יד ושם נגד משרד החינוך: לא נכון לבקר בחלק מהאתרים בפולין

הנספח להסכם שמאפשר את חידוש משלחות הנוער כולל גם אתרים חדשים • משרד החינוך: "לבקשת הפולנים נוספו אתרים לרשימה, אולם אין כל חובה לבקר בהם" • יד ושם: "אתרים בעייתיים - חשד לעיוות אירועי השואה"

תלמידים מישראל יחזרו בקרוב לפולין. ארכיון, צילום: יוסי זליגר

יד ושם, רשות הזיכרון לשואה ולגבורה, יוצאת בביקורת על חלק בנספח להסכם שנחתם בין ממשלות ישראל ופולין, שמאשר את חידוש הוצאת משלחות התלמידים לסיורים במחוזות השואה.

"רשימת האתרים המופיעה בנספח להסכם, שיד ושם לא היתה שותפה להרכבתה, כוללת אתרים בעייתיים שלא נכון לבקר בהם במסע חינוכי", נאמר בהודעה רשמית שפרסם המוסד. "משלחות היוצאות דרך יד ושם לא יבקרו בשום אתר שיש בו משום חשד של עיוות אירועי השואה או נרטיב שאינו נכון היסטורית. אנו מאמינים שכך ינהגו כל משלחות הנוער שייצאו מישראל לפולין בעתיד".

מסעות לפולין, ארכיון, צילום: Paul Stecura

על פי ההסכם, שמאפשר את חידוש המשלחות מישראל לפולין לאחר כשנתיים וחצי שבהן לא נערכו, ניתן גם לבקר במוזיאונים שמנציחים את רוצחי היהודים בשואה ומציגים את הפולנים כקורבנות הגרמנים. ניתן לבקר בהם, אך לא חובה.

"יד ושם רואה ערך חשוב בקיום משלחות מישראל לפולין ללימוד השואה ולשימור זיכרונה", נאמר בתגובת יד ושם. "משלחות אלו צריכות להיערך עם הכנה, הדרכה ועיבוד מתאימים תוך עמידה על האמת ההיסטורית על שלל היבטיה, כולל אלו שנוגעים לחלקם של פולנים ברדיפת יהודים בשואה, הסגרתם ורציחתם וכן במעשי הצלה. לא נראה שההסכם שנחתם לחידוש מסעות התלמידים מכתיב או מגביל את האפשרות לקיום המשלחות באופן זה".

"כמו בעבר"

משרד החינוך הבהיר כי אין כל חובה לבקר באתרים מהסוג הזה, ובהודעה רשמית שפרסם כתב: "לאור המשבר שנוצר בתקופת הממשלה הקודמת, עמלו אנשי המקצוע על מציאת פתרון מוסכם לחידוש המסעות לפולין. במהלך יצירת התוכנית המחודשת למסעות הסתמכו הצוותים על האתרים שבהם ביקרו המשלחות בשנים קודמות, כשהרציונל הינו להשאיר את אופיין של המשלחות כפי שהיה בעבר".

יד ושם, ארכיון, צילום: אורן בן חקון

"במסגרת המסעות יעסקו התכנים בהנחלת זיכרון השואה, בהשמדת העם היהודי ובמאורעות היסטוריים בתקופת השואה. לבתי הספר ישנה מחויבות לבקר באתר אחד מתוך רשימה ארוכה של אתרים. רשימה זו מורכבת מאתרים היסטוריים רבים שהיו, כאמור, חלק מתוכנית המסעות גם בשנים הקודמות. כל סיור שהיה בעבר יכול להתקיים בדיוק וללא שינוי גם בעתיד". עם זאת, מוסיפים במשרד החינוך, כי "לבקשת הפולנים נוספו אתרים לרשימה, אולם אין כל מחויבות לבקר באתר ספציפי זה או אחר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר