כשמכבי ת"א קירטעה בתחילת העונה האמנתי שעדיין מוקדם לשפוט אותה. נכון שבסופו של דבר, אחרי ההפסד בגמר הגביע, יישרתי קו וכתבתי כאן טור שאמר בגדול שעודד קטש בדרך החוצה, אבל המציאות חושבת אחרת, לפחות כרגע. לאחר סיום עונה מרשים, אולי המרשים ביותר שהיה לנו כאן מאז עונת 2014 (תסלחו לי שאתעלם בצורה כמעט נפשעת מעונת הקורונה. וכן זה סיום יותר מרשים גם מהעונה שעברה, לדעתי) שלוש נקודות שכל אוהד מכבי ומעל לכל ההנהלה והמנהל המקצועי החדש צריכים לקחת לתשומת ליבם.
1. זמן. אז כבר נגעתי בזה בקטנה בפתיח. כל קבוצה צריכה זמן, ללמוד את השיטה, להתחבר ולהתגבש, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בקבוצה שנבנתה כמעט מאפס, עם זרים חדשים צוות מקצועי חדש, שיטה חדשה וגם פציעות שפקדו אותה לעיתים קרובות בעונה (עוד נגיע לזה).
2 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א
שחקני מכבי ת"א
שחקני מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
יש מי מהאוהדים שמיהר לשפוט ואפילו לסיים את דרכו של קטש במכבי. אוהדים רבים כבר כתרו כתרים לפבלו לאסו, צ'אבי פסקואל ועוד ועוד. עודד מבחינתם לא היה כבר רלוונטי.
כמו שדאגתי לומר בכל שלב של עונה את הכסף סופרים במדרגות. עדיין לא הגענו למדרגות האלה. אבל הגעה לפיילאוף בעונה משוגעת של היורוליג מהמקום החמישי (להזכירכם ערב המחזור האחרון מכבי הייתה במקום ה־7 עם סיכוי נמוך להגיע למקום ה־5 ובכל זאת עשתה את זה). זה בהחלט הישג יפה עבור קבוצה שרוב העונה דשדשה במקומות 8־10.
אז הלקח שנלמד מזה הוא לתת לדברים לקרות. אי אפשר להוריד את הגליוטינה על עונה, סגל, שחקן או מאמן בחודש נובמבר. צריך לחכות לראות איך הדברים ייראו בסביבות פברואר. נכון שבשלב הזה הטווח שלך לתקן מתקצר וכמעט אפסי. אבל להוריד מסך בנובמבר מכבי הייתה מפספסת את רייס, פארקר, טיוס, עונת 2014 וגם את העונה הזו כנראה.
2. Less is more או בעברית קלוקלת – פחות זה יותר. בשנים האחרונות, דווקא מאז שהוחל בארץ החוק רוסי, מכבי פנתה לשדות זרים. כמעט בכל עונה מאז היא החזיקה שמונה זרים לפחות. העונה היא מחזיקה בסגל עשרה זרים. נכון שיש כמה שחקנים שבאו בעקבות פציעות של שחקנים אחרים ולא כולם שיחקו יחד בו זמנית, אבל בשורה התחתונה יש עשרה זרים.
הרוטציה הייתה די מבולגנת ומפוזרת בעקבות כמות השחקנים. אני אזהר ואומר שהייתה תחושה לעיתים שעודד מבצע "חילופים חברתיים" כשהכניס את הולינס, בריימו, או אפילו את אדאמס. דווקא אחרי הפציעות שקצת ניקו את הסגל וצמצמו את הרוטציה וגרמו לעודד למקם כל שחקן בעמדה שלו (פוית'רס בעמדה 4?) מכבי התייצבה גם הגנתית ובטח התקפית והדברים התחילו להתחבר.
לקראת חזרתו של פוית'רס לסדרה מול מונאקו הייתי מצפה מעודד להמשיך ברוטציה שהביאה אותו עד כאן ולהשתמש בפוית'רס כגיבוי לניבו וסורקין. יש לזה כמה סיבות. הראשונה, אם לא מקולקל אל תתקן. אבל יכול להיות שדווקא מול מונאקו כן יהיה צורך לתקן. בסופו של דבר, כולנו זוכרים את המשחק בצרפת, יותר נכון את הרבע האחרון וקריסת המערכות הטוטאלית שמכבי חוותה. אבל אלכס צריך להיכנס לרוטציה הקיימת ולא להגיע למצב שמכבי בונה רוטציה חדשה במיוחד עבורו.
2 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א אלכס פויתרס
שחקן מכבי ת"א אלכס פויתרס
איך הוא ישתלב בחזרה. פויתר'ס
(צילום: עוז מועלם)
הסיבה השנייה, כושר משחק. אני לא יודע להגיד באיזה כושר נמצא פוית'רס. עדיף, בטח ביורוליג, בטח ברבע גמר, שייכנס לאט לאט. אז זה הקלח השני, פחות זה (לפעמים) יותר. אבל ה"פחות זה יותר" בא לידי ביטוי בצורה נוספת. מכבי התייצבה כשהיו לה פחות זרים בסגל. אולי פורמט ה-8־10 זרים כבר מיצה את עצמו. אולי הגיע הזמן לבנות את הקבוצה בצורה שונה וזה מביא אותי לנקודה השלישית והאחרונה.
3. איכות הזרים. בקיץ הזה מכבי הביאה זרים ששיחקו ביורוליג כמעט בכל עמדה. למעשה ה"הימורים" היו ג'רל מרטין ובונזי קולסון, אבל מרבית הסגל ראה וטעם יורוליג. סביר להניח שחלק מהשחקנים הגיעו בזכות הפיצויים הכלכליים השמנים שמכבי קיבלה מאנאדולו ופנר על סקוטי וזיזיץ'. אבל בשורה התחתונה ההחתמות היו של זרים איכותיים או של כאלה שהיה בהם פוטנציאל (קולסון ומרטין).
מכבי צריכה למצוא את הנוסחה להביא זרים יותר טובים ובפחות כסף. אם זה אומר להוריד את כמות הזרים בסגל משמונה לשישה. מה טוב. אבל ליצור משוואה חדשה שבה באים פחות זרים יותר טובים מאשר יותר זרים פחות טובים. כלומר, להביא יותר שחקנים כמו בראון ובולדווין או כאלה כמו קולסון ומרטין (כלומר עם פוטנציאל להתפוצץ) שגם יכולים לקחת את הקבוצה לשלבים האחרונים והגבוהים ביותר ביורוליג, במקום להביא תשעה זרים שחלקם שחקנים נשכחים כמו קולטון אייברסון, סדריק סימונס, ויטור פאברני וטרבור אמבקווה. בקיצור Less is more.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.