דיווח: אוקראינה תכננה תקיפה במוסקבה - ארה"ב ביקשה לדחות אותה

על פי ה"וושינגטון פוסט", בקייב הכינו תוכניות נרחבות לפגוע ברוסיה במלאת שנה לפלישה ב-24 בפברואר • הערכה: התוכנית נדחתה מחשש שרוסיה תגיב בנשק גרעיני טקטי • ראש המודיעין הצבאי האוקראיני: "מתקפת הנגד שלנו תהיה היסטורית" • "לשחרר את השטחים שלנו בגבולות 1991 עוד השנה? בהחלט אפשרי"

הכיכר האדומה במוסקבה. , צילום: רויטרס

אוקראינה התכוונה לתקוף במוסקבה במלאת שנה לפלישת הרוסים, אולם התוכנית בוטלה לבקשת האמריקנים, כך חושף ה"וושינגטון פוסט".

על פי הדיווח, שמבוסס על מסמכים שדלפו מהפנטגון, ראש המודיעין הצבאי (HUR) בקייב, הגנרל קירילו בודנוב, תדרך את קציניו "להיות מוכנים לתקיפות מרובות ב-4 בפברואר". "נתקוף עם כל מה שיש", אמר בודנוב.

הגנרל בודנוב, ראש המודיעין הצבאי בקייב, צילום: רויטרס

במודיעין האוקראיני השתעשעו גם במחשבה להפציץ את נמל נובורוסייסק הרוסי בים השחור – פעולה סמלית מעיקרה שעם זאת הייתה מפגינה את היכולת האוקראינית לפגוע בנכסים רוסיים.

נמל נובורוסייסק. יעד פוטנציאלי, צילום: אי.פי

ואולם כבר ב-22 בפברואר, הוציא ה-CIA מסמך חדש, שלפיו HUR "הסכימה, לבקשת וושינגטון, לדחות את התקיפות על מוסקבה". מי התערב אצל האוקראינים ומדוע בקייב הסכימו לבקשה לא נמסר, אולם ההערכה היא שהבקשה נבעה מחשש שרוסיה תגיב בנשק גרעיני טקטי, במיוחד אם יתברר שאמצעי לחימה אמריקניים היו מעורבים בתקיפה האוקראינית.

לפני ימים אחדים נודע כי רוסיה ביטלה כמה מצעדים מסורתיים שתוכננו באזורים הסמוכים לאוקראינה בתשעה במאי - בין השאר מחשש לתקיפה אוקראינית. 

בודנוב (37) עצמו התראיין היום לאתר חדשות אוקראיני ואמר כי מתקפת הנגד האוקראינית הגדולה תתרחש עוד באביב הזה. בתשובה לשאלה אם קצב אספקת הנשק מהמערב גורם לו לשקול מחדש את ההערכה, השיב בודנוב: לגמרי לא. בין אם זה מוצא חן ובין אם לאו, אנחנו מתקרבים למערכה היסטורית בתולדות אוקראינה. זו עובדה, וכולם מבינים אותה. מתי תתחיל המתקפה זה סוד, אולם כולם מבינים שאנו מתקרבים אליה. אשר להיקף האספקה ולקצב שלה, ברור שהיינו רוצים יותר, ויותר מהר. אולם נפעל בהתאם למה שקיים כעת".

בתוך כך, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי בששת החודשים האחרונים שלחה איראן לרוסיה יותר מ-300 אלף פגזים ומיליון קליעים. משלוחי האמל"ח נעשו באמצעות אוניות בים הכספי. המשלוחים הם עוד עדות לקשרים בין טהרן למוסקבה, שהתהדקו בשנה האחרונה לנוכח הסנקציות שהוטלו על הקרמלין בעקבות הפלישה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר