התייקרות החלב והדלק בפתח: מה הממשלה תעשה?
(צילום: ירון ברנר)

הגבינה הצהובה באריזה של המותג הפרטי שופרסל חזרה למדפים אחרי חודשים ארוכים של היעדרות, אבל במחיר גבוה משמעותית מבעבר. אם לפני היעדרותה מחירה עמד על בין 14-12.9 שקלים לאריזה של 400 גרם, כעת היא קפצה ל-21.9 שקלים, פער של עד 70%.
הסיבה להיעדרות הגבינה הצהובה של שופרסל נבעה מכך שהכמות הפטורה ממכס שיובאה על ידי הרשת במסגרת מכסה בכמות מוגבלת שחילקה המדינה ליבואנים, בתנאי שיתחייבו למחיר מוזל, הסתיימה עוד לפני שנת 2023.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
המחיר החדש של גבינה צהובה שופרסל
המחיר החדש של גבינה צהובה שופרסל
המחיר החדש של גבינה צהובה שופרסל
מדובר במכרז בו התחייבו היבואנים, כולל שופרסל, למחיר של בין 27 ל-29 שקלים ל-1 ק"ג גבינה צהובה לא פרוסה במעדניה, ולמחיר של 30 עד 32 שקלים לגבינה באריזה.
בינואר 2023 פרסם משרד הכלכלה מכרז חדש לייבוא גבינות פטורות ממכס. שופרסל הגישה הצעה וזכתה במחיר של 32 שקלים ל-1 ק"ג גבינה צהובה פרוסה וארוזה. אז מדוע הגבינה הנמכרת כעת על המדף בעד 21.9 שקלים ל-400 גרם יקרה משמעותית מהמחיר אליו התחייבה הרשת?
לפי גורמים בשוק, למרות שכבר בחודש פברואר האחרון הודיע משרד הכלכלה על זכייתה של שופרסל במכרז, הגבינות עדיין לא הגיעו לישראל, כשהצפי הוא לחודש הבא, ולכן הגבינה שנמכרת כעת תחת המותג הפרטי מיובאת ללא פטור ומשולם עליה מכס. כעת צריך לחכות ולראות האם בחודש הבא תשוב הגבינה למחיר של 12.9 שקלים לאריזה של 400 גרם, או ששופרסל מנצלת את העובדה שבסניפיה, כמו שופרסל שלי, מחיר גבינת עמק של תנובה באריזה 400 גרם עולה 33 שקלים, ואילו המותג הפרטי של הרשת מעט יותר זול, ועל הדרך מאפשר לה רווח גדול יותר על המוצר.
יש לציין כי אחת הבעיות במכסות הפטורות ממכס שהן בכמות מוגבלת ועומדות על 6,000 טון בשנה. ב-2022, בעקבות הזעם בציבור על עליות המחירים, נרשמה עלייה בביקושים לגבינות במחיר המוזל. במקביל טענו היבואנים שחלה עלייה במחיר הגבינות בחו"ל כתוצאה מעלייה במחיר החלב הגולמי.
מנגד, הרפתנים טוענים כי ביטול המכסות והתרת יבוא חופשי של מוצרי חלב, שכביכול יוזיל את מחירן לצרכן, מהווה תחרות לא הוגנת לאור העלויות הגבוהות של הרפתן הישראלי, היות ונדרשים 10 ליטר חלב לצורך ייצור 1 ק"ג גבינה צהובה. הייבוא יפחית את הביקוש לחלב מקומי ויגרום לסגירת רפתות ופגיעה בביטחון המזון של הציבור הישראלי.
כמו כן, מחיר הגבינה הצהובה במעדניה שנמצאת בפיקוח אמור לעלות ביום שני הקרוב ב-16% על פי נוסחת עדכון המחיר שקבעה הממשלה ומתעדכנת מעכשיו אוטומטית בהתאם לעליית מחיר התשומות לרפתנים. הבשורה המרה הזאת לצרכנים עשויה להשתנות רק אם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יגיע להסדר עם תנובה וטרה, שמייצרות את מוצרי החלב בפיקוח, על הסדר זמני תמורת פיצוי כלשהו.
בשופרסל סירבו להגיב.