גם בבני ברק זוכרים

בעוד בתקשורת מתקוטטים מי ראוי להיכנס לבתי העלמין הצבאיים, הולכים ונתפסים המקומות לטקס הזיכרון השנתי לחללי צה"ל החרדים • 11 חללים, נוסף על 19 מהנח"ל החרדי הישן • ויש גם נופלים חרדים בפעולות האיבה

חיילים בגדוד נצח יהודה (ארכיון), צילום: דודי ועקנין

שעות ספורות לפתיחת אירועי יום הזיכרון, והמתח הולך וגובר. מתח שהגיע לנקודת רתיחה עם פרסום רשימת השרים והח"כים מהקואליציה שלא שירתו בצבא ושיישלחו לבתי העלמין.

זכותן של המשפחות השכולות לדרוש כל שהן חפצות בנוגע לנוכחות ליד קברי יקיריהן, אך לא ניתן להתעלם מהמוסר הכפול שמלווה קולות של פוליטיקאים ושל אנשי תקשורת שקפצו על העגלה.

עד לאחרונה טענו המוחים שזה לא בסדר שאין נציגות חרדית באירועי הזיכרון: "גם לא משרתים, וגם לא מכבדים את הנופלים". לפתע התהפכו היוצרות, והבעיה היא שחלק מהשרים החרדים שמכבדים ומוקירים את הנופלים לא שירתו בצבא.

כל זה, בזמן שמנהיג המחאה שלהם שירת בעיתון "במחנה", ככל הנראה, ושאשתו נטשה ראיון בדמעות בזמן שאלה שעסקה בשירותו הצבאי. שלא לדבר על מיכאלי, שקראה לא לשלוח ילדים לצבא, או שותפיהם האמיצים לשעבר מרע"מ, שלא זוכים לאותה הביקורת הנוקבת. האם השלב הבא יעסוק במחאה נגד חרדים שעומדים בצפירה ומכבדים את הנופלים?

על רקע קולות הוויכוח הרמים שקורעים את החברה הישראלית בימיה הקדושים, כמעט נבלע קולם של המתגייסים החרדים. האנשים שהצביעו בקלפי גם לנציגים חרדים ודתיים שלא שירתו. כ־1,250 מתגייסים מדי שנה. 70 אחוזים מהם מתגייסים לקרבי בחטיבות ובגדודים השונים: גדוד נצח יהודה, המהווה ליבת שילוב חרדים בצה"ל; פלוגת תומר בגבעתי; חץ בצנחנים; פלגת הנגב בחיל האוויר. מלבד זאת, קיימים מסלולי "נצח" חרדיים לתומכי לחימה, באמ"ן, בזרוע היבשה ובחיל האוויר, מתוכניתנים ועד לחשמלאים.

לעמותת "נצח יהודה" יש קהילת בוגרים המונה יותר מ־20 אלף בוגרי צבא מהחינוך חרדי. לצורך ההשוואה, ב־1999 התגייסו 30 חרדים בלבד. כלומר, גידול של פי 100 ב־20 שנה. שילוב החרדים ידע עליות ומורדות, אך בשנים האחרונות הוא יציב ומוביליו צופים הרחבה משמעותית בשנים הקרובות.

את ניצני השינוי ביחס החברה החרדית הממסדית לבניה שפשטו את מדי א' של השחור והלבן ועלו על מדי הזית, ניתן לראות בכנס זיכרון ייחודי שנערך לראשונה אשתקד.

הכנס, שהופק בחסות עמותת "נצח יהודה" במטרה להנציח את החללים החרדים, אירח את בכירי הפוליטיקאים והרבנים. מיו"ר ש"ס אריה דרעי ועד לרב הראשי של ירושלים שלמה משה עמאר. הטקס התנהל באופן מעט שונה מהטקסים הכלליים, והתוכן שלו האזינו המשתתפים היה מדויק יותר לצביון חייהם הדתי. כך יכלו אימהות ואבות לחיילים חרדים להיחשף בצורה נינוחה לעולמו של בנם.

בעוד בתקשורת מתקוטטים מי ראוי להיכנס לבתי העלמין הצבאיים, הולכים ונתפסים המקומות לטקס הזיכרון השנתי לחללי צה"ל החרדים. 11 חללים, נוסף על 19 מהנח"ל החרדי הישן. ויש נופלים חרדים נוספים שלא שירתו במסלולים החרדים ושקשה למנותם, ויש גם הנופלים החרדים בפעולות האיבה.

דווקא מלמטה, היכן שלא נשמעות זעקות הקרב של הפוליטיקאים, נרקם קשר עדין ואמיץ בין משפחות הנופלים והמשרתים. רקמה אנושית ישראלית אחת חיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר