ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה: הערב ב-20:00 - העצרת המרכזית ביד ושם

מדינת ישראל מתייחדת עם זכרם של ששת מיליוני היהודים שנרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם • עצרת הפתיחה הממלכתית תערך בכיכר גטו ורשה ביד ושם בירושלים ותלווה בטקסים ואירועים נוספים ברחבי הארץ • "חשוב שהעולם יראה וישמע את מה שהתרחש באושוויץ" • הלו"ז המלא

35 שנים למצעד החיים, צילום: GettyImages

מדינת ישראל תתייחד הערב (שני) עם זכרם של ששת מיליוני היהודים שנרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם במהלך השואה, עם תחילתו של יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ג.

ב־20:00 תתקיים עצרת הפתיחה הממלכתית בכיכר גטו ורשה ביד ושם בירושלים. בעצרת יישאו דברים נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו. ביד ושם נערכים לכך שתהיה מחאה במקום.

לו"ז אירועי יום השואה, צילום: ללא

במקביל, מחר ייצא לדרכו "מצעד החיים", שיציין השנה 35 שנים להיווסדו בהשתתפות אלפים מרחבי העולם. השנה, לראשונה זה שלוש שנים בשל השפעת הקורונה, המצעד יתקיים במתכונת מלאה עם משלחות מיותר מ־25 מדינות. המצעד יעמוד בסימן "הגבורה היהודית בשואה ורוח האדם", ויציין 80 שנה למרד גטו ורשה. בין היתר ייקחו השנה חלק נכדיהם של לוחמי המחתרת היהודית אי"ל (הארגון היהודי הלוחם) ובהם איל צוקרמן, נכדתם של מפקדי הארגון צביה לובטקין ואנטק צוקרמן, וניר יערי, נכדה של הלוחמת בלה יערי.

את המצעד יובילו השנה 42 שורדי שואה מישראל וממדינות נוספות ולצידם בכירי ממשל וארגונים ישראליים. ישתתפו גם בני הדור השלישי לשורדי שואה מאושוויץ ומתוניסיה, ולראשונה יודלק בטקס לפיד שיוקדש לשואת יהדות צפון אפריקה.

"לעולם לא עוד"

במצעד יצעדו השנה גם ניצול השואה אריה פינסקר בן ה־93 ובנו אילן. אריה נולד בשנת 1930 בצפון טרנסילבניה. בספטמבר 1940 הועבר לאזור הונגריה ובמארס 1944 פלשה גרמניה להונגריה והיהודים רוכזו בגטאות ומשם נשלחו לאושוויץ, ביניהם גם משפחתו של אריה.

יצעדו ביחד במצעד החיים, אריה פינסקר בן ה־93 ובנו אילן,

"היינו משפחה עם תשעה ילדים, אבא ואמא", הוא מספר. "כשהגענו לאושוויץ, שישה אחים ואחיות ואבא ואמא נספו מייד. אני ועוד שני אחים שלי היינו במחנה צוענים, שם אני ועוד אח היינו בצריף של ניסויים בילדים. בהתחלה היו שם אלף ילדים ונשארנו רק שליש. הילדים מתו מהתנאים הקשים ומהניסויים שעשו בהם. בסופו של דבר נשארנו 26 ילדים ונשלחנו למחנה דכאו. מדכאו נשלחנו למחנות משנה, שם הייתי שמונה חודשים. מתוך 26 ילדים, נשארנו אחרי צעדת המוות חמישה ילדים".

במאי 1945 אריה הוצא ב"צעדת מוות" לכיוון אוסטריה ובמהלכה שוחרר בידי כוחות בעלות הברית. לאחר המלחמה הוא פגש את שני אחיו ששרדו, יוסף ויצחק, ויחד הם עלו ארצה. אריה התגייס ללחימה במלחמת העצמאות, ועם שחרורו בשנת 1949 היה ממייסדי מושב היוגב.

"אני רואה חשיבות גדולה בנושא של מצעד החיים, כיוון שמגיעים אליו מכל העולם. המצעד מזכיר את מה שהתרחש בשואה, וכמו שאנחנו לא שוכחים את חורבן בית ראשון ושני, אז חשוב מאוד שכל העולם ייראה וישמע מה שהתרחש בשואה. במיוחד לנו, שחיים בארץ".

משלחות נוער מישראל במצעד החיים, פולין (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

הבן אילן, שיצעד לצד אביו, אמר: "מבחינתי זו תזכורת למה שאירע ולהחיות את המשפט 'לעולם לא עוד'. להפוך אותו למשהו ממשי. מבחינתי, להיות עם אבא שלי, לצעוד לצידו, זו גאווה בלתי רגילה והמחשה אמיתית של הניצחון שלנו, של העם היהודי, על הנאצים. ובעיקר בשביל להזכיר לכל העולם ולעם היהודי היושב בציון את הנושא של האחדות - כמה חשובה האחדות, כמה חשוב כיבוד האחר ושרק ביחד ננצח".

רוב השורדים - נשים

על פי נתונים של הביטוח הלאומי, 148,763 שורדי שואה זכאים לקצבאות. 61% מהשורדים הן נשים ו־ 39% הם גברים. בגילים 90 ומעלה יש רוב גדול יותר של נשים - 66%. בקרב שורדי השואה, 20% הם בני 90 ומעלה. 46,450 שורדים מקבלים השלמת הכנסה, מרבית הזכאים לתוספת השלמת הכנסה הם בני 89-80, בסך הכל 36,384 אנשים שהם 78% מכלל השורדים. 97,301 שהם 33% מהשורדים בגילים 89-80 מקבלי קצבת סיעוד ומהווים 65% מכלל השורדים.

אתי פרחי, מנכ"ל הקרן לרווחת נפגעי השואה: "הגיל הממוצע של ניצולי השואה הוא 86, והם צריכים את העזרה שלנו עכשיו. חלקם צריכים סיוע חומרי, חלקם נפשי, חלקם עריריים וכל שדרוש להם, הוא אוזן קשבת, יד מחבקת וכתף תומכת".

ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "האחריות הציבורית והחברתית שלנו היא לסייע לשורדי השואה ולוודא כי הם חיים בכבוד הראוי להם".

השתתף בהכנת הידיעה: יורי ילון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר