75 הספרים שכל ישראלי צריך להכיר: הכוח האחר, מאת יהודית הנדל

את הכאב על מות בעלה, הצייר צבי מאירוביץ', הפכה יהודית הנדל ליצירה מיוחדת במינה שנעה בין האוטוביוגרפי לבדיוני • בשפה ספק יומיומית ספק פיוטית, ובתחביר מוזיקלי כמעט, היא משרטטת "ציורי מילים" שלא מרפים מהקורא

לרגל מלאת 75 שנה למדינה, ביקשנו ממבקרי הספרות של ישראל היום לגבש רשימה של 75 ספרים זכורים ונשכחים, משפיעים ונידחים, אהובים ושנואים, שהספרות הישראלית לא היתה מכירה את עצמה בלעדיהם.

שם ספר: הכוח האחר
מחברת: יהודית הנדל
שנת הוצאה: 1984
הוצאה: הקיבוץ המאוחד / ספרי סימן קריאה
מספר עמודים: 135

אוטוביוגרפיה? בדיון? שירה אקפראסטית בפרוזה? כמו כל יצירת מופת אמיתית, גם "הכוח האחר" הוא חסר ז'אנר. אין גדרות ואין הגדרות שיוכלו לסגנון של יהודית הנדל, מהכותבות המעטות בעברית שמסוגלת לנפק משפט כמו "וכל מה שהיה בתוך האור ראו מאחורֵי, ואת העצים ברחוב ראו רק איך שהם נעים" ועדיין לשמור על חינניות אצילית. לא עגה של יומיום לפנינו, גם לא פיוט. בדומה לקירות הפגומים שעליהם נח מבטה שוב ושוב, גם השפה של הנדל מתקלפת, וסדקים עמוקים נפערים לאורכה ולרוחבה.

הסדק שממנו בוקע "הכוח האחר" הוא מות בן זוגה של הנדל, הצייר צבי מאירוביץ', שגם לאחר פטירתו נוכח בביתם דרך יצירותיו שנותרו באטלייה ובזיכרון. את העולמות המופשטים שצייר במכחול ובעיפרון ובסודה קאוסטית, היא מציירת מחדש במילים, בתחביר הג'אזי האופייני לה.

כמו הציפור נטולת הכנפיים שמתגלה בשולי אחד הציורים, גם הספר משופע בהפתעות נפלאות המציצות בין שכבות הצבע המילולי, מעין כתמים חכמים וממוזלים על קנבס הנייר של הנדל. או כפי שהיא עצמה מיטיבה לאבחן: "כתמים שאינך שוכח, כמו משפטים שאינך שוכח, מוצאים את דרכם לבדם".

לרשימה המלאה>>

באנר 75 הספרים

כריכת הספר הכוח האחר, צילום: הקיבוץ המאוחד / ספרי סימן קריאה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר