נסללה הדרך להקמת יישוב לבעלי צרכים מיוחדים בצפון הארץ: הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע), בראשות מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח, המליצה היום (ג') פה אחד למועצה הארצית לתכנון ולבנייה לאשר את שינוי תוכנית המתאר המחוזית צפון, על מנת לאפשר את הקמת היישוב החדש "שיבולת" המיועד לבעלי צרכים מיוחדים ויוקם בגליל התחתון.

>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מדובר ביישוב כפרי שנועד לאפשר מגורים לקהילה משולבת, שתכלול אוכלוסייה של בעלי צרכים מיוחדים לצד אוכלוסייה כללית תומכת. במסגרת התוכנית יוקמו יחידות דיור עבור בעלי צרכים מיוחדים שיהיו מותאמות להם מבחינת נגישות, לצד יחידות מגורים למשפחות שכוללות גם בעלי צרכים מיוחדים וכן יחידות דיור למשפחות מהאוכלוסייה הכללית.
1 צפייה בגלריה
האזור בו יוקם היישוב החדש. בקעת בית נטופה
האזור בו יוקם היישוב החדש. בקעת בית נטופה
האזור בו יוקם היישוב החדש. בקעת בית נטופה
(צילום: זיו ריינשטיין)
20% מהמגרשים ביישוב יוקדשו לבעלי צרכים מיוחדים, כך שניתן יהיה להקים עליהם דירות ייעודיות לבעלי מוגבלויות. הייחוד ביישוב לעומת ערים אחרות שבהן יש דירות מונגשות הוא שכבר בראשיתו המדינה מגדירה שהוא מיועד עבור בעלי צרכים מיוחדים.
התוכנית להקמת היישוב שיבולת הופקדה להתנגדויות הציבור במרץ 2022. הוולנת"ע שמעה את המתנגדים לתוכנית ואת נציגי לשכת התכנון המחוזית צפון, המועצה האזורית גליל תחתון ומשרד הרווחה והביטחון החברתי. בין היתר, בדיונים עלה החשש לגבי אופן הבטחת השילוב של האוכלוסיות ביישוב, בעיקר שהאוכלוסייה המיוחדת תהיה מיעוט, ויוקם עוד יישוב פרברי על שטח פתוח. למרות ההתנגדויות, החליטה הוועדה לתת אור ירוק להקמת היישוב, בהמשך להחלטות קודמות שהתקבלו במוסדות התכנון.
הוולנת"ע קבעה כי "מדובר בתוכנית בעלת חשיבות ציבורית וחברתית, המאפשרת מתן מענה לאוכלוסייה עם מוגבלויות, תוך שילובה בקהילה ושיתופה בפעילות הקהילתית, בשירותים ובממשקים עם היישובים הסמוכים". עוד קבעה הוולנת"ע כי "מדובר במקרה ייחודי המצדיק פתרונות חריגים", ובכך למעשה התייחסה לעובדה שהיישוב צפוי לקום על שטח פתוח – עובדה שנוגדת את מדיניות מינהל התכנון לפיה לא יקודמו יישובים על שטחי טבע או חקלאות.
מהוולנת"ע נמסר כי "מתוך רצון לצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים הסמוכים וברציפותם, הוחלט כי היישוב יוקם בצמידות ליישוב בית רימון, וכן הוחלט על צמצום היקף השטח המיועד לפיתוח. נקבעה צפיפות ממוצעת של 3 יחידות דיור לדונם על מנת לייעל את השימוש בקרקע".

היוזמה להקמת היישוב קודמה לפני 20 שנה

היוזמה להקמת היישוב קודמה ב-2003, אז ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, יזם תוכנית להקמת 10 יישובים קהילתיים בצפון, כולל היישוב שיבולת שעל רכס הר תורען. היישובים בסביבה התנגדו להקמתו מחשש שימשוך אוכלוסייה חזקה ויפגע בהם, ובמשרד להגנת הסביבה ובחברה להגנת הטבע התנגדו בשל הפגיעה הצפויה בטבע ובנוף. בסופו של דבר, ועדות התכנון לא אישרו את הקמת היישוב, ורק ב-2015 אישרה המועצה הארצית להקים יישוב המשלב אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים.
ב-2018 החליט קבינט הדיור להקים את שיבולת כיישוב צמוד דופן ליישוב בית רימון. למעשה, זהו היישוב השני שמקודם בוועדות התכנון המיועד לבעלי צרכים מיוחדים, כאשר באוגוסט באותה השנה אישרה הממשלה גם את הקמת היישוב דניאל, המוקם בימים אלה ממערב לאופקים ובסמוך למוסד "עלה נגב", כפר שיקומי עבור ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית משולבת בנכויות פיזיות קשות.
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אמליח, מסר כי "מדובר בשלב נוסף בדרך להקמת יישוב ייחודי, המשלב אוכלוסייה בעלת צרכים ייחודיים בקהילה. מדובר במטרה בעלת חשיבות ציבורית וחברתית מהמעלה הראשונה".
סגן ראש המועצה גליל תחתון, אופיר שיק, הוסיף: "שיבולת תהווה מודל ייחודי כיישוב קהילתי חדש בגליל, המתוכנן מראשיתו ככפר שילוב לאנשים עם צרכים מיוחדים. זהו צעד היסטורי ומשמעותי בדרכנו הארוכה ואנו מברכים את מינהל התכנון על כך".