את הבן הרשע כבר הזמנתם?

הסיבה שאנחנו ממשיכים לחגוג את ליל הסדר, גם אחרי אלפיים שנות גלות, היא שבסוף כולם יושבים סביב אותו השולחן • מחלוקות הן חלק מהדנ"א היהודי שלנו - אי אפשר איתן, אבל גם אי אפשר בלעדיהן

יושבים בסדר, צילום: מישל דוט קום

אחד האנשים המוזרים בליל הסדר הוא הרשע.

עם הרשע מתווכחים, כועסים ואפילו מקהים את שיניו.

מדוע אם כן, מזמינים אותו לארוחה המשותפת? התשובה נמצאת כנראה בגוף השאלה.

המשפחה אינה שלמה, ליל הסדר לא יהיה ראוי ללא הבן הרשע. וכל משפחה מפנה את האצבע בכיוון אחר.

השנה, כך מתברר, המתח העצום שאנו נמצאים בו גורם לרבים לדחות את מי שהם מזהים בתור הבעייתי שלהם - יהיה זה תומך הרפורמה המשפטית או מתנגד המהפכה המשטרית.

אז הנה לכם ארבע סיבות מדוע המסורת שלנו החליטה לא לוותר על אף אחד מארבעת הבנים:

הסיבה הפשוטה ביותר היא שהורים לא מוותרים על אף ילד. בכל משפחה יש חילוקי דעות והשקפות שונות. אבל הקשר המשפחתי חזק יותר מההבדלים האישיותיים והאידיאולוגיים בינינו. אם הילד "עושה הצרות", ה"טרבל־מייקר" המשפחתי, לא יישב יחד עם כולם, אז אין באמת משמעות להיותנו משפחה אחת. 

סיבה נוספת לכך שכולם מוזמנים לסדר היא שאנחנו עם של מחלוקות. תמיד היו, וכנראה תמיד יהיו מחלוקות בין יהודים.

התלמוד, הספר היהודי המכונן, הוא מחלוקת אחת גדולה. אם כל קבוצה בעם היהודי היתה מוציאה את מי שלא בא לה בטוב, היינו כנראה נעלמים כמו עמים רבים אחרים. הסיבה שאנחנו ממשיכים לחגוג את ליל הסדר, גם אחרי אלפיים שנות גלות, היא שבסוף כולם יושבים סביב אותו השולחן. מחלוקות הן חלק מהדנ"א היהודי שלנו. אי אפשר איתן, אבל גם אי אפשר בלעדיהן.

נקודה שלישית למחשבה: האאוטסיידר מאתגר את הסדר הקיים. אם תרצו, הרשע הוא החוצפן היהודי שבזכותו הפכנו לעם סקרן, נועז ושובר מוסכמות. בזכות החוצפה שלנו, ישראל היא מעצמת חדשנות והייטק. הרשע של אתמול, זה שעצבן ואתגר את כולם, הוא חתן פרס הנובל של מחר.

ולסיום, בסוף אין פה באמת רשעים. אני מאמין שגם כותב ההגדה לא באמת חשב שהילד שלו רשע. נכון, בכעסנו אנו מטיחים עלבונות וכינויי גנאי זה בזה, אבל בסוף אנחנו משפחה אחת.

ליל הסדר מלמד אותנו שיש בעיות שלא נפתרות.

הבדלים בין גישות והשקפות הם חלק מטבע המשפחה, האנושיות והעם היהודי. אבל החוסן שלנו נמדד בכך שאנחנו מסוגלים להכיל את ההבדלים. 

אף אחד מאיתנו, אף מגזר, לא הולך להיעלם.

לכן אין לנו ברירה אלא לשבת יחד סביב השולחן, גם אם זה לא נעים ואפילו קשה.

בלי הילד ה"רשע", אין ליל סדר. אם נוותר זה על זה, נוותר על העתיד של העם היהודי.

אם לא נקשיב לאלו שמעצבנים אותנו, לא נוכל לגדול ולהתפתח.

לכן, גם השנה אנחנו לא מוותרים על אף אחד. גם השנה אנחנו מזמינים את כולם לליל הסדר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר