טקסי יום הזיכרון נערכו כסדרם לצד כמה מחאות; רה"מ נתניהו בהר הרצל: "לזכור שאנחנו אחים"

רה"מ בנאומו בטקס בהיכל הזיכרון: "נשיב את הבנים הדר, אורון, אברה והישאם" • בבאר שבע נרשם עימות בבית העלמין, על רקע הגעת השר בן גביר • בעוספיא מחו המשפחות עם שלטים וניסו למנוע מהשרה גמליאל להיכנס למקום • צעקות נשמעו גם בקריית ענבים נגד השרה סילמן ובחולון נגד השרה רגב • אקוניס ויתר על נאומו ונתן את רשות הדיבור לאם שכולה

עומדים דום בהר הרצל, צילום: אורן בן חקון

ישראל זוכרת: הטקס הממלכתי לחללי מערכות ישראל התקיים הבוקר (שלישי) בבית העלמין הצבאי בהר הרצל במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת. צפירה בת שתי דקות נשמעה ברחבי הארץ בשעה 11:00. נתניהו אמר בנאומו בטקס בהיכל הזיכרון: "נשיב את הבנים הדר, אורון, אברה והישאם". עימותים נרשמו בבית העלמין בבאר שבע עם הגעתו של השר בן גביר. קריאות נרשמו בנתניה, קריית ענבים, עוספיה וחולון, לשם הגיעו ברקת, סילמן, גמליאל ורגב בהתאמה. 

רה"מ נתניהו בטקס, צילום: קובי גדעון, לע"מ
הנשיא הרצוג בטקס, צילום: חיים צח, לע"מ
יום הזיכרון בהר הרצל, צילום: אורן בן חקון
ההמונים בהר הרצל, צילום: אורן בן חקון

בנאומו בהיכל הזיכרון בהר הרצל אמר רה"מ נתניהו: "אחיי ואחיותיי, בני המשפחות השכולות, אני חלק מכם, חלק ממשפחת השכול. אני מכיר את העצב והיגון, את הגאווה והגעגועים. ואני מכיר את הרצון שלנו, המשפחות, להנציח את זכרם של יקירינו, אהובינו, שמסרו נפשם עבורנו, עבור המדינה שלנו ועבור העם שלנו.

"ביאליק כתב: 'היה איש ואיננו'. אבל עבורנו, עבורנו המשפחות יקירינו תמיד איתנו. הם חיים בתוכנו, והם חיים בלב העם. וכולנו, כולנו חיים בזכותם. לאחינו הפצועים אני מאחל החלמה שלמה. צפיתי בהתרגשות בסרטון על קצין הצנחנים נדב וינברג, שנפצע קשה בפיגוע בעיר דוד לפני חודשיים. למרות הפציעה שלו, הוא חתר למגע, פגע במחבל, והציל את משפחתו. נדב היטלטל בין חיים ומוות. בבית החולים כאן, ביקרנו אותו, אבל בפלא הוא השתקם, וכשהוא הגיע למסדר של חייליו בכותל המערבי - הם הריעו לו ממושכות. הם הריעו לו כאחים, בלב ובנפש.

"זאת הרוח האמיתית של העם שלנו. יחד נעמוד כאחים - ונשיב את אחינו אורון, הדר, אברה והישאם. יחד נעמוד כאחים - ונבטיח את עצמאותנו מדור לדור. יחד נעמוד כאחים, ונרכין ראשנו בהוקרה אין קץ לגבורת הנופלים, ולתעצומות הנפש של משפחותיהם. יהי זכרם הקדוש של אחינו ואחיותינו, גיבורינו האהובים, נצור בלב האומה לעד".

נתניהו נאם בטקס הממלכתי בהיכל הזיכרון בהר הרצל: "לזכור שאנחנו אחים" // צילום: משרד הביטחון

גלנט בטקס בקריית שאול, צילום: קוקו

גלנט בקריית שאול // צילום: שמואל בוכריס

לוין בטקס באופקים, צילום: ללא קרדיט
בן גביר בטקס בבאר שבע, צילום: איי.אף.פי
סמוטריץ' בבית העלמין בלוד, צילום: יהונתן שאול

יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין התייחס למחלוקת לגבי הרפורמה המשפטית בטקס בבית העלמין בחדרה. "יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל איננו יום סגירת חשבונות והטחת עלבונות, אפילו אם יש לנו השגות וטענות על מנהיגים ומצביאים אחו ואחרים בתוכנו. ביום זה חובתנו להתאחד ולהסיר כל מכשול וחוצץ בנינו, שכן אחים אנחנו ומטרה אחת עומדת לנגד עינינו. עלינו לזכור את דרך והתלאות אותן עברנו בדרך משבטים לעם וכמה חזקים אנו כעם אחד. כל עוד מדינת ישראל עומדת איתנה - עומד העם היהודי בגאון ובעוצמה אל מול מבקשי נפשו".

אדלשטיין נואם בטקס בחדרה, צילום: ירון דורון

בבאר שבע נרשם עימות בבית העלמין בעקבות הגעתו של השר בן גביר, שגרמה לעיבוי ההבטחה והמחסומים. בעקבות כך, חלק מן האנשים ניסו לעבור דרך המתחם שבו ממתינים צוותי הצילום. כמו כן, רינה מצליח ואחיה נכנסו בזעם דרך המתחם על מנת לקצר את המעבר. אחד מבני המשפחה השכולים כעס על כך וקילל איתם. משם התפתחה תקרית שגבלה באלימות. מייד עם תחילת נאומו של בן גביר נשמעו כמה צעקות שעלו מן המשפחות השכולות. מנגד היו כאלו שהתעמתו איתם.

קריאות של המשפחות השכולות נגד בן גביר // צילום: איליה יגורוב

קריאות נגד השרים

בעוספיה מחו המשפחות עם שלטים וניסו למנוע מהשרה גילה גמליאל להיכנס למקום. לבסוף החליטה השרה לוותר ואינה נכנסה לבית העלמין. בקריית ענבים נשמעו צעקות נגד השרה סילמן. בבית העלמין בנתניה נרשמו קריאות ספורות נגד ניר ברקת. גם בחולון נרשמו קריאות שהופנו נגד השרה מירי רגב. ברעננה נרשמו הפרעות בנאומה של סגנית שר האוצר ח"כ מיכל וולדיגר. משפחות החלו להשמיע קריאות ושירים ומשפחות אחרות דרשו מהם לכבד את המעמד.

מוחים נגד השרה מירי רגב בחולון, צילום: יוסי זליגר

קריאות נגד השרה מירי רגב בבית העלמין בחולון // צילום: משה בן שמחון, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

הפרעות בנאומה של סגנית שר האוצר ח"כ מיכל וולדיגר ברעננה

בעוספיה ניסו למנוע מהשרה גמליאל להיכנס לבית העלמין // צילום: מישל דוט קום

מוחים בפתח בית העלמין הצבאי בעוספיה עם הגעת השרה גמליאל, צילום: מישל דוט קום
שאשא ביטון בבנימינה, צילום: ראובן רפ

השר אופיר אקוניס החליט לותר על נאומו בבית העלמין בנחלת יצחק בת"א ונתן את זכות הדיבור לנינט מונשיין, אמו של שון מונשיין שנפל בצוק איתן. בבית העלמין באופקים עבר נאומו של שר המשפטים יריב לוין ללא הפרעות.

השר אופיר אקוניס וויתר על נאומו ונתן את זכות הדיבור לאם שכולה // צילום: דוברות השר אופיר אקוניס

השתתפו בהכנת הידיעה: אמיר אטינגר, מישל מכול, שירית אביטן כהן, איליה יגורוב וירון דורון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר