאפשרה הגדלת הסלון והמטבח. חלק מהקירות נשברו לצורך חיבור הסלון והמטבח לחלל משותף, ללא חציצות, על מנת להוסיף תאורה טבעית ולחבר את הנוף הנשקף מהחצר אל תוך הבית.
בנוסף, נוספו פתחים ליצירת חיבור הרמוני יותר בין החוץ לפנים.

25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)


התקרה הישנה נפתחה, ובמקומה נבנתה תקרת עץ משופעת גבוהה, אשר הוסיפה נפח לחלל ותרמה ליצירת אווירה כפרית שהתאימה לסגנון העיצוב החדש. השינוי הזה היה מאוד משמעותי ותרם רבות לתוצאה הסופית. כל אלה הפכו את החלל לגדול, אוורירי ומואר הרבה יותר.


25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)


25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)



שני חדרי השינה ששימשו בעבר את הילדים, ואשר ממוקמים במפלס האמצעי של הבית חוברו, והפכו לסוויטת הורים מרווחת שכוללת גם חדר רחצה. במפלס העליון חדרי השינה הושארו כפי שהם, וכיום הם משמשים את הילדים והנכדים כשהם מגיעים להתארח.
לפי מה הוחלט על סוג השיפוץ, על סגנון השיפוץ והאם הייתה מגבלת תקציב?
מלכתחילה, היה ברור שדרוש שיפוץ מסיבי שישנה משמעותית את את החללים בתוך הבית ויכלול גם שינויים חלקיים במעטפת החיצונית. הרצון היה להתאים את הבית לסגנון מודרני ועכשווי יותר, והיו אחידים בהעדפות העיצוב שלהם.
הקירות החיצוניים של הסלון והמטבח נבנו באלכסון וכללו נישות – סגנון שאפיין את התכנון האדריכלי לפני כ-30 שנה. במסגרת השיפוץ, הוחלט לבטל את האלכסונים ואת הנישות, וליצור חיבור משמעותי יותר בין המטבח, פינת האוכל, הסלון והכניסה לבית.
הוחלט להוסיף יותר מפתחים לבית (חלונות וויטרינות) על מנת לחבר את החצר בצורה משמעותית יותר אל פנים הבית.
פתח דלת הכניסה הורחב, ונוספה כנף זכוכית מרשימה, אשר מאפשרת חדירת אור טבעי אל תוך הבית. פתחי הוויטרינות בסלון הורחבו משמעותית והכניסו את הגינה והריאה הירוקה פנימה.
האם נוספו שטחי אחסון לבית?
המטבח שהיה קודם תחום לחלל חצי סגור, כעת, פתוח לחלל הציבורי שנמצא לצד הסלון ופינת האוכל. המטבח החדש מכיל יותר שטחי אחסון פרקטיים וחדשניים יותר.
את האחסון שהיה קיים קודם במזווה למשל, חידשנו ותכננו בצורה פרקטית שמכילה יותר ממקודם.
הגדלת חדר השינה של הזוג, והפיכתו לסוויטת מגורים מרווחת אפשרה הכנסת ארונות גדולים יותר. גם בחדרי הרחצה גדל שטח האחסון, בעזרת שילוב של ארונות עם חזיתות מראה, בהם מאוחסנים התמרוקים.

מה היו האתגרים העיקריים בשיפוץ?

הישוב נירית בנוי על הר, כך שהקרקע אינה ישרה וכל התרחבות נפגשת באילוץ של קרקע משופעת וסלעית.
התשתיות היו יותר מורכבות יחסית להתאמה, בגלל המבנה ההררי של הישוב. בנוסף, היה צורך בעמידה בהיתרי הבנייה בגלל התקרות של החלל הציבורי, הן בקירות והן בתקרה.
בגלל תכנון הבית בחצאי מפלסים, לא היה פשוט להרים את התקרה בחלל הציבורי, ועל כן בסופו של דבר הצלחנו להרים רק חלק מהתקרה. שני מפלסי התקרות מוסיפים עניין בחלל, ולכן, אני תמיד בדעה שאילוצים לרוב מביאים עניין עיצובי ואף מהווים, כמו במקרה זה, יתרון של ממש.
כמעט כמו בכל פרויקט שיפוצים, גם בשיפוץ זה, התקציב היווה אתגר. כדי לעמוד באתגר זה, רצוי מאוד לתכנן מראש את התקציב ולעדכנו לאורך כל הפרויקט ולא להתייאש בדרך.
כדאי לעשות תעדוף נכון מהתחלה לחשיבות הדברים, לוותר על שלא באמת ישרת את צרכינו או שניתן לדחות אותו להמשך, כי אין סוף לדברים היפים שאפשר לעשות ותמיד יהיה יותר יפה.
צריך לדעת לעצור כשצריך, ולא להיכנס לסחרור שקשה לצאת ממנו כשנמצאים בתוך ההתלהבות של התהליך.
כיצד נבחרה צורת המטבח?
המטבח ברובו נפרס לאורך קיר שלם, כאשר חצי ממנו משמש לעבודה מתחת לחלון גדול הפונה לגינה, ואילו החצי השני משמש למקרר וארונות גבוהים. המטבח הוא בשני קווים, כשלצידם פינת אוכל רחבת ידיים, המעניקה טוויסט.


25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)


25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)


נבחר בכוונה שולחן ארוך במקום אי שמקובל ברוב המטבחים כי לא רצינו שהאי יתפוס מקום על חשבון מקומות ישיבה.
כמו כן, שולחן אוכל ארוך, מאפשר, אירוח נוח ומפנק עבור הסועדים. אני אישית, מאוד אוהבת שולחנות אוכל ארוכים שמייצרים אווירה משפחתית ומה גם שלרוב ישנם מקומות ישיבה גם על האי וגם בשולחן האוכל ורק אחד מהם רוב הזמן פעיל כך שרוב הזמן המקום מבוזבז.
המטבח רחב ידיים ומכיל שטח עבודה גדול. בני הבית מרבים לבשל בו, והוא נחשב למרכז הבית. המטבח שנבנה בשני קווים ממשיך כקו שלישי של ספת הסלון, ובכך, נוצרת הרמוניה והמשך טבעי בין הסלון והמטבח, ונוצר, חלל חמים ומשפחתי.
התוצאה היא שהמטבח והסלון, נראים כמקשה אחת, ומי שבמטבח בקשר עם מי שבסלון. כעת, כשבבית מתגוררים רק שני אנשים, חשוב להרגיש קירבה ולא ניתוק או ריחוק בין החללים.
האם יש קירות כוח בדירה, לפי מה נבחר המיקום שלהם, ולפי מה סגנון העיצוב שלהם?
רוב קירות החלל המרכזי פתוחים בוויטרינות לגינה על מנת לחבר בין פנים הבית לחצר. קיר הכוח הנבחר הוא קיר הכניסה, המוביל גם אל שירותי האורחים.
זהו לא קיר כוח קלאסי עם חיפוי או אומנות מאוד דומיננטית אבל, הוא בין הקירות היחידים שהם ללא חלונות או ארונות, כך שבאופן טבעי, הוא הפך להיות קיר הכוח בחלל.
רוב החלל, מעוצב בגוונים מונוכרומטיים, ולכן האומנות שנבחרה לקיר הזה נועזת יותר בצבעוניות שלה.
הדבר היחיד שנשאר מהבית שלפני השיפוץ הוא החלונות הבלגיים, שבני-הזוג מאוד אהבו ואשר התאימו גם לסגנון העיצוב החדש שנבחר. ואולם, גם בהם נעשה שינוי, והם נצבעו לגוון אפור כהה.



האם שונה גודל חדרי השירותים והאמבטיה? חלק בוטלו או אוחדו?
שירותי האורחים הוזזו והורחבו. אם בעבר, הם מוקמו מתחת לגרם המדרגות, כעת חלל זה משמש לצורך אחסון.


25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)



חדר הרחצה בסוויטת ההורים נשאר במקומו, אך הכניסה אליו שונתה מהמסדרון אל תוך החדר והתכנון הפנימי בו השתנה.
חדר הרחצה במפלס העליון נשאר באותו מיקום והתכנון הבסיסי שלו נשאר כפי שהיה, למעט החלפת חומרי הגמר והכלים הסניטריים.

25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)


25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)


25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

כל צנרת וחשמל הבית חודשו לחלוטין, כולל ארון חשמל וארון תקשורת חדשים. גם מיקום ארון החשמל שונה וגדל.



אם כבר עבר זמן מאז האכלוס, מהם הפידבקים שקיבלת? מהי הפינה האהובה על בעלי הנכס בבית שלאחר השיפוץ?
לדבריהם, הפינה האהובה עליהם כמובן שולחן האוכל במטבח שהפך להיות מרכז החלל הציבורי ובכלל מרכז הבית.
אפשר לראות משם טלוויזיה, לנשנש משהו, לעבוד עליו, לשבת ליד הקמין או סתם לקשקש עם מי שמבשל במטבח או עם חברה שקפצה לקפה.


25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)


על העיצוב

מאחר שרוב הבית עוצב בצבעים מונוכרומטיים אז גם הסלון נבחר בגוונים בהירים רגועים. ליצירת תוספת חמימות וצבעוניות, הוחלט להוסיף עניין נקודתי תוך ריפוד כורסאות הסלון בעור בגוון קאמל- כתמתם ונוספו ממש מעט כריות נוי בגוונים חמים.


25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
הצבע שנבחר לשידת האודיו שמתחת למסך הטלוויזיה ולדלת הכניסה הוא שחור. זאת, משום שהם סמוכים זה לזה, ומאפשרים הדגשה מעניינת של שאר האלמנטים הבהירים באותו המרחב. הוספת גוון נוסף לחלל התאפשר באמצעות תוספת צמחיה ירוקה בתוך הבית.
המטבח נבחר בגווני אפור כהה על בסיס רצפת עץ ושולחן עץ סביבו כיסאות ראטן עם שידה כחולה בצד, שגם מתבלטת על רקע הפלטה המונוכרומטית הכוללת של המטבח, ומוסיפה טוויסט מעניין. מעלייה נתלתה יחידת מדפי ברזל שחור המשלבים זהב, שמוסיף אלגנטיות לאווירה.
סוויטת ההורים הולבשה בגוונים ניטרליים, ברובם בהירים, ליצירת אווירה רגועה ושלווה. עם זאת, חיפוי הרצפה בקורות עץ, הוסיפה גם חמימות עוטפת לחדר זה.
25 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
הוויטרינות נותרו נקיות, ללא וילונות, מאחר והחלונות מאוד יפים ואין צורך להסתירם, ורצינו לשמור על מינימליסטיות, ולא להעמיס על החלל, לשמירה על מראה קליל ומודרני.
אין צורך בהחשכה נוספת של החלל, שכן יש תריסי חשמליים, ואין צורך להלביש את החלונות, מאחר והם יפים והגינה הנחשפת דרכם מוסיפה מאוד לחלל הפנימי. במקרה זה, הווילונות היו מהווים עומס עיצובי, שהיה גורע ולא מוסיף.

איך זה נראה לפני השיפוץ?


25 צפייה בגלריה
(צילום: דנה שבדרון)

25 צפייה בגלריה
(צילום: דנה שבדרון)

25 צפייה בגלריה
(צילום: דנה שבדרון)

25 צפייה בגלריה
(צילום: דנה שבדרון)


25 צפייה בגלריה
(צילום: דנה שבדרון)

25 צפייה בגלריה
(צילום: דנה שבדרון)

25 צפייה בגלריה
(צילום: דנה שבדרון)

פורסם לראשונה: 08:18, 05.05.23