הודות לסגנון המשחק שלו, קשה מאוד לא לאהוב את ג'ק גריליש, שהוא מסוג השחקנים ששווה להדליק את הטלוויזיה רק בשביל לצפות בהם. עד כה ב-2023, ממיר הפליימייקר בן ה-27 את הכישרון שלו לרמת ביצוע שהוא טרם הראה במדי מנצ'סטר סיטי, ומאז החזרה מפגרת המונדיאל מדובר באחד השחקנים החמים בפרמייר-ליג, תוך שהוא מבסס את עצמו בהרכב של פפ גווארדיולה, המאמן שידוע בגאונותו כמו גם ברוטציות הרבות - ולעיתים אף מופרכות - שהוא מבצע.
במסגרת הליגה, תרם גריליש שני שערים ושני בישולים בצמד המשחקים האחרונים, הוא מעורב בשמונה שערים מאז דצמבר ופתח ב-13 משחקיה האחרונים של סיטי, אחרי שבחצי הראשון של העונה רשם רק שמונה הופעות. לגריליש לקח זמן למצוא את המקום שלו אצל אלופת אנגליה, שבקיץ 2021 הפכה אותו לשחקן היקר בתולדותיה כאשר שילמה עבורו 100 מיליון ליש"ט לאסטון וילה. תג המחיר העיף את הציפיות לשמיים, אך בעונה שעברה הוא תרם רק שלושה שערים ושלושה בישולים ב-26 הופעות בליגה, ובמשחק האליפות במחזור האחרון מול האקסית הוא כלל לא שותף.
5 צפייה בגלריה
ג'ק גריליש
ג'ק גריליש
מראה מה הוא שווה. גריליש
(צילום: Mike Hewitt/Getty Images)
כמו כל שחקן שמגיע לקבוצה גדולה בהרבה כסף ומתקשה לעמוד בציפיות, השיג לעצמו גריליש מבקרים רבים. אך הם לא לקחו בחשבון את העובדה שלוקח זמן לעשות את קפיצת המדרגה לקבוצה גדולה, ובטח כשהמאמן שלך הוא גווארדיולה, שיש לו כמה מהטקטיקות המורכבות בעולם. ראחים סטרלינג למשל, הגיע למספר דו-ספרתי של שערי פרמייר-ליג רק בעונתו השלישית תחת המאמן הספרדי, וגם לריאד מחרז הייתה התחלה לא פשוטה אצל הסיטיזנס.
"קבוצות רבות מתגוננות במערכים סגורים מולנו, וזה לא היה המצב באסטון וילה", סיפר גריליש על קשיי ההתאקלמות. "הייתי רגיל לעשות מה שאני רוצה, ולא ידעתי איך להשתנות. לא תיארתי לעצמי עד כמה קשה יהיה להסתגל לקבוצה ומאמן חדשים". לפני המעבר לסיטי, הוא בילה את כל הקריירה אצל וילה, גדל באקדמיה שלה והפך להיות הקפטן האהוב. בעונותיו האחרונות אצלה, הרעיון המרכזי של הקבוצה היה למסור את הכדור לגריליש ושהוא כבר ייצר משהו. בסיטי מנגד הוא עוד גלגל שיניים במערכת של מאמן שמקדש יותר מכל את הקבוצתיות. הוא היה צריך זמן כדי להבין כיצד להשתלב, וצוות האימון היה צריך זמן ללמוד איך להפיק את המיטב מסגנון המשחק שלו.
והנה, שנה וחצי לאחר המעבר, גריליש מועדף לחלוטין בעמדת הכנף השמאלי על פני פיל פודן, שחקן אדיר בפני עצמו שפתח בנבחרת אנגליה במונדיאל בעוד גריליש רק עלה מהספסל. וזה לא רק המספרים שחווים צמיחה - קבלת ההחלטות שלו השתפרה, הוא מפנה שטחים עבור חבריו, מרבית ההתקפות עוברות דרכו והוא נכנס לרחבה בתדירות גבוהה בהרבה מאשר בעבר.
5 צפייה בגלריה
ג'ק גריליש פיל פודן פפ גווארדיולה
ג'ק גריליש פיל פודן פפ גווארדיולה
שינוי בהיררכיה. גריליש מחליף את פודן
(צילום: Botterill/Getty Images)
אפילו בעבודת ההגנה הוא חווה שדרוג משמעותי, במיוחד במשחק הלחץ, שהיה עד לא מכבר לנקודת חולשה שלו. ב-0:3 על באיירן מינכן בליגת האלופות באמצע השבוע הוא חטף את הכדור לבלם דאיו אופאמקאנו על סף הרחבה ואז מסר בעקב לארלינג הולאנד שבישל לברנרדו סילבה, וב-1:4 על ליברפול - אולי משחקו הטוב בקריירה - גמע גריליש 70 מטר כדי לעצור את מוחמד סלאח מלכבוש שוב ולקבוע 0:2 אדום.
מההתחלה הצהיר גווארדיולה כי גריליש הוא השקעה לטווח הארוך ושאין ציפייה ממנו להשתלב מיד. "הוא הולך לספק חמש או שש שנים אדירות בזכות הכישרון שלו, ואצלנו יש לו את כל התנאים כדי להראות את הכישרון הזה. הוא יכול לקחת את המשחק שלו לרמה הבאה", אמר המאמן כאשר החתים את גריליש. הוא העניק לו חוזה לשש שנים, כמו גם את המספר 10, כשהוא יודע כמה טוב הוא יכול להיות ומצפה שהוא יישאר תכול לתקופה מתמשכת. כעת מתחיל גריליש להצדיק את הציפיות - גם המנייה שלו במשחק הפנטזי נמצאת בעלייה חדה - ויכול להיות שבהמשך העונה הוא יהיה השחקן שיעשה את ההבדל במאבקיה של סיטי, שמכוונת לזכייה בליגת האלופות ובאליפות.
הודות לריצה של שישה ניצחונות והפסד אחד בלבד ב-11 משחקי הליגה האחרונים שלה, מגיעה ליון למחזור ה-31 של הליגה הצרפתית מהמקום השביעי, רחוקה חמש נקודות בלבד מהמקום החמישי שמוביל לאירופה.
המשחקים של הקבוצה של לורן בלאן מומלצים במיוחד עבור מי שאוהב לגלות שחקנים צעירים רגע לפני הפריצה שלהם. שישה משחקני ההרכב ב-1:3 על ראן במחזור הקודם הם בני 23 ומטה, כשהבולט ביותר מבניהם הוא היהלום בן ה-19 ריאן שרקי, שחקן הכנף הצרפתי, שכבש העונה שלושה שערים ובישל עוד חמישה.
5 צפייה בגלריה
ריאן שרקי מול מרקיניוס
ריאן שרקי מול מרקיניוס
יהלום. שרקי מול מרקיניוס
(צילום: STEPHANE DE SAKUTIN / AFP)
ויאריאל של המאמן קיקה סטיין היא כנראה הקבוצה הכי לא יציבה באירופה. אקס ברצלונה קיבל את התפקיד באוקטובר, ואחרי ארבעה משחקים בהם לא ניצח (הראשון הסתיים ב-2:2 מול הפועל באר-שבע) כבר שמע חלק מהקהל קורא לפיטורו. הצוללת הצהובה הגיבה עם שישה ניצחונות רצופים בכל המסגרות, ונראה היה שהדברים הולכים לכיוון הנכון. ארבעה הפסדי ליגה רצופים בינואר ופברואר החזירו את הלחץ על סטיין ונראה היה שקבוצתו יוצאת מהמאבק על ליגת האלופות, רק שהיא הגיבה עם חמישה ניצחונות ותיקו בששת המחזורים האחרונים, כולל 2:3 ענק על ריאל מדריד בחוץ במחזור האחרון.
ההיסטוריה האחרונה מלמדת אותנו שכעת לא צריך להניח שהכל יישאר ורוד עבור ויאריאל, אבל הסימנים בהחלט חיוביים. אם שחקן הכנף הניגרי סמואל צ'וקווזה ימשיך עם היכולת מהניצחון על ריאל, במהלכו כבש צמד נפלא, הצוללת הצהובה תגרום להרבה בעיות עבור שתפגוש אותה עד לסיום העונה. כרגע היא חמישית, רחוקה ארבע נקודות מריאל סוסיאדד שבמקום הרביעי, שמוביל לצ'מפניונס.
5 צפייה בגלריה
סמואל צ'וקווזה
סמואל צ'וקווזה
הסימנים בהחלט חיוביים. צ'וקווזה חוגג מול ריאל
(Jose Breton \ AP)
אחרי שלא מכרה אותו בחלון ההעברות של ינואר, בורוסיה מנשנגלדבאך הודיעה אתמול (חמישי) כי מרקוס תוראם, כוכב הקבוצה ושחקן נבחרת צרפת, יעזוב את המועדון בחינם ב-30 ביוני, תאריך סיום החוזה שלו. מדובר בחדשות מרעישות, ולא רק בגלל האמפתיה שניתן לגלות כלפי מנשנגלדבאך בשל ההפסד הכספי, אלא מכיוון שאחת הקבוצות הגדולות תתחזק בקיץ בשחקן מצוין, ובחינם.
החלוץ בן ה-25 תרם העונה 13 שערים וארבעה בישולים ב-26 הופעות בונדסליגה, והוא מציע הרבה יותר מרק מספרים. הדבר הבולט ביותר במשחק שלו הוא הגודל (1.92 מטר) והמסגרת המוצקה שבאים לצד מהירות מסחררת וזריזות, שיחדיו יוצרים חלוץ שקשה מאוד לעצור. לפי הדיווחים, ברצלונה, מנצ'סטר יונייטד, ארסנל, צ'לסי וקבוצות נוספות - כבר מכינות עבורו הצעה.
5 צפייה בגלריה
מרקוס תוראם קיליאן אמבאפה
מרקוס תוראם קיליאן אמבאפה
בקרוב שחקן חופשי. תוראם חוגג עם קיליאן אמבאפה בשמינית גמר המונדיאל
(צילום: Elsa/Getty Imag)
פורסם לראשונה: 15:55, 14.04.23