1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בחיפה קיבל לאחרונה תביעה שהגיש בן 89 נגד ילדיה מנשואים קודמים של אשתו המנוחה, והצהיר כי דירה שרשומה על שמה וכן כספים בחשבונות בנק שלה היו רכוש משותף שלהם כבני זוג. השופטת ענבל קצב-קרן דחתה את גרסת הילדים שלפיה לא הייתה כוונת שיתוף בנכס, והורתה שבן הזוג יקבל חצי מהתמורה עבורו.
התובע היה נוצרי קתולי שהכיר את המנוחה ב-1975 כששניהם היו נשואים לאחרים. הם ניהלו קשר דיסקרטי עד שנחשפו ב-1978. לאחר גילוי הקשר הוא התגייר, המיר את שמו לבקשת זוגתו והם עברו לגור יחד. השניים נישאו ב-2010 לאחר פטירת אשתו הראשונה ולא נולדו להם ילדים משותפים. לטענתו, במשך 42 שנה הם חלקו חיים משותפים, תחילה כידועים בציבור ובהמשך כזוג נשוי, עד מותה ב-2020.
לטענתו הקרבתו למען המנוחה לא ידעה גבולות. למענה הוא עזב את אשתו ובנותיו, המיר דתו, שינה את שמו ודאג לכל מחסורה. הוא ציין שבשנים האחרונות לחייה סבלה המנוחה מאי ספיקת כליות סופנית, נזקקה לטיפולי דיאליזה והוא שהה לצד מיטתה 24 שעות ביממה כשהוא נושא בעלויות הכרוכות בהסעת המנוחה באמבולנס.
עו"ד שירי רובינס גולןעו"ד שירי רובינס גולןמיכל קושרוב
לדבריו, ב-1985 נרכשה הדירה שבה חיו ובה הוא מתגורר עד היום. לשיטתו, מדובר בנכס משותף חרף הרישום על שם המנוחה בלבד. הוא הסביר שהדירה נרכשה במחיר מסובסד נוכח סיוע שלו הייתה זכאית המנוחה ממשרד השיכון ולכן נרשמה על שמה בלבד.
הילדים טענו מנגד שאימם חתמה על הסכם ממון מול בן זוגה ולפיו הדירה נרשמה על שמה בלבד, רישום המהווה ראיה חותכת לתוכנו. לדבריהם, התובע אישר כי בשנה שבה נחתם ההסכם פרץ סכסוך בין המנוחה ובנותיו, והיא סילקה אותן מהדירה. שכפועל יוצא מכך נערך ההסכם. מאוחר יותר האם גם חתמה על צוואה שבה הורישה את רכושה לילדיה.
השופטת ענבל קצב-קרן קבעה כי מטרת בני הזוג בהסכם הייתה להצהיר על מעמדם כידועים בציבור, ולא לקבוע את המשטר הרכושי שיחול ביניהם. היא הוסיפה שמהעדויות שנשמעו עלה כי מערכת היחסים בין בני הזוג הייתה הרמונית ואוהבת.
היא ציינה שהדירה נרכשה במהלך חייהם המשותפים, ולשם כך ניטלה משכנתא אשר החזריה שולמו במהלך אותה תקופה. לפיכך, יש לראות בדירה נכס משותף, בין אם מחמת החלת השיתוף בין הצדדים בהיותם ידועים בציבור במועד רכישת הדירה, ובין אם מחמת הפסיקה הנוהגת לעניין כוונת שיתוף ספציפית בנכס חיצוני. השופטת הוציאה צו לפירוק השיתוף בדירה וחלוקת התמורה שווה בשווה בין הצדדים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד פטין רזוק • ב"כ הנתבעים: עו"ד גיא אופיר ואח' • עו"ד שירי רובינס גולן עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין