ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
ממשלת ימין?

תם הדיון בפינוי חאן אל אחמר; ההחלטה בקרוב

למרות הצהרות השרים, המדינה מבקשת מבג"ץ לדחות למועד לא ידע את פינויו של המאחז הלא חוקי | נציג המדינה: "לפינוי יש השלכות על יחסי החוץ של ישראל"

תם הדיון בפינוי חאן אל אחמר; ההחלטה בקרוב
כסאות השופטים בבית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/POOL

למרות ההצהרות החוזרות ונשנות מצידם של שרי מפלגות 'הציונות הדתית' ו'עוצמה יהודית' על כך שדינו של חאן אל אחמר להיות מפונה בהקדם, הבוקר (שני) התקיים הדיון בבג"ץ בו דנו שופטי בית המשפט העליון, בשבתו כבית הדין הגבוה לצדק, נועם סולברג, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין בעתירה המבקשת לחייב את המדינה לפנות את היישוב הלא חוקי הנמצא בפאתי מעלה אדומים בסמוך מאוד לכביש מספר אחד.

אורח לא שגרתי שהגיע אף הוא לדיון הוא השר לשעבר צחי הנגבי, ראש המטה לביטחון לאומי והיועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה.

למרות הצהרותיהם הלוחמניות של שרי הימין, בעיקר במהלך כהונת הממשלה הקודמת, המדינה ביקשה לדחות את פינויו של חאן אל אחמר. בכל פעם שהסוגיה עולה לדיון נרתמים שיקולים מדניים ובטחוניים שבגללם לא ניתן לבצע את הפינוי, שמוגדר כרגיש מבחינה בטחונית.

נציג המדינה בדיון הבוקר אמר כי "ודאי שחייבים לממש את צווי ההריסה שהוצאו, הרי מדובר בבנייה בלתי חוקית. השאלה היא לא האם, אלא באיזה עיתוי ובאיזה אופן. אנחנו רוצים להיות הכי גלויים ולאפשר לבית המשפט לשאול את כל השאלות, אנחנו נציג חומר חסוי באמצעות מי שחתום על תצהיר התשובה".  בנוסף, ציין נציג המדינה כי "לפינוי יש השלכות על יחסי החוץ של ישראל".

השופט שטיין שאל בפתח הדיון על בקשת המדינה לדחו את הפינוי: "אתם אומרים שאין שום מועד למימוש צווי ההריסה. יש פה שאלה משפטית אם ניתן לדחות עתירה הדורשת לממש צווי הריסה נגד מאחז לא חוקי כשהמדינה למעשה לא מוכנה לתת שום תאריך לפינוי. זה יכול להימשך עד אין קץ".

גם השופט נועם סולברג שאל מה קורה עם המשא ומתן של המדינה מול תושבי חאן אל אחמר בכל הנוגע לפנוי מוסכם של התושבים מההתנחלו הלא חוקית. נציג התושבים אמר לו כי "התחילו הידברויות מול המדינה אבל המדינה עצרה את העניין".

בסיום הדיון הודיע השופט סולברג כי "החלטה או פסק דין יינתנו בקרוב".

 

חאן אל אחמר בג"ץ צחי הנגבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד