דיון סוער בוועדת החינוך לאחר קיצוץ תקציב כפרי הנוער: "אין לנו כסף ללחמניה לנערים"

44 כפרי נוער שסובלים מגירעון שנתי של 56.5 מיליון שקלים, והתבשרו בחודש שעבר על קיצוץ בתקציב, זועקים לעזרה • אך נציג משרד החינוך הגיע לוועדה בנושא ללא תשובות ובלי נתונים • יו"ר ועדת החינוך זעם על כך: "בכל פעם שאנו מתכנסים לנושא הזה, המשרד מצפצף על כולנו"

פגיעה בכפרי הנוער (למצולמים אין קשר לידיעה).צילום: יהושע יוסף

בעקבות הפרסום ב"ישראל היום", דיון סוער התקיים היום (שני) בוועדת החינוך של הכנסת בנושא תקצוב 44 כפרי הנוער בישראל, אשר סובלים מגירעון שנתי של 56.5 מיליון שקלים והתבשרו בחודש שעבר על קיצוץ נוסף בתקציב.

״אנחנו צריכים תקציב ללחמניה לנערים בחדר האוכל" זעק מנהל כפר הנוער הדסה נעורים, עמי מגן, במהלך הדיון. מגן הגיע יחד עם מנהלי כפרי נוער מכל רחבי הארץ לישיבה של ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות חבר הכנסת יוסף טייב, כשהם מעלים את הקשיים הכלכליים שלהם, ערב הצבעה על התקציב בכנסת.

ח"כ יוסף טייב בוועדת החינוך (ארכיון),

יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב ביקש לדעת מהו התקציב המיועד לכפרי הנוער, אולם נציג משרד החינוך לא הציג נתונים.

מנהל אגף תקציבים במשרד החינוך, דודי מזרחי, אמר: "היקף הצרכים גדול מכפי שהמדינה יכולה לתת. בתקציב 2023-2024 התכנית הסופית עוד לא מגובשת עד הסוף. נציג את התכנית בימים הקרובים ותהיה בה תוספת תקציב ממשרד החינוך וממשרד האוצר. התכנית לא סגורה עכשיו ונמצאת בדרגים הפוליטיים".

"מצפצפים על הוועדה"

היו"ר טייב אמר לנציג משרד החינוך: "אני מרגיש שמישהו מנסה לערבב פה מישהו. לא ייתכן שנתכנס סביב התקצוב של כפרי הנוער ומשרד החינוך מגיע ללא תשובות ובלי להציג מספרים. בכל פעם הוועדה מתכנסת לנושא הזה והמשרד מצפצף על הוועדה. אנחנו לא יכולים להיות בערפל, כשהמשרד לא מביא נתונים. אחרת נגיע להצבעה ואל תתפלאו אם אצבעות לא יורמו למעלה." למנהלי כפרי הנוער אמר היו"ר: יש לכם גב חזק. אנחנו הולכים להילחם".

נציג חברת BDO רו"ח דורון אראמי הציג דו"ח שבחן את הפגיעה התקציבית בתקנת המודרכות בכפרי הנוער: "לפי נתונים רשמיים של משרד החינוך בשנת 2022, בישראל יש 44 כפרי נוער (לא כולל פנימיות) ובהם לומדים כ-8,600 בני נוער בסיכון. מאז 2017 עד 2022 יורדת מגבלת התקנה ל-67% תקצוב בלבד".

ח"כ אפרת רייטן-מרום, צילום: אורן בן חקון

ח"כ אפרת רייטן אמרה בדיון: "הכספים הקואליציוניים הם 12 מיליארד ש"ח ואנחנו מדברים פה בסה"כ על 56 מיליון שקלים לשנה. ביחס לתקציב של מדינת ישראל – זה כלום ושום דבר. רק צריך לשים את זה בראש סדר העדיפויות. ההיי טק בארץ מעולה, אבל ההשקעה בכפרי הנוער היא השקעה הכי טובה של מדינת ישראל".

"נאלצים לקבל החלטות קשות"

ח"כ קטי שטרית אמרה למנהלי כפרי הנוער: "תעשו גיוס המונים. יש הרבה נדבנים במדינה." היו"ר חלק על דבריה ואמר: "משרד האוצר הוא זה שצריך להכניס את היד לכיס".

מנהלת כפר הנוער, מנוף שושי אביזמר, אמרה: "אני מתוקצבת על 67% ואת היתרה אני צריכה לגייס ואני כבר לא יודעת מאיפה. לפני שנה יצאתי בקמפיין גיוס המונים שזה בעצם קיבוץ נדבות. התלמידים שאלו אותי אם סוגרים את הכפר, כי אנחנו מגייסים כספים בחוץ. לאורך השנים, צמצמתי הרבה פעילויות וטיולים ועכשיו אני צריכה גם לצמצם במזון שאני נותנת לחניכים שלי".

מנכ"ל הפורום הציבורי, כפרי הנוער, פנימיות הרווחה והאומנה בישראל אבי אלבאז, הוסיף: "שחיקת התקציב התרחשה לאורך שנים והובילה למציאות הנוכחית, שבה מנהלי ומנהלות כפרי נוער עומדים בפני שוקת תקציבית שבורה ונאלצים לקבל החלטות קשות, כיצד מקטינים את עומק הפגיעה בטיב השירותים המופנים לבני הנוער".

בתום הדיון הודיע היו"ר כי יקיים דיון נוסף בנושא בשבוע הבא ואליו יידרש משרד החינוך להגיע ולהציג את הנתונים הדרושים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר