כאוס התורים למשרד הפנים
(צילום: שמוליק דודפור)
בינואר 2022 פרסמנו לראשונה ב-ynet על עומס בלתי הגיוני בכל מה שנוגע לקביעת תורים למשרד הפנים, בין אם מדובר בחידוש דרכונים, תעודת זהות או כל שירות אחר, כאשר זמן ההמתנה עמד על כחצי שנה. מאז ועד היום התחלפה שרת הפנים איילת שקד באריה דרעי, שלאחר פסילת מינויו על ידי בג"ץ מכהן בתפקיד באופן זמני שר הדתות מיכאל מלכיאלי, וגם מנכ"ל המשרד התחלף ועדיין שום דבר לא השתנה מעבר להבטחות ופתרונות קוסמטיים שנועדו לאפשר הוצאת דרכונים זמניים - עליהם משלמים הישראלים אגרה גבוהה בהרבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפני שלושה חודשים התקיים בנושא דיון בוועדת הפנים של הכנסת, ושוב חזרו ההבטחות. סגן שר הפנים, ח"כ משה ארבל, אף הצהיר כי "תיערך בדיקה מקיפה של התנהלות רשות האוכלוסין וההגירה, וייבחנו הכשלים הנוגעים למילוי תפקידיה הבסיסיים ביותר בנוגע להנפקת תעודות זהות וחידוש והנפקת דרכונים".
1 צפייה בגלריה
תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
(צילום: דני שדה)
אייל סיסו מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה החדש שנכנס לתפקידו לפני כחודש, התייחס לנושא הבוקר (חמישי) בריאיון לאולפן ynet וגם הוא הבטיח הבטחות: "בחודש האחרון עבדתי יום ולילה כדי לבנות תוכנית גדולה, רב-שלבית. אנחנו כרגע לא נפרסם את כל הפרטים עד שהם לא יהיו סגורים ב-100%. אני מקווה מאוד שבימים הקרובים אנחנו נפרסם תוכנית שתביא בשורה לעם ישראל בהרבה מאוד מובנים.
"עם ישראל ואזרחי ישראל זכאים לקבל שירות טוב, מהיר, אני חייב להגיד זו תופעה עולמית זה לא רק אצלנו קורה, אבל זה לא מעניין אותי מדינות אחרות – אני מסתכל על מדינת ישראל. ואני מקווה מאוד שבימים הקרובים אנחנו נבוא עם בשורה".
אתה לא חש מבוכה מסוימת שבמשך כמעט שנה וחצי אתם לא מסוגלים לספק תורים ודרכונים? "ברור שגם אני לא חש טוב עם זה כאזרח קודם כל. יש ברשות חבר'ה מחויבים מסורים שעובדים יום יום, ולפעמים גם לילה כדי לפתור את הבעיה. הם עובדים מאוד קשה, חוזרים הביתה בשעות הערב המאוחרות, וסופגים ביקורת שלא בצדק. הם לא עושים רק דרכונים, יש הרבה מאוד משימות זה 600 איש שנותנים שירות ל-10 מיליון אנשים, מגוון של שירותים ועומדים בלחצים מאוד לא פשוטים ועושים עבודה נהדרת ואני חייב להגיד קודם אני גאה בהם, הם עושים עבודה יפה.
"ישבנו תכננו, מקווה מאוד שבימים הקרובים אנחנו נבוא עם בשורה שאולי תיתן שיפור מסוים בטווח המיידי אבל בטווח הרחוק יותר של כמה חודשים אני מקווה שתהיה בשורה משמעותית, טכנולוגית שתסייע לאנשים לקבל תור בזמן סביר".
סיסו התייחס גם לטענות ברשתות החברתיות על השתלטות של "בוטים" על תורים ואישר כי אכן זוהו מספרי טלפון שדרכם הוזמנו מאות תורים: "ניטרנו את מספרי הטלפון ומחקנו כ-5,000 תורים של אנשים שהזמינו באמצעות הדרך הזאת. זה לא משהו טבעי ולא משהו סביר שאדם מזמין 110 תורים או 65 או 41".
ואתם לא מתריעים ולא אומרים לאנשים עלינו פה על 5,000 תורים מזויפים, אל תשלמו? "מהסיבה הפשוטה כפי שאמרתי שמחקנו את זה מספר ימים לפני החג בתקווה שזה לא יחזור על עצמו. כרגע זה לא קיים, במקביל לפעולה שעשינו, עלו מספר אנשים והוציאו את זה בטיקטוק, אין לנו בעיה עם זה הם האירו את המצב, להפך הם מסייעים לנו. יש מקרה בודד אחד, של מישהי שהגיעה ממדינת חבר העמים וחשבה שצריך לשלם, אני דיברתי עם לירון, הבחור שפירסם בטיקטוק, ומקרה אחד בודד, זה לא תופעה, אי אפשר להצביע על תופעה בגלל מקרה אחד בודד".
יש לציין כי החל מנובמבר 28 לשכות מינהל האוכלוסין ברחבי הארץ מנפיקות דרכון זמני לשנתיים ללא תור בעלות של 435 שקל למבוגר ו-215 שקל לקטין עד גיל 18, כך שבכל מקרה אין כל הגיון בתשלום של מאות דולרים על תורים לדרכון קבוע כפי שנטען ברשתות החברתיות.
יש לגשת ישירות לעמדת המודיעין בכל לשכה. שם להגיש טופס בקשה מלא וחתום, שתי תמונות פספורט, אישור תשלום באינטרנט, ודרכון קודם. במשרד הפנים הדגישו שניתן להגיש את הבקשה בלשכה אליה משויך אזור המגורים בלבד, והבטיחו כי "הדרכון הזמני יישלח בדואר רשום בתוך שבוע ימים מיום הגשת הבקשה". בנוסף, ניתן עדיין להנפיק דרכון זמני בנתב"ג עד יומיים לפני הטיסה, בעלות של 845 שקל למבוגר ו-435 שקל לקטין עד גיל 18.
עוד יצוין כי בחודשים האחרונים וגם היו יש מספר יוזמות פרטיות שנועדו להתריע לאזרחים על תורים פנויים ולסייע להם בקביעת התור.
מרשות האוכלוסין נמסר בתגובה: "מכירת תורים למשרד ממשלתי הינה עבירה על החוק ואדם שלדעתו נעשתה עבירה זו כלפיו, רשאי להגיש תלונה במשטרה. לגופו של ענין, בחודשים האחרונים בוצעה שורה של צעדים שנועדו להגדיל את היצע התורים או לספק פתרונות לכל מבקשי התורים. בימים אלה מבוצע ניטור של מספרים מהם הוזמנו עשרות תורים ואלו נמחקים. הנושא נמצא בראש סדר העדיפויות וגם כיום, עם כניסתו של המנכל החדש, נעשים צעדים מאומצים לצמצום התורים וביניהם: תגבור העובדים ביחידה לייצור דרכונים אשר הוביל להכפלת מספר הדרכונים המיוצרים ביום ובמקביל, תגבור העובדים בלשכות מינהל האוכלוסין אשר יתרום להוספת מאות תורים עבור הציבור ועוד. אנו ממשיכים לפעול להגדלת היצע התורים ומשוכנעים שתהיה הקלה כבר בשבועות הקרובים".