בשיתוף מקורות
ראשי ההתיישבות היהודית בישראל הבינו כבר מתחילת הדרך שכדי לפתח את החזון הציוני ולהקים כאן בארץ מדינה משגשגת - נדרש תחילה לפתור את הבעיות שמציב משק המים. הקרקעות עליהן התיישבו העולים הראשונים סבלו מאתגרים מורכבים כמו אזורי מדבר, ביצות וטרשים – מבלי להזכיר את האיומים הביטחוניים שסבבו. איך יעבירו המתיישבים מים לפיתוח החקלאות? ואיך יספקו את כמות המים הנדרשת לקליטת גלי העלייה הרבים שצפויים להגיע לארץ?
כדי לצלוח את המשימה הוקמה לפני 86 שנה חברת 'מקורות' - חברה קטנה עם שישה עובדים בלבד. החברה החלוצית הציבה לעצמה חזון אדיר: לפתח מפעל מים אחיד בראייה כוללת של כל המשאבים וצורכי המים של ארץ ישראל. בתחילה הוקם מפעל מים קטן ואזורי שתפקידו היה לספק מים לשתייה ולחקלאות ליישובי הצפון – והשאר היסטוריה. ב'מקורות' עבדו במרץ והמשיכו לפתח פתרונות חכמים ופורצי דרך כדי לנצל כל טיפה.
2 צפייה בגלריה
מתקן סינון אשכול - חברת מקורות
מתקן סינון אשכול - חברת מקורות
מתקן סינון אשכול - חברת מקורות
(צילום: חץ הצפון)
עם קום המדינה, הסרת מגבלותיו של המנדט הבריטי וההבנה שחברה מודרנית חייבת נגישות למים, החלו ליישם את התוכניות שנרקמו להקמת מוביל המים הארצי – שיוביל מים מהצפון הגשום אל הנגב הצחיח. המוביל הארצי היה גורם מכריע ועורק ראשי בפיתוחה של המדינה הקטנה, כ-130 ק"מ שחיברו את קצוות הארץ למים, הפכו אותה לירוקה יותר והשפיעו רבות על עתידה של המדינה הקטנה. כ-4,000 עובדים נרתמו למלאכה המורכבת שארכה מספר שנים. באותן השנים יזמה החברה פעולה ייחודית נוספת: זריעת עננים בשמיים כך שיגבירו את כמויות הגשם שיורד בצפון הארץ.
וכך, חברה קטנה עם חזון גדול – 'מקורות', חברת המים הלאומית, הצליחה לחבר את כל קצוות המדינה לרשת המים - משכונות המגורים ועד אזורי התעשייה והחקלאים בשטח. ההצטיינות ופריצת הדרך של מפעל המים הציוני בהיבטי תשתיות, מחקר, ידע מקצועי וטיפול במשאבי מים התאפשרה ומתאפשרת עד היום בזכות ההון האנושי. ההתמודדות עם משברים ואתגרים אילצו הביאו את המוטיבציה והנכונות לחפש פתרון לכל בעיה – ואלו תכונות שמסייעות לנו להתמודד עם האירועים הבלתי צפויים שצופן העתיד.

ממשיכים להזרים חדשנות

"...לא ייבצר מאנשי המדע והטכנולוגיה שלנו, אם יקדישו לכך מיטב מחקריהם ויקבלו לשם כך כל הסיוע מצד המדינה - למצוא תהליך זול להתפלת מי-ים. השקיית השממה במי-ים מזוקקים תיראה היום לרבים כהזיה, אולם פחות מכל מדינה אחרת צריכה ישראל לחשוש ל"הזיות" העשויות לשנות סדרי-בראשית בכות החזון והמדע וכושר-חלוצי. כל היש בארץ זו הוא פרי "הזיות" שנתממשו בכוח החוט המשולש של חזון, מדע וכושר חלוצי", כתב בן-גוריון בשנת 1956.
ואכן, אין זו הזיה. פרויקט נוסף ומרכזי במפעל המים החלוצי הוא ההתפלה. תהליך שבו מי תהום או מי ים הופך את המים המליחים למים מתוקים, נקיים וצלולים שראויים לשימוש בבתים ובשדות החקלאים – וכל זה באמצעות טכנולוגיה שהולכת, מתפתחת ומשתדרגת משנה לשנה.
צעדיה הראשונים של התפלת מים מליחים בישראל נעשו כדי לספק מים לעיר הדרומית אילת. ומאז, במשך יותר מ-50 שנה של התפלה ומחקר בתחום, 'מקורות' הקימה מעל 20 מתקנים למי תהום או ים, הפועלים בשיטות מתקדמות. וקצת מספרים: החברה מספקת כ־1.5 מיליארד מיליון קוב מים בשנה לכ־4,800 לקוחות (יישובים, מפעלים ותאגידי מים) ולכ-8 מיליון צרכני קצה, באמצעות 3,000 מתקנים ויותר מ־12,000 קילומטרים של קווי מים וצנרת.
2 צפייה בגלריה
מתפיל גרנות -  חברת מקורות
מתפיל גרנות -  חברת מקורות
מתפיל גרנות - חברת מקורות
(צילום: נפתלי הילגר)

מתכוננים לאתגרי העתיד

משבר הקורונה לימד אותנו על חשיבות אספקת המים גם בעת משבר. ובשנה האחרונה, תחת מציאות של התחממות גלובלית, העולם לומד להסתגל למציאות חדשה של דלילות מקורות מים, גידול מתמיד באוכלוסייה והצורך לספק מים ללא הפסקה ובאיכות מעולה.
את המשבר שכולנו מכירים היום כבר זיהו במקורות כבר לפני מספר שנים. החברה החלה להיכנס לשווקים חדשים ולהרחיב את הפעילות בשווקים הקיימים - ובהצלחה מסחררת. לתחום המים יש פוטנציאל גם לייצר קונפליקטים בין מדינות, וגם לקרב בין עמים במישור האישי. חברת מקורות מסייעת למדינות רבות בעולם בייעוץ בתחום הפיתוח והניהול של משק המים. החברה סיפקה ייעוץ לבניית מתקני התפלה בקפריסי, שם היא אחראית על 40% מההתפלה באי, וביצעה עבודת תכנון באזורים שלמים במדינות כמו ארגנטינה, אזרבייג'ן, והודו. מאז הסכמי אברהם, התאפשר למקורות לספק סיוע וייעוץ אפילו למדינות ערב כמו מרוקו ובחריין, שם מקורות עזרה בתכנון מתקני התפלה וטיפול בשפכים, ועזרה ביישום טכנולוגיות מתקדמות לשליטה וניהול מערכות מים.
בחודש מרץ האחרון הכריזה חברת המים הלאומית 'מקורות' על הקמת פורום המים הבינלאומי שיאפשר שיתוף של הידע העצום שצברנו כמדינה קטנה שמתמודדת עם אתגרים גדולים ומורכבים למדינות אחרות שזקוקות לסיוע בהתמודדות עם משבר האקלים והשפעותיו.
בצד הידע העצום בתחומי המים, מקורות משקיעה משאבים רבים באימוץ טכנולוגיות חדשות, תוך פריצת גבולות הדמיון. החברה ניצבת בחזית הטמעתן של טכנולוגיות מים חדשניות, ומשקיעה בחברות הזנק (סטארט אפ) שונות כדי לצמצם את טביעת הפחמן שלנו ולהוריד את צריכת האנרגיה בחברה. מאמצים אלו הביאו לכך בשנה שעברה, שנת 2022, זכתה מקורות להכרה היסטורית כאחת מחברות המים המובילות בעולם בתחומי החדשנות והטכנולוגיה.
וכמדינה קטנה שמראשית דרכה התמודדה עם אספקת המים לאזורים הצחיחים, חקרה ומצאה פתרונות פורצי דרך - כיום, ישראל ניצבת כמקור ידע מרכזי בעולם כדי לספק מענה לאתגרי המידבור המתרחבים כתוצאה מההתחממות הגלובלית. בשנה החולפת ביקרו בישראל משלחות מקצועיות רבות מרחבי העולם במטרה ללמוד על מחזור שפכים, חדשנות, טכנולוגיה וניהול משק מים באקלים מדברי וזוהי ההוכחה הכי קלאסית למותג ישראלי מנצח.
בשיתוף מקורות