ברוח בן גוריון: נדרש חוזה חדש בתוך מדינת ישראל

אנחנו זקוקים לחוזה בין הממשלה לאזרחים, חוזה בין האזרחים לאזרחים, חוזה שבתמצית שלו לכולם יש זכויות וחובות שווים • זה היעד החדש והמאבק החשוב של המדינה - אין ברירה אחרת

יועז הנדל , צילום: אורן בן חקון

פנייה לאחיי החרדים לקראת יום העצמאות ה־75 של מדינת ישראל, הריבונות היהודית השלישית בהיסטוריה של העם שלנו: זה נגמר. מה שהיה - לא יכול להיות עוד. נדרש חוזה חדש בתוך מדינת ישראל: חוזה בין הממשלה לאזרחים, חוזה בין האזרחים לאזרחים, חוזה שבתמצית שלו לכולם יש זכויות וחובות שווים.

את כל הילדים מתמרצים ללמוד לימודי ליבה כדי שיקבלו זכויות דומות, ומדינת ישראל נמצאת בכל מקום ופינה. אין אוטונומיות, אין שטח מת שבו המדינה לא קיימת - לא במגזר החרדי ולא אוטונומיה חסרת משילות במגזר הערבי.

אך תחילה, חשוב לי להוציא את טיעוני השנאה הלא ענייניים שהפכו לתירוץ הכי גרוע לא לעשות כלום. אין לי דבר נגד לימוד תורה, וגם לא נגד אורח החיים החרדי. אני מכיר בחסד הגדול, באנשים הטובים שיש במגזר החרדי, בעמותות הצדקה והנתינה. יש לי פינה גדולה בלב לשליחי חב"ד, שאיתם אני נפגש בכל מקום בעולם. אני מעריך את הלמדנות ואת קידוש המילה הכתובה, ואני בוודאי לא שונא חרדים.

"החרדי הממוצע הוא עני", צילום: אורן-בן-חקון

אבל למרות הרשימה הזאת, אני מחויב - מחויב למדינת ישראל, לבית השלישי שהקמנו כאן, לחזון הציוני. לכן, עם כל הכבוד, אין שום סיכוי שאסכים לטייח לעוד כמה שנים את העיוות המובנה שביחסי המדינה והנציגות החרדית הפוליטית, את תהליך חקיקת החוקים שמתערבים לאחרים בחיים, אבל מונעים מהמדינה להתערב באוטונומיה החרדית. אין סיכוי שאסכים לטייח את המונופול שנוצר על היהדות שלי, שקובע כי רק הדרך החרדית קובעת.

אין לי כוונה להמשיך לעצום עיניים מול חינוך שיש בו יתרונות רוחניים גדולים, אבל שאין בו יתרונות תעסוקתיים. אין בו קמח, ולפעמים - כמו שאתם ואני יודעים - לפעמים גם אין תורה. אני בעד שילוב חרדים, בעד מדינת ישראל, ולכן מתכוון להיאבק.

הנתונים מוכרים: רוב תלמידי כיתות א' כבר לא לומדים בחינוך ממלכתי־ציוני. המגזר החרדי גדל, וכך גם הערבי. בירושלים, עיר הבירה שלנו, רק שליש מהכיתות שנפתחות לתלמידי א' הן כיתות שבהן ילמדו היסטוריה של מדינת ישראל, יעמדו בצפירה ביום הזיכרון ויתחנכו על דור החלוצים, על ההתיישבות, על הגשמה עבודת האדמה ועל קליטת העלייה. כ־40% מהישראלים בלבד מתגייסים לצבא. במגזר החרדי פחות מ־10% מתגייסים או עושים שירות לאומי. שיעור המתגייסים הכללי הולך וקטן - ושיעור המשתמטים הולך וגדל.

האדם הפשוט נדחק

אני מכיר משפחה וחברים חרדים שחיים בעוני ובסגפנות. בעניין הפרנסה: הפוליטיקה דחקה את האדם הפשוט. החרדי הממוצע הוא עני. איש לא נותן לו כלים להתפרנס, והמדינה בגדה בו למען הסכמים קואליציוניים. אני מכיר רבנים עשירים, ופוליטיקאים חרדים עשירים עוד יותר. זה כל כך צורם לי בעין, שלא אכפת לי במה יאשימו אותי. אילי נדל"ן, חליפות יוקרה, מלונות פאר לנציגי ציבור - בעוד הציבור לא גומר את החודש. והכי גרוע - אני רואה את שנאת החינם שנשפכת ברחובות בכל הצעת חוק מטומטמת של שליחי ציבור חרדים לכאורה.

נדרש מתווה חדש ברוחו. בן גוריון, צילום: כהן-פריץ-לעמ

חוק חמץ שלא תרם לקידוש חג הפסח. חוק לימוד תורה שמחלל שם שמיים, ושבניגוד לכתוב בתורה על מלחמת מצווה נותן פטור למי שרוצה. הפסקת פעילויות של חילונים בשבת ישראלית, פגיעה בתחרות בענף הכשרות למען קרטלים. אין מאבקים על הלנת שכר; גר, יתום ואלמנה; כיבוד אב ואם; תרומות ומעשרות. במקומם יש מאבק על פסקת ההתגברות.

ישראל 2048

בישראל יש קבוצה הולכת וקטנה שמשרתת בצבא ומשלמת מסים רבים, מיעוט שמניב את רוב ההכנסות מדינה. עזבו את הוויכוח על הרפורמה - זה ויכוח על איך ישראל תיראה ב־2048. הימין הציוני שמאמין בהגנה על המולדת חייב לנקוט עמדה.

לכן נדרש חוזה חדש, מתווה חובות וזכויות. לא משנה איך קוראים לו. בן־גוריון פטר 400 בחורי ישיבה מיישוב עברי של 600 אלף. היתר נשלחו לצבא העם. בימינו, עם אוכלוסייה של 9 מיליון, אפשר לקבל פטור דומה של 5,000 לומדי תורה שיהיו הטובים ביותר - לעומת 64 אלף שמקבלים כיום פטור של "תורתו אומנותו". בחברה החרדית יש ארגוני חסד שיכולים לשמש שירות לאומי של שנתיים. אותה החובה תחול גם במגזר הערבי. אין פטור לאיש. הטובים שבישראלים יתגייסו לצבא לשירות משמעותי, והגנה על המולדת עדיין תהיה האידיאל. מי שלא יכול או לא רוצה - יעשה שירות לאומי, ו־10% מהחרדים יקבלו פטור ללימוד תורה. מי? העילויים, הטובים ביותר בלמידה. וכך גם בחברה הכללית.

מי שישרת את המדינה בצבא או בשירות לאומי יקבל הטבות מפליגות. מי שלא ישרת - לא יקבל דבר. בתי ספר שילמדו לימודי ליבה יקבלו סבסוד מהמדינה וסיוע פדגוגי. מי שיבחר להתנתק מהמדינה - לא יקבל דבר.

כדי שזה יקרה, יש לעקוף את הפוליטיקה החרדית המסואבת ונטולת יכולות ראיית הכלל. צריך לעקוף גם את הפוליטיקה המוכרת של החילונים - הדף החלק המפורסם של גנץ לחרדים. אדמו"רים ורבנים אמיצים, ומולם - ממשלת אחדות ציונית. זה היעד של מדינת ישראל, זה החוזה החדש שצריך להגיש לאזרחי המדינה, זה המאבק החשוב. נשמע רחוק, אבל זה יקרה, כי כך נראית עצמאות ציונית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר