יום שני, 10.06.2024 שעה 00:32
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
8525-7536מכבי ת"א1
7428-7536מכבי חיפה2
6140-5536הפועל ב"ש3
5947-4836הפועל חיפה4
4444-3836מכבי בני ריינה5
4446-3936בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
4057-4433מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3640-4533בית"ר ירושלים5
3649-2833הפועל חדרה6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • בני סכנין
  • 1 - 4
  • הפועל ב"ש
  • מכבי חיפה
  • 2 - 0
  • הפועל חיפה
  • מכבי ת"א
  • 0 - 2
  • מכבי בני ריינה

לקחו את החוק לידיים: מופעי האבוקות מתעצמים

האוהדים נועזים יותר ורוצים "לנרמל" את הפירוטכניקה במגרשים, המשטרה מנסה למנוע זאת, אך אין ענישה מרתיעה. תמונת מצב לתופעה שצוברת תאוצה ביציעים

|
אוהדי מכבי חיפה (עמרי שטיין)
אוהדי מכבי חיפה (עמרי שטיין)

בשבוע האחרון אוהדי מכבי תל אביב ומכבי חיפה לקחו את מופעי הפירוטכניקה צעד נוסף קדימה והבעירו את היציעים. רבים מהאוהדים ביציעים שלהם אחזו בידיהם שתי אבוקות, ללא שום פחד על אף שמדובר בעבירה פלילית, ולקחו את החוק לידיים – תרתי משמע. בשנתיים האחרונות, כך נדמה, התופעה הזו רק הולכת ומתעצמת באצטדיוני הכדורגל בישראל.

בשבועות האחרונים האוהדים הפכו את מופעי הפירוטכניקה למתוחכמים יותר ועוצמתיים יותר. בדרבי החיפאי, אוהדי מכבי חיפה הכינו תפאורת פלקטים כמו במשחק מחשב של ספינות מלחמה, בסופה הספינה האדומה הותקפה על ידי הירוקה וכדי להמחיש איך היא "התפוצצה" ועלתה באש, הודלקו עשרות אבוקות ונורו זיקוקים מהיציע.

אוהדי מחזיקים אבוקות (איציק בלניצקי)אוהדי מחזיקים אבוקות (איציק בלניצקי)

זה קרה גם במשחק האחרון של מכבי תל אביב בבלומפילד נגד מכבי חיפה השבוע, כשעשרות אוהדים החזיקו אבוקות בוערות בידיים עם השלט "יש לי אש בעיניים" שנתן רמז על כך שהיציע עמד לבעור. לאחרונה אוהדי בית"ר ירושלים השתמשו בפירוטכניקה בטדי, אוהדי הפועל תל אביב עשו זאת לא פעם במהלך העונה, ואפילו היו אוהדים של מכבי בני ריינה ובני סכנין שהדליקו אבוקות.

אבוקות ביציעי מכבי תל אביב (שחר גרוס)אבוקות ביציעי מכבי תל אביב (שחר גרוס)

האוהדים בישראל לוקחים סיכון ומנסים "לנרמל" את הדלקת האבוקות – כלומר להפוך זאת לדבר שבשגרה. השבוע אוהדי מכבי תל אביב הניפו שלט מחאה ביציע עליו נכתב "אבוקות זה לא פשע". אוהדי מכבי חיפה מצהירים ברשתות החברתיות על "המהפכה הפירוטכנית" ומוכרים חולצות עם העיצוב "פירוטכניקה ברמה גבוהה", תוך שהם טענו כי האבוקות הודלקו באופן בטיחותי ולא נזרקו למגרש.

נדמה כי רוב הקהל דווקא מתלהב מהמופעים המרהיבים ומהיצירתיות של ארגוני האולטראס, עד כדי כך שאפילו כמה עובדים של מועדוני כדורגל מעלים סרטונים ותמונות של המופעים הללו לרשתות החברתיות ומדברים על כך, למרות הקנסות שהקבוצות סופגות ועל אף שבאתרים ובעמודים הרשמיים הן לא נותנות לזה את הבמה. מתחת לפני השטח מרגיש כאילו הקבוצות מתקשות לעצור את הדלקת האבוקות ויש תחושה שהתופעה רק הולכת ומתעצמת בישראל.

לאן זה הולך מכאן? האם צריך להתרגל לכך שיהיו מופעי אבוקות כמעט מידי משחק? האם קשה להתמודד עם קבוצה גדולה של אנשים שעושה זאת בעת ובעונה אחת? האם העובדה שכמות הפירוטכניקה התעצמה בכל מופע שכזה מקשה על בלימת התופעה? האם הקבוצות מסוגלות "לחיות" עם האבוקות בתנאי שהן לא נזרקות לדשא כך שהמשחק לא נעצר והקנסות לא יהיו גבוהים? האם האזרח מסוגל לקבוע את רף האכיפה ולהציב גבולות חדשים? אלו השאלות הבוערות, תרתי משמע, שעומדות על הפרק.

אבוקות ביציע הפועל תל אביב (ראובן שוורץ)אבוקות ביציע הפועל תל אביב (ראובן שוורץ)

בזמן שהמדינה עדיין לא באמת מקדמת את הליך התקנות לקנסות שיחולקו על ידי המשטרה למתפרעים, כפי שפורסם ב-ONE, הקבוצות וחברות האבטחה ממשיכות לפעול כדי לעצור את זה, עם תיעוד של היציע בעזרת מצלמות מיוחדות וניסיונות לתפוס את מי שמדליקים את הפירוטכניקה, אלא שעם הזמן גם האוהדים הפכו למתוחכמים יותר. כשהם מדליקים את האבוקות, דואגים לעשות זאת כאשר הם מסתירים את פניהם ובחסות העשן מסירים את המסכות.

המשטרה עדיין לא הרימה ידיים ובשטח נעשות פעולות לעצירת המתפרעים, למרות שהקשב של השוטרים מופנה גם להפגנות ברחבי הארץ סביב הרפורמה המשפטית, מה שדורש הזרמת כוחות למוקדי המחאה כדי לדאוג לשלום הציבור. רפ"ק איציק עמיר, ראש המדור למניעת אלימות בספורט במשטרת ישראל, ציין: "בהשוואה לעונות קודמות, אין עלייה בכמות האירועים של הפעלת פירוטכניקה במגרשים, רואים את זה קורה בעיקר במשחקים הגדולים. נעשות הרבה פעולות כדי לשמור על החוק והסדר, שהן לא תמיד גלויות לעין, ונבוא חשבון עם כל פורע חוק".

אוהדי מדליקים אבוקות (עמרי שטיין)אוהדי מדליקים אבוקות (עמרי שטיין)

לדבריו של רפ"ק עמיר, "אנחנו מבצעים פעולות תוך שימוש במצלמות, בשוטרים סמויים ובמודיעין. יש מקרים שאנחנו תופסים את האוהדים תוך כדי ההפעלה של הפירוטכניקה ויש פעמים שכוח סמוי מבצע מעקב אחרי האוהדים והם נעצרים במחצית או בסיום המשחק. גם אם לא מגיעים לכל מפרי החוק באותו המשחק, יש מצלמות שמזהות אותם ובסוף נשים עליהם את היד כך שהם לא יוכלו להרגיש בטוחים. העונה עצרנו בתל אביב אדם שברכב שלו היו מעל 100 אבוקות ו-24 רימוני עשן כתוצאה מפעילות יזומה, והוגש נגדו כתב אישום באמצעות הפרקליטות כאשר בינתיים הוא מורחק מהמגרשים לכל אורך ההליך המשפטי. במשחק כדורסל בארנה בירושלים נתפסו שני אוהדים שהדליקו אבוקות והם הורחקו לשתי עונות. בלשים תופסים אוהדים שהדליקו רימוני עשן גם בליגות הנמוכות והם לא ייכנסו למשחקים בתקופה הקרובה".

אבוקות שנתפסו בבלומפילד (קרדיט: דוברות המשטרה)אבוקות שנתפסו בבלומפילד (קרדיט: דוברות המשטרה)

העונה יש עלייה בכמות המורחקים מהמגרשים. אם בעונה שעברה הורחקו 148 אוהדים, מתחילת העונה הנוכחית יש כבר 153 מורחקים – וזו עדיין לא הגיעה לסיומה. כמו כן, משך ההרחקות גדל בעקבות השינוי בחוק איסור אלימות בספורט שעבר רגע לפני פיזור הכנסת הקודמת, כך שאם בעבר האוהדים הללו היו מורחקים על ידי קצין משטרה ל-30 או ל-60 יום, כעת המשטרה יכולה להרחיק את מי שמפר את החוק ל-60 יום ובמקרה של הפרת תנאים או עבירה חוזרת להרחיקו בהמשך גם ל-150 או 180 יום.

"יש לנו כמות עצורים ומורחקים לא מעטה של 60 יום ו-180 יום, כך שהאוהדים מורחקים לתקופות ממושכות יותר", הסבירו במשטרה. "לפני כשבועיים תפסנו אדם שהדליק אבוקה בפעם השנייה העונה והוא כבר לא יחזור ליציעים עד לעונה הבאה, לאחר שקיבל הרחקה נוספת ל-180 יום. במקרים חמורים, האוהדים הללו מובאים בפני שופט שיכול להרחיק אותם לשלוש שנים ואם מדובר בעבירה חוזרת אז גם לחמש שנים".

אלא שהענישה הזו וההרחקות הללו לא באמת מרתיעות את האוהדים, כך נדמה. בחוק החדש של איסור אלימות בספורט גם ניתנה למשטרה האפשרות לחלק קנסות מנהליים בגובה של אלפי שקלים לאוהדים שייתפסו עם אבוקות, אך המהלך הזה עדיין לא יצא לפועל כאמור, משום שהתקנות עדיין לא עברו את אישור ועדת החוקה של הכנסת, שעסוקה בדיונים על חוקי הרפורמה המשפטית. הבחירות לכנסת, הבירוקרטיה במשרדי הממשלה והעובדה שהשרים עסוקים בהפגנות ברחובות – שאגב, גם בהן הודלקו אבוקות ורימוני עשן – כל אלה תוקעים את המהלך במשך חודשים ארוכים.

הפגנה נגד הרפורמה המשפטית, מעסיקה את הכנסת (רויטרס)הפגנה נגד הרפורמה המשפטית, מעסיקה את הכנסת (רויטרס)

"זה מתסכל את כולנו שהחוק של הקנסות המנהליים עדיין לא מגיע לכדי יישום בשטח", אמר משה עגייב שאחראי על תחום התשתיות, הרישוי והאבטחה בהתאחדות לכדורגל. "המדינה עסוקה בדברים אחרים בתקופה האחרונה והתחושה היא שהזניחו את הספורט. אמצעי פירוטכניקה ביציעים שמלאים באוהדים הם דבר מסוכן ואנחנו מאוד חוששים מזה, כי הפעלה לא נכונה שלהם עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לאזרחים נורמטיביים שבאו ליהנות ממשחק כדורגל, לפציעות קשות ולחנק".

רפ"ק עמיר ממשטרת ישראל טען כי "קנסות מנהליים יהיו שובר שוויון מול המתפרעים. אם אוהד ייתפס עם אבוקה הוא יקבל קנס משמעותי על המקום וזה ירתיע אחרים. משחקים בלי אבוקות הם לא פחות מרהיבים, המשחק זורם ויש אווירה נהדרת גם בלי זה. אבוקה באצטדיון כדורגל היא לא דבר בריא, כי כשהיא נדלקת היא עולה ל-2,600 מעלות צלזיוס, הלהבה שלה מסוגלת לשרוף כל חומר והעשן שלה הוא מגופרית, אשלגן ורכיבים מסרטנים. היא מסוכנת, ההפעלה שלה לא חוקית ביציעים והיא בכלל נועדה לימאים. בכל כנס אבטחה של אופ"א מדברים על זה ומדגישים עד כמה היא מסוכנת. במקומות דחוסים באנשים היא מזיקה לבריאות ויכולה לגרום לאסון, לכן כל מי שמעודד את זה גורם לנזק".

משה עגייב מסתובב במגרשים במשך שנים רבות, גם כמשקיף במשחקים. "לפני כעשר שנים אוהדי הפועל רמת גן הגיעו למשחק גמר גביע המדינה בנתניה והדליקו אבוקות מתחת לדגל פריסה. אני הייתי אחראי על האירוע הזה וכשזה קרה כבר ראיתי איך אני נכנס לבית סוהר באותו הלילה. זה היה מסוכן, זה נעשה על ידי צעירים שהדליקו את האבוקות ללא פיקוח ולדגל הזה לא היה אישור של כיבוי אש, כך שהוא היה עלול להתלקח ותוך כדי גם להוביל לחנק של האוהדים מכל העשן שהצטבר מתחת לדגל. אם מישהו שלא מנוסה בדברים האלה בא להדליק אבוקה וזה בכלל זיקוק, מה קורה במצב כזה בתוך היציע? מי ייקח אחריות על זה?".

לאחרונה המשטרה החליטה שלא לאשר לקהלים להכניס תפאורה של דגלי פריסה מהחשש שזה יאפשר להם להסתתר ולהדליק אבוקות, אלא אם נעשים צעדים בוני אמון בין הצדדים. "באצטדיון טרנר בבאר שבע יש דגלי פריסה שמופעלים באמצעות מנואלה. לנו כמשטרה אין בעיה עם זה, כל עוד דגלי הפריסה עומדים בתקן של כיבוי אש והקהל לא מנצל את זה כדי להדליק אבוקות", הדגיש נציג המשטרה איציק עמיר.

תפאורה של אוהדי באר שבע בעזרת המנואלה (מרטין גוטדאמק)תפאורה של אוהדי באר שבע בעזרת המנואלה (מרטין גוטדאמק)

לפני כשלושה חודשים התארחה בישראל משלחת של מנהלי אירועים ומאבטחים של מועדונים גדולים מהולנד, שהגיעו לארץ כדי להתרשם מניהול אירועי ספורט במדינה שנאלצת להתמודד עם איומים ביטחוניים ופיגועים. אלא שהשאלות שעלו מצד ההולנדים היו בעיקר על הגישה של הישראלים מול תופעת הפירוטכניקה ביציעים. "הם אמרו שזו תופעה מטורפת שמכה בכל אירופה", סיפר גורם שנכח בפגישה. "הם טוענים שבמגפת הקורונה הדור הישן של האולטראס פינה את מקומו לדור צעיר שהולך רחוק יותר בקטע הזה. גם בארץ זה המצב כי האוהדים כבר לא חוששים מהרחקות או ממעצרים ותופסים את האבוקות בידיים".

עגייב הוסיף: "יש מחקרים שנעשו על זה באירופה ושם נטען כי בתוך שנה-שנתיים זה צפוי להתמתן. בישראל כמות מופעי הפירוטכניקה ירדה מעט בחודשים האחרונים, למרות שרואים מופעים גדולים יותר. המשטרה פועלת כדי למנוע מופעים מהסוג הזה, אבל מבחינה חוקית אין הרתעה אמיתית. מי שמפעיל את הפירוטכניקה זה דור צעיר יותר ונועז יותר. הרחקות מהמגרשים? זה לא מדבר אליהם. הם כבר לא חוששים והתופעה הזו לא מתרחשת רק בישראל אלא בכל אירופה. קל להשיג אבוקה, זה לא משהו שמוגדר כנשק אלא זה מוצר שנמצא על המדפים. הקהל גם נהיה יותר מתוחכם, כך שהוא לא משליך את האבוקות לדשא אלא עושה הכל כדי שהמשחק לא ייעצר והקבוצה שלו או אנשים שנמצאים מסביב לא ייפגעו מזה ולא יהיה גם נזק כלכלי".

באירופה קורים כמה דברים מעניינים. לצד החמרת ענישה בחלק מהמדינות כלפי מי שמדליק אבוקות, בשבועות האחרונים הרשויות בצרפת הודיעו כי הן באות לקראת האוהדים ויאפשרו לקהלים הגדולים להדליק פירוטכניקה קרה באזור מוגדר מראש ובתנאי שביקשו אישור של חודש מראש, על מנת להסדיר את הנושא. מה שנקרא, לגליזציה. אבל לא בטוח שהאוהדים יסכימו לזה.

מופע פירוטכניקה של אוהדי פ.ס.ז' (רויטרס)מופע פירוטכניקה של אוהדי פ.ס.ז' (רויטרס)

בישראל נעשו כבר כמה ניסיונות דומים לבוא לקראת האוהדים. המועדונים הגדולים ניסו להרים את הכפפה ביחד עם המשטרה, אבל זה לא יצא לפועל. גם בהתאחדות לכדורגל נעשה ניסיון שכזה לפני כשנתיים, רגע לפני גמר גביע המדינה בין הפועל תל אביב למכבי תל אביב, כאשר גורם בהתאחדות סיפר: "פנינו לראשי ארגוני האוהדים והצענו להם לעשות תוכנית שתאפשר הפעלת פירוטכניקה קרה עם מפעיל מוסמך ובאופן חוקי. פירוטכניקה קרה עולה הרבה כסף, אבל רצינו שזה יהיה בטיחותי. אמרנו להם 'חבל על המעצרים והסכנה, בואו נעשה את זה מסודר ונגדיר מראש מה אפשר להדליק ביציע'. האוהדים סירבו לקחת בזה חלק".

המדינה הלכה לכיוון של החמרת הענישה עם קנסות מנהליים, הרחקות מהמגרשים לתקופות ארוכות יותר, הצבת רשתות מאחורי השערים כדי למנוע מהאבוקות להגיע לדשא, הפעלת מגנומטרים מיוחדים בכניסות ליציעים כדי לתפוס אמצעי פירוטכניקה ואפילו הסברה לשופטים שדנים בתיקים של המתפרעים בבתי המשפט - אלא שחלק מהמהלכים נגדם מתעכבים במשך חודשים ארוכים, כשהאוהדים ממשיכים כרגיל וככל הידוע העונה אין נפגעים מהמופעים הללו. האם גם בחודשים הקרובים האוהדים ימשיכו במופעי פירוטכניקה מתוחכמים?

אסור לפספס
נגןהכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
גם הכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
נגןתומר חמד בחופשה מפסיד במשחק טניס ומתעצבן
תומר חמד בחופשה מפסיד במשחק טניס ומתעצבן
נגןאיך הגיב לוקה דונצ'יץ' להחתמה של אמבפה?
איך הגיב לוקה דונצ'יץ' להחתמה של אמבפה?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */